Zwart hout....

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Ik wil graag een keer iets doen met verbrand hout, maar weet niet zo goed wat voor hout ik daar het beste voor kan gebruiken.
Heb genoeg vuren liggen, maar ik heb geen idee of dat te snel vervormd of wellicht te snel en onregelmatig verbrand.

Het lijkt me leuk om verbrand hout i.c.m. een kleur te gebruiken in iets van "wall art" of misschien om delen van een barbecuemeubel mee te maken oid.
Ik heb wat foto's bijgevoegd om te laten zien wat ik bedoel qua verbrand hout.

Verder wil ik ook eens hout helemaal zwart maken. Ik heb me laten vertellen dat je dat het makkelijkste kan doen met Oost-Indische inkt.
Heeft iemand daar toevallig al ervaring mee? Of een beter alternatief voor Oost-Indische inkt om hout mooie egaal zwart te krijgen zonder dat je de tekening van het hout kwijt raakt?
 

Bijlagen

  • verbrand hout 1.jpg
    verbrand hout 1.jpg
    141,1 KB · Weergaven: 33
  • verbrand hout 2.jpg
    verbrand hout 2.jpg
    140,4 KB · Weergaven: 34

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.640
698
Antwerpen
ik denk dat je shou sugi ban bedoeld, japanse techniek waar je de bovenste laag van het hout ‘verbrand’ en dan eventueel in de olie zet
ik denk dat het ook met vuren gaat, je controleert zelf hoe en hoeveel je verbrand, ik zou zeggen koop een beetje krachtig gasfles(je) en probeer het
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
ik denk dat je shou sugi ban bedoeld, japanse techniek waar je de bovenste laag van het hout ‘verbrand’ en dan eventueel in de olie zet
Ik geloof je gelijk, heb nog niet eerder gehoord van "shou sugi ban", maar inderdaad: het gaat om het verbranden van de bovenste laag van het hout.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Toevallig gisteravond op SBS6 de grote verbouwing nieuw Zeeland gezien, waar ze wat testjes deden met geblakerd hout (verschillende houtsoorten en methoden). Aanrader om even terug te kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Alternatief voor inkt... zwarte beits? Ik had hier gelezen over een zwarte beits en die had ik besteld. Ik ben nu even de naam kwijt maar die is wel echt zwart.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221219_120519_Gallery.jpg
    Screenshot_20221219_120519_Gallery.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 30

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Alternatief voor inkt... zwarte beits? Ik had hier gelezen over een zwarte beits en die had ik besteld. Ik ben nu even de naam kwijt maar die is wel echt zwart.
Die bijgevoegde foto is een resultaat van die betreffende zwarte beits?
Als je op de naam van deze beits komt, dan hoor ik het graag van je.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb geen ervaring met het 'inkten' van hout - maar ik kan me zo voorstellen dat Oostindische inkt niet de meest geschikte medium hiervoor is - omdat het een pigment-suspensie is in plaats van een inkt (oplossing). Deze 'inkt' zal dus hoogstwaarschijnlijk niet IN het hout trekken maar er OP blijven liggen, en daarmee een minder duurzame afwerking opleveren, tenzij je het op een of andere manier kunt fixeren?
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Die bijgevoegde foto is een resultaat van die betreffende zwarte beits?
Als je op de naam van deze beits komt, dan hoor ik het graag van je.
Ja dit is een oude tafelpoot geweest misschien dat het beter lukt na beter schuren ivm de lak die erop zat.
2 laagjes beits daarna hardwax olie van osmo erop gedaan. De beits is Woca Exterior oil Zwart 27 euro voor 0,75l ik had deze besteld bij Wovar
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.640
698
Antwerpen
Verder wil ik ook eens hout helemaal zwart maken. Ik heb me laten vertellen dat je dat het makkelijkste kan doen met Oost-Indische inkt.
Heeft iemand daar toevallig al ervaring mee? Of een beter alternatief voor Oost-Indische inkt om hout mooie egaal zwart te krijgen zonder dat je de tekening van het hout kwijt raakt?
werk dan met ebbenhout ipv kunstmatig iets, enigste nadeel is dat het aan de dure kant is
en met sugi/olie kan je het ook pekzwart krijgen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
het aanbranden van hout ter conservering is een oudere techniek die volgens mij over bijna de hele wereld wordt/wordt toegepast
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Volgens mij was de vraag welke houtsoort geschikt is om te fikken om een bepaald effect te krijgen.. Het kan heel goed met vuren. Hou een staalborstel (of liever een messingborstel) bij de hand en een brandblusser. Dit is een goeie video hierover:

 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
een zwarte beits is de simpelste manier om hout zwart te maken. Voor helemaal zwart kan je een dekkend product gebruiken
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb vroeger als zeeman veel houtsnijwerk gekocht in Afrika. Dat werd verkocht als ebbenhout, maar was het absoluut niet! In Matadi (Toen Zaïre) werd het open en bloot donker gemaakt. eerst werd het hout donkerrood gebeitst en daarna gingen ze met schoensmeer aan de gang. Ik kwam er ook achter dat dat vreselijk af gaf.
We lagen daar in Matadi en ik moest nog voor iemand een olifant gaan kopen. Voor even kort op en neer kleedde ik me niet om en om bij de poort makkelijk naar buiten te kunnen had ik de strepen van een meerdere geleend. Daar kon je toen (begin 80er jaren) nog indruk maken op die mannetjes bij de poort. En ik sprak toen nog redelijk goed Frans, dat hielp ook. Toen ik eenmaal een olifant had gekocht, ging ik weer zwetend terug naar mijn schip. Maar daar aangekomen bleek ik door dat afgeven een tropenuniform (Witte katoen) had verpest door de combinatie van zweet en schoenpoet.....
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb een aantal eiken gefineerde fronten zwart gemaakt met Oost-Indische inkt welke ik daarna heb afgelakt. Dat zit er nog steeds prima op.

thumbnail_20210611_163114.jpg

Massief eiken ladefronten heb ik behandeld met een azijn/staalwol oplossing. Maar dat moet je soms een aantal keer behandelen voordat het echt zwart wil worden. Soms slaat het eerder blauw uit. Je ziet ook dat de inkt veel beter dekt.

20211109_074311.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Het grootste nadeel van ijzerazijn is dat je niet bij elk eiken deel dezelfde kleur krijgt. Ijzerazijn reageert met stoffen in het eikenhout. Alleen zitten er niet altijd gelijke hoeveelheden in. Dit ijzerazijn dringt nauwelijks in het hout dus de kleur zit alleen in het oppervlak. Blauwe kleur ja zeker. Bij het nadien aflakken of olieen ben ik het meestal kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.