Zelf traptreden maken... doe je dat zo?

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi,

Jawel, zelf overzet traptreden maken voor 2 trappen.
Onze huidige trappen waren eerder bekleed met tapijt en na verwijderen hiervan (en een hoop lijm) moet er wat anders op. De vrouw wil linoleum dus doen we eiken.

Het plan is om eiken planken van 20mm dik te vlakken en naar 15mm dikte terug te brengen.
Elke tree bestaat uit 2 stroken van ca 15 cm breed (Planken zijn doorgaans ca 20 cm breed).
Neuzen van trap worden circa 4-5cm hoog en voorzien van een radius(je).
Neuzen worden aan de trede bevestigd door middel van een tong en groef verbinding.
Vooralsnog geen anti slip profiel gepland.

Screenshot 2020-07-02 at 22.37.51.png

Ik denk de treden voor het plaatsen al een keer in de hardwaxolie (osmo) te zetten. Is lakken beter?

Plan per tree:
1) inmeten door middel van een trapspin (rekening houdend met speling (werken) van 2-3mm en ruimte tussen stootborden en neus van de nieuwe trede)
2) vorm overbrengen op trede (zonder neus nog)
3) proefpassen (aanpassen waar nodig)
4) Neus op maat maken/verlijmen
5) Trede verlijmen op bestaande trap met high tack

Dat is het plan..... Iemand suggesties/ideeen of dingen die ik echt anders moet doen?

Alvast bedankt voor de morele ondersteuning!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn visueel voorstellingsvermogen op basis van tekst schiet af en toe te kort
heb je hiervan een tekeningetje ?
De vrouw wil linoleum dus doen we eiken.
is dat zo van 'de vrouw mag vragen wat ze wil, maar ik plaats wat ik wil' ?
maw zij gaat voor linoleum, maar jij voor eik ?
Het plan is om eiken planken van 20mm dik te vlakken en naar 15mm dikte terug te brengen.
koud lijmen of met verbindingsprofiel ?
Ik denk de treden voor het plaatsen al een keer in de hardwaxolie (osmo) te zetten. Is lakken beter?
ik verwacht dat je na een tijd opnieuw zal moeten oliën
lak zal langer meegaan
een trap in een huis wordt wel minder op de proef gesteld dan een op een openbare plaats
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
mijn visueel voorstellingsvermogen op basis van tekst schiet af en toe te kort
heb je hiervan een tekeningetje ?

is dat zo van 'de vrouw mag vragen wat ze wil, maar ik plaats wat ik wil' ?
maw zij gaat voor linoleum, maar jij voor eik ?

koud lijmen of met verbindingsprofiel ?

ik verwacht dat je na een tijd opnieuw zal moeten oliën
lak zal langer meegaan
een trap in een huis wordt wel minder op de proef gesteld dan een op een openbare plaats


Ja tekeningetje zal ik wel maken.
Omdat ik toch een tong en groef frees gebruik voor de neuzen kan ik die ook wel gebruiken om de planken aan elkaar te verbinden. Hoef denk ik niet maar ach....

Wat de vrouw betreft: “een zwarte trap” en zij vind linoleum wel mooi. Hebben een aantal offertes opgevraagd voor 2 trappen en dat varieert tussen 1400E tot 8000E.

Ik wil kijken of ik het zelf kan. Lukt dat niet dan merken we dat snel genoeg en kunnen we er altijd nog linoleum op laten zetten.

Frees in huis, vandiktebank in huis, zaag in huis, lijm in huis, beits in huis, hardwax in huis en tijd.....

Slijtage hou je toch maar wat ik begrijp is onderhoud met hardwax wat makkelijker dan met lak, misschien vaker, maar makkelijker.
 

DT85

Nieuw lid
17 jun 2019
2
1
Ik heb massief eiken overzettreden gebruikt (deze) en ben daar erg tevreden over. Scheelt je zelf met de neus aan de slag, er gaat immers al genoeg tijd zitten in het op maat maken en met name het behandelen. Inclusief stootborden, twee componenten lak, traplijm e.d. had ik voor onder de 1000 euro een hele mooie trap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

WR1944

Oud hout
Wat je wilt doen is op zichzelf goed te doen. Alleen is het hout vrij dun, 15 mm als ik het goed gelezen heb. Het hele overzetstuk zal overal goed ondersteund moeten worden. Als de nieuwe neus niet over nagenoeg de hele hoogte wordt ondersteund door de oude trap schop je het verticale deel snel weg, oftewel het breekt af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik weet niet of hardwax olie de beste keuze is voor een trap, dit kan namelijk erg glad zijn. Zeker als je geen gebruik maakt van anti slip profiel. Dan lijkt een traplak die stroever is een betere keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik weet niet of hardwax olie de beste keuze is voor een trap, dit kan namelijk erg glad zijn. Zeker als je geen gebruik maakt van anti slip profiel. Dan lijkt een traplak die stroever is een betere keuze.

Bedankt. Er komt inmiddels een anti-slip strip op.
Wat je wilt doen is op zichzelf goed te doen. Alleen is het hout vrij dun, 15 mm als ik het goed gelezen heb. Het hele overzetstuk zal overal goed ondersteund moeten worden. Als de nieuwe neus niet over nagenoeg de hele hoogte wordt ondersteund door de oude trap schop je het verticale deel snel weg, oftewel het breekt af.

Hoe dik zou het moeten zijn? Als ik rondkijk naar overzettreden zijn ze doorgaans ca. 11mm. (Vaak multiplex met een hardhouten laag of soort van laminaat met MDF kern).

Overhang van de neus zal ca. 3mm zijn of 9mm (3+6mm stootbord) als net nodig is om de neus van de bestaande trap terug te brengen ivm overhangen/uitsteken van de nieuwe trede voorbij de trapkolom (heet dat zo?)
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Ik heb dit gebruikt: Dubbele eiken Overzettrede 60 x 100 cm (daar zaag je 2 treden uit, dus €35 per trede).

Dat is waarschijnlijk goedkoper dan zelf uit eiken maken. Door de berken multiplex is de werking volgens mij een stuk minder en is de trede stabieler. Ik vind het een mooi product, met een massieve neus. Ik heb de neuzen terug gezaagd onder een hoek, omdat ik het anders te grof vond ogen op mijn trap.AKgrn2draKr3qOEa6pU176p7.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb dit gebruikt: Dubbele eiken Overzettrede 60 x 100 cm (daar zaag je 2 treden uit, dus €35 per trede).

Dat is waarschijnlijk goedkoper dan zelf uit eiken maken. Door de berken multiplex is de werking volgens mij een stuk minder en is de trede stabieler. Ik vind het een mooi product, met een massieve neus. Ik heb de neuzen terug gezaagd onder een hoek, omdat ik het anders te grof vond ogen op mijn trap.Bekijk bijlage 88694

Mooie trap geworden, zeker met de laatste die de hoek om gaat. Voor 35E kan ik zelf geen tree maken (rustiek A) (of wel +/- ongeveer denk ik).

Hoe heb je ze afgewerkt?
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Dank je. Met hardwax afgewerkt. Daar had ik eerder m’n vloer mee gedaan en dat vond ik fijn spul.
 

jeffrey

Nieuw lid
7 feb 2013
22
1
Ik ben zelf ook met dit project bezig. ben net begonnen.

ik doe er lak op en een dubbele antislip profiel.
heb een gebruikte massieve vloer gekocht en deze bewerkt.
ik ga uiteindelijk de treden , stootborden en de bomen zo bekleden.
en de trapleuning als laatste.9E17A6F6-AD0C-4BF7-8CB5-EA4D310EC5D3.jpeg
 

Bijlagen

  • 5AD089FB-619C-481A-9095-6B43E76E1567.jpeg
    5AD089FB-619C-481A-9095-6B43E76E1567.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 43

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.