De lift werkt met 4 geleidestangen (2 kan ook) en een links en rechts draaiend motortje van 30 rpm/minuut. En is gebaseerd op dit model
Part1: How to make a trimmer(router) automatic lift/ build a homemade trimmer automatic lift DIY
Ik zal eerst even wat linkjes geven naar de gebruikte materialen.
Machifit 15pcs 400mm Optical Axis Guide Bearing Housings Linear Rail Shaft Support Screws Set Deze heb ik 2x gebruikt
Als je niet in china wil kopen ivbm garantie zoek dan even op amazon naar lineaire+geleiderail lagers dan komt er ook van alles tevoorschijn.)
Het motortje
Synchronmotor 68KTYZ AC 220 V 28 Watt Niedriger Geschwindigkeit Permanentmagnet CW/CCW 2,5/20/30/110 RPM Hohe Drehmoment Klaue-pol für Plattenspieler Rotisserie(30 RMP) : Amazon.de: Baumarkt
Synchronmotor 68KTYZ AC 220 V 28 Watt Niedriger Geschwindigkeit Permanentmagnet CW/CCW 2,5/20/30/110 RPM Hohe Drehmoment Klaue-pol für Plattenspieler Rotisserie(30 RMP) : Amazon.de: Baumarkt
www.amazon.de
Ik heb een makita freesje er in hangen, maar uit de zelfde fabriek en scheelt de helft in euro kan deze ook.
KATSU Electric Hand Holz Oberfräse Kantenfräse 220V 710W + 3 Spannzangen 6mm, 8mm und 10mm : Amazon.de: Baumarkt
Elektro- und Handwerkzeuge online - KATSU Electric Hand Holz Oberfräse Kantenfräse 220V 710W + 3 Spannzangen 6mm, 8mm und 10mm. KATSU Electric Hand Holz Oberfräse Kantenfräse 220V 710W + 3 Spannzangen 6mm, 8mm und 10mm.
www.amazon.de
Toevoeging: dimmer voor electro motor om de draaisnelheid van het liftmotortje traploos te kunnen regelen.
Sun3printer 4000 W SCR Digitale spanningsregelaar dimmer elektromotor snelheid temperatuurregelaar voor warmwaterbereider kleine motoren wisselstroom 220 V: Amazon.de: Computers & accessoires
Sun3printer 4000 W SCR Digitale spanningsregelaar dimmer elektromotor snelheid temperatuurregelaar voor warmwaterbereider kleine motoren wisselstroom 220 V: Amazon.de: Computers & accessoires
www.amazon.de
Ik heb de houder uit een blok hardhout gemaakt, maar dit kan ook met multiplex op elkaar gelijmd.
De diameter van de hals van de frees is 64,8 mm en heb met een gatenboor van 65 mm een gat er in gezaagd.

Daarna de houder aan 1 kant open gezaagd en een gat aan de zijkant geboord waar een slotbout met een vleugelmoer doorheen gaat zodat je de frees kan spannen. ik heb de hoeken uitgezaagd om gewicht te besparen. Ik wist niet of het motortje het gewicht ging dragen, maar dit gaat prima.

Het is de bedoeling dat er een aan/uit knop komt voor de frees en druk knoppen voor omhoog en omlaag alswel een aan uit schakelaar voor de motor van de lift en een dimmer om het toerental van de motor te regelen. Voor het elektrische gedeelte krijg ik wat hulp . Het zal niet al te moeilijk zijn maar daar ligt mijn kennis niet.
volgende stappen volgen
Laatst bewerkt: