Zwart MDF

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Sorry voor mijn onvolledige bericht, was tussen de werkzaamheden door.
Ik heb een rekening/account bij Pontmeyer, vestigingen alom, ik ga naar die in Heerenveen.

Je kunt je kostenloos aanmelden, ze brengen ook thuis, maar ik ga zelf met het aanhangertje.

Zie hieronder schermafdruk, hebben ze de hele week nog.

jaap
Aanmelden bij hun gaat snel en je krijgt nog eens €50,- korting bij de eerste bestelling als je aanmeld voor hun nieuwsbrief.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zag dat de foto in mijn eerste post als een stopbord teken verscheen. Had de foto met copy-paste in de post gezet maar dat werkt dus niet. Moet echt via het afbeeldingstekentje uit het menu.

jaap
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Tja, ik wil hier best 10 platen bestellen voor een gezamenlijke inkoopactie mits er genoeg animo voor is (zit in apeldoorn)
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vorige week een aantal zwart MDF V313 1220x2440x18 mm gekocht a €82,45 per plaat bij Stemid Bouwstoffen in Geldermalsen. Mooie platen en redelijk aan het gewicht.

De werkbank die ik wilde maken staat nog in de ijskast, ik ga eerst een sidetable achtige werkbank maken.
Het werkblad gaat 5,52m breed worden en 50cm diep. In het midden wordt het een stukje lager voor de Kapex.
De sokkel is al klaar met stel schroeven er onder en daarop komen kastjes style alla keukenkastje.
Ook komen er 2 van die bankschroeven op zoals bijgevoegde foto (besteld bij Dieter Schmid).

Ik hoorde vandaag dat mijn vrouw naar de Ikea wil gaan, dus dan sleep ik gelijk een aantal scharnieren mee.

Als er wat in elkaar staat zal ik een paar foto's plaatsen.


Vise-1.jpg


1.jpg

2.jpg
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Zwarte MDF hebben ze ook bij de Praxis, deze voelt zeker zwaarder en dichter aan dan de gewone MDF. Ik ga er een bureaublad van maken, afgewerkt met Rubio. Deze week met 15% korting kost een 18mm plaat om en nabij de 74 euro (inc. BTW).
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Afgelopen dagen een bureaublad gemaakt van het eerdergenoemde zwarte MDF van de bouwmarkt (draadje: Bureaublad zwart MDF + Rubio Monocoat). Het zal geen HDF zijn, maar het is duidelijk harder en zwaarder dan het "normale" MDF van dezelfde bouwmarkt. Het buigt ook duidelijk minder door (ik had hiervoor 18mm bruine MDF erop liggen, nu dus dezelfde dikte maar dan zwart). Het heeft dus echt andere eigenschappen dan het bruine MDF.
 

Zagenzagen.nl

Nieuw lid
30 mrt 2022
1
1
Dordrecht
www.zagenzagen.nl
Hi @Ambidexterity ,

Via mijn werk voor Zagenzagen.nl heb ik ook de MDF HD Kleur voor het eerst ontdekt. Heel gaaf materiaal met een mooie vezel! Ter inspiratie wilde ik deze blog met je delen over MDF HD Zwart afgewerkt met Osmo Hardwax Olie door meubelmaker Lennart Bras: Zagenzagen.nl

De kleur van het materiaal zonder afwerking is ook mooi, wel heel mat en wat doffer dan wanneer je deze afwerkt met bijvoorbeeld een Hardwax olie. Misschien iets voor jouw project. De plaat is inderdaad steviger dan een normale MDF omdat het met meer druk is samengeperst. Hierover weten mijn collega's je meer te vertellen, mocht je meer advies willen hebben over dit materiaal. Ik ben de minst technische in ons team:)

Wat we ook vaker op maat zagen zijn plakorders van Fenix op MDF HD Kleur als kern, dan hoef je de kopse kanten niet meer af te werken bijvoorbeeld, zie hier een voorbeeld: Login • Instagram De merken waar wij bekend mee zijn zijn Finsa, Valchromat en Innovus. Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes, Marieke
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb ook het eea gemaakt met gekleurd MDF en afgewerkt met OSMO hardwax.

En onderschrijf wat @Zagenzagen.nl schrijft en op de site heeft staan.
Het is best lastig om het egaal en streeploos op te laten drogen.
Maar als je het door hebt is het een fantastisch eindresultaat.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de kopse kanten nog niet zo mooi egaal heb als op de site van zagenzagen.nl

Wellicht kan @Zagenzagen.nl daar nog een tip voor geven?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@Puff, de kopse kanten heb ik geschuurd en toen was het redelijk glad, hierna heb ik een beetje Osmo op een doekje gedaan en daarmee de kopse kanten ingewreven en vervolgens heel fijn geschuurd. Zo kreeg ik die kopse kanten mooi.

Wat betreft het aanbrengen van de Osmo, ik ben begonnen met een rolletje, maar ik was niet tevreden over het effect. Strepen komen waarschijnlijk door het gebruik van een te dun rolletje, pak een dikkere schuim rolletje, ik denk dat je dan een beter resultaat krijgt. Het rolletje ben ik vanaf gestapt, ik breng het aan met een kwast, wacht even en daarna wrijf ik het uit met een oud t-shirt. Als het helemaal droog is pak ik een fijn schuurvelletje van 800 of 1000 (wat ik heb liggen) en schuur het lichtjes op. Vervolgens smeer ik het er nogmaals dunnetjes op en na even wachten wrijf ik het met een oud shirt weer op.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Vanwaar de keuze voor MDF voor de corpus van een werkbank?
Wanneer het stevig moet zijn zou ik denken aan multiplex en wanneer het goedkoper moet zijn aan spaanplaat.

Voor keukendeurtjes heb ik een paar jaar geleden gekozen voor Medite MDF in V313 kwaliteit vanwege de hardere toplaag (3 mm ofzo) die beter stootvast is en strak af te werken is.

Er zit sowieso een kwaliteit verschil tussen bouwmarkt kwaliteit en professionele kwaliteit en dat geldt voor alle plaatmateriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
De corpus is zwart MDF omdat het mooi is en sterk, multiplex kan natuurlijk ook, maar zwart V313 MDF had mijn voorkeur. Spaanplaat gaat het sowieso nooit worden. De toplaag van V313 is inderdaad meer stootvast, zeker na een Osmo behandeling.

Wat betreft het verschil tussen de bouwmarkt kwaliteit en de professionele V313 zit zeker verschil in.
Dit heb ik ook al een paar keer gemeld, maar vaak is de lagere prijs die men dan doet geloven dat het gelijkwaardig is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.