Zwart hout....

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
In nederland zit een firma die deze Shou Sugi Ban techniek op grote schaal uitvoert:


 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
In nederland zit een firma die deze Shou Sugi Ban techniek op grote schaal uitvoert:


Ja, die had ik ook al gevonden idd.... maar het lijkt me juist leuk om dat zelf te doen...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb het met vurenhout gedaan, een simpel knaken gasbrandertje met flesje.

1671614172969.png

Ding staat ondertussen al dik een jaar buiten in weer en wind en behalve wat verbleken is er niks veranderd. Ik zeg vurenhout, het is vooral pallethout wat hier gebruikt is, het blad is van verlijmde palletbalken gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en rmenkveld

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Was vroeger een hele trend gebrand houd ,, ben er voor het oog geen liefhebber van doet mij denken aan
Een woningbrand , maar de techniek vind ik dan wel weer interessant,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Was vroeger een hele trend gebrand houd ,, ben er voor het oog geen liefhebber van doet mij denken aan
Een woningbrand , maar de techniek vind ik dan wel weer interessant,
Ik ga het binnenkort weer toepassen, ben een containerhok aan het maken tegen mijn nieuwe schutting en wil pallethout gebruiken voor het dak. Je kan veel geld uitgeven aan mooie pannen, plastic dakplaten of bitumen maar voor een middagje werk heb ik een stel (aan)gebrande planken die ik tot stukjes zaag en in de olie gooi als dakpannen.

1671618044764.png

(voorbeeld van google, dit is niet mijn containerschuur)

Het word al eeuwen gedaan, kost je letterlijk geen cent (buiten het materiaal dat je gebruikt, wat in mijn geval ook gratis is) en gaat jaren mee, goed gedaan zelfs net zo lang als een gewone bitumenlaag. In dit geval word het maar een containerschuurtje dus 'who cares', ik doe het vooral voor de ervaring.

Ik geef toe dat het een 'smaak' is die niet voor iedereen is (zoals met alle smaken) maar je hebt variaties:

1671618235721.png

en ik vind de techniek vooral interessant vanuit een milieu-oogpunt. Deze techniek levert een afwerking op die volledig bio-afbreekbaar is als het bouwwerk zijn levensduur heeft bereikt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
milieu? Kost wel veel gas om te branden (en dus CO2)
Je kun het ook met een minimale hoeveelheid gas of zelfs zonder doen. Drie planken samenbinden met ijzerdraad tot een 'driehoekige buis'. Onder een hoek steunen, onderin met wat aanmaakhout een vuurtje maken. Door het tunneleffect gaat de vlam naar boven. Als de vlammen er eenmaal bovenuit komen, na enig wachten omduwen en blussen. Tenminste, zo heb ik het gezien in een Yt-je van Mr. Chickadee…
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
milieu? Kost wel veel gas om te branden (en dus CO2)
Het gasflesje was alleen om de techniek te testen, het dak van mijn schuurtje zal gewoon op open vuur gedaan worden (gestookt bij mijn vuurput op basis van houtresten uit mijn werkplaats + brandhout uit eigen tuin).

Maar normaliter zou je gelijk hebben idd. Niet dat een houtvuur nu perse minder uitstoot dan een gasflesje maar zo creëer ik geen afvalprobleem aan het eind van de levensduur (verf, gifstoffen etc).
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Vroeger op school in het begin van je timmerman opleiding maakte je veel werkstukken in vuren.
Deze werden bij ons ook altijd lichtjes verbrand om het mooi donker te maken.
Tijdens de opleiding tot meubelmaker werd er meer met exclusief hout gewerkt.
Ik vindt deze techniek ook mooi.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Zelf ervaring met poederbeits, en dat werkt meestal wel prima, goed te controleren qua intensiteit. Op de meeste houtsoorten goed egaal, hout moet uiteraard wel heel goed schoon zijn.
Maar branden lijkt me ook wel eens leuk om te proberen, zou inderdaad op vuren ook wel moeten werken.
Op vuren is poederbeits dan wel weer wat lastiger, de donkere nerven blijf je goed zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.