Bureaublad zwart MDF + Rubio Monocoat

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Omdat ik nu al ruim 2 jaar praktisch elke dag vanuit huis werk, werd het tijd voor een upgrade van het bureau. Als bureaublad wilde ik graag gewaxt of geolied zwart MDF gebruiken: dit kwam langs op YouTube, en ik was meteen gecharmeerd van het uiterlijk.

Bij de gele bouwmarkt een plaat laten zagen (175x75cm) en boven een klein randje, onder een grote rand eraan gefreesd (bah smerig stof! zeker een stofzuiger eraan en dan het liefst buiten). Geschuurd met 120-180-240 en in de Rubio Monocoat Black (2 componenten).

Gecharmeerd over het resultaat: diepzwart mat, maar je ziet heel subtiel de structuur van het MDF erdoorheen. Volgende keer zou ik misschien voor "Charcoal" kiezen i.p.v. "Black", zodat het iets meer doorschijnt. En machinaal uitboenen zodat het nog egaler wordt.

1.jpg2.jpg
4.jpg5.jpg
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 43
  • Leuk
Waarderingen: DutchEngineer en jorisvh

jorisvh

Post veel
Mooi!
hoe heb je de randjes aangepakt? bij MDF lakken komt daar randsealer of verdunde houtlijm en primer aan te pas maar hier moet je het met schuren + 1 laag olie goed krijgen. lukt dat?
als het MDF al in de massa zwart gekleurd is, zou ik precies met kleurloos geölied hebben (bvb pure). heb je dat overwogen?
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
78
19
de verre zuiden
ziet prima uit denk ik!

Waar kopen jullie rubio spul? Op de monocoat webshop is namelijk 18.50 per 100ml (!) (zonder versneller!) enorm duur en met 1.3l voor 190 euro heb je ook geen echte volumekorting...
is veel duurder dan in de VS.
Of is het echt zo erg efficient dat 100ml voor vele vierkantemeters voldoende is??
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
Ik haal het altijd op Monocoat shop.
de prijs vind ik wel normaal. Want je hoeft maar 1 laag aan te brengen. Als je osmo beruikt moet je 3 tot 4 lagen aanbrengen. Dan heb je veel meer nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

jorisvh

Post veel
In België koop ik bij RMC webshop zelf
maar prijzen zijn overal gelijk, denk ik.
bij de 100ml @18,50€ moet je eigenlijk nog 30ml accelerator @12,35€ tellen. Dan wordt het 130ml@30,85€ vs 1300ml@142,95€ en betaal je dus minder dan de helft als je in grote potten koopt.
je hebt inderdaad niet zo veel nodig, de hoeveelheden die ze aangeven kloppen echt wel (40m2/l) in mijn ervaring. dan is het ook echt helemaal klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
voor tafels, werkbladen,... is die accellerator zelfs niet echt nodig. Dit is meer voor bij vloeren, trappen,... of wanneer het echt snel klaar moet zijn (winkel opening, beurzen,...) Maar voor een prive buro of tafel heb je normaal wel die extra droogtijd en zonder accellerator is het ook veel handiger werken (geen tijdstress, product blijft lopender,...) en goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Mooi!
hoe heb je de randjes aangepakt? bij MDF lakken komt daar randsealer of verdunde houtlijm en primer aan te pas maar hier moet je het met schuren + 1 laag olie goed krijgen. lukt dat?
als het MDF al in de massa zwart gekleurd is, zou ik precies met kleurloos geölied hebben (bvb pure). heb je dat overwogen?
Geen randsealer gebruikt, alleen geschuurd en 1x geolied. afgeschuind kantje boven is zo klein dat ik hier niet door de harde toplaag van het MDF heen ga, dus die is mooi strak. Onderkant is wel wat minder strak omdat je daar door de zachte kern heen gaat. Maar dat is de onderkant, dus dat valt toch niet op.
Kleurloos heb ik overwogen, maar dus uiteindelijk niet gekozen. Ik had niet gedacht dat zwart ook zó zwart zou zijn, dus de volgende keer zou ik Pure proberen.

Ik heb ook zwart MDF genomen met de gedachte dat mocht het een keer beschadigen, het niet zo dichtbaar is als wanneer je bruin MDF zou aflakken (het blijft gewoon redelijk zacht materiaal).
je doelt op de kopse /zijkanten ?
Kopse kanten sowieso, maar ook de bovenkant maakt de homogene vezelstructuur het blad mooi mat.
Waar kopen jullie rubio spul? Op de monocoat webshop is namelijk 18.50 per 100ml (!) (zonder versneller!) enorm duur en met 1.3l voor 190 euro heb je ook geen echte volumekorting...
is veel duurder dan in de VS.
Of is het echt zo erg efficient dat 100ml voor vele vierkantemeters voldoende is??
Ik heb 40m2/L aangehouden (volgens de verpakking is het verbruik van de 2 componenten-variant 30-50m2/L). Dat was precies genoeg. Het is enorm duur spul inderdaad, maar het is mijn werkbureau en dus fiscaal aftrekbaar en hobby mag ook wat kosten :D . Maar ik geloof wel dat alternatieven zijn die goedkoper zijn.
voor tafels, werkbladen,... is die accellerator zelfs niet echt nodig. Dit is meer voor bij vloeren, trappen,... of wanneer het echt snel klaar moet zijn (winkel opening, beurzen,...) Maar voor een prive buro of tafel heb je normaal wel die extra droogtijd en zonder accellerator is het ook veel handiger werken (geen tijdstress, product blijft lopender,...) en goedkoper.
De volgende keer zou ik ook 1 component proberen inderdaad. Zonder machines om het op te brengen/uit te poetsen is zo'n oppervlak best stressen om in 1x goed te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.