Zelf industriele meubels maken

WouterVdw

Nieuw lid
19 mrt 2021
5
0
W Vlaanderen
Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik zou willen zelf industriele meubels maken. Enkel wat simpele modellen zoals salontafel, bijzettafel,.. Ik zou een metalen onderstel maken en dan een houten blad. Dit zou ik graag met eiken planken maken die in aan elkaar lijm en dan als plaat aan het metaal vijs. Nu heb ik een vraag. Als ik vorige tafeltjes bekijk die ik al gemaakt heb komt er na verloop van tijd altijd plaats tussen de planken door krimpen. Als ik nu de planken met deuvels en lijm aan elkaar hang, is dit dan opgelost of zal het toch nog lostrekken?

Groeten, Wouter
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Welkom.

Je hout is dan niet droog genoeg. Of je koopt meubeldroog hout, of je laat het eerst een tijd (paar jaar) in huis drogen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan het hout misschien met bladwervels in je metalen profiel vast klemmen. Dan kan het hout werken zonder dat het scheurt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Slobgaten zijn langwerpige gaten
dank voor de toelichting
vooraleer ik op woodworking actief was, waren slobgaten een voor mij onbekende term
'nooit te . . . ' ?
neen, laat mij het omdraaien naar 'steeds jong genoeg om te leren' !
praktische vraag: hoe maak je met de minste (financiële) inspanning langwerpige gaten in metaal van minstens 5 mm dik ? (wat mij de minimale dikte voor een draagstruktuur lijkt)
voor grote cirkelvormige gaten deins ik niet terug, maar voor langwerpige ?
verschillende gaten naast mekaar + handmatig uitvijlen ?
een metaalboor/-frees in het langgatboorhulpstuk of de -machine ? (toerental metaal x hout ? aaai ?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Waarschijnlijk heb je bij de vorige meubels het blad vast op het onderstel geschroefd, waardoor er geen ruimte meer was om te werken.
En inderdaad, gebruik meubeldroog hout (AD en niet winddroog). In dit topic heb ik laatst voor een vraag over eikenhout e.e.a. geschreven, lees dat ook eens door.

Ik heb laatst een zelfde bijzettafel gemaakt (link), ook een eiken blad met metalen onderstel. In de 3e foto zie je het onderstel met de slobgaten die hierboven al werden genoemd. Bij het erin draaien van de schroeven heb ik de middelste gewoon wast gedraaid en de buitenste 2 na het vastdraaien een halve slag terug losgezet.

Met deuvels kan het prima; ik heb domino's gebruikt en dat zijn in feite luxe (luie) deuvels. Wel zorgen dat het hout goed haaks is geschaafd, snel genoeg in de lijmklemmen doen en lang genoeg klemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartcurfs

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
praktische vraag: hoe maak je met de minste (financiële) inspanning langwerpige gaten in metaal van minstens 5 mm dik
Ik heb zo dicht mogelijk bij elkaar een rijtje gaten geboord; eerst voorgeboord met een dunnere boor en naderhand tot de juiste diameter vergroot.
Daarna met een slijptolletje op lucht (stifislijper) de tussenstukken weggeslepen. Ik heb staal van 8mm dik gebruikt trouwens.
Of natuurlijk met een ronde metaalvijl wegvijlen (maar dat kost inderdaad wat moeite). Eventueel met de decoupeerzaag (wel oogbescherming op!) verder uitzagen voor het vijlen.

Zouden het er veel zijn kan je het laten lasersnijden bij een metaalbedrijf, maar dan gaat je vraag niet meer op (minste financiële inspanning)
 

WouterVdw

Nieuw lid
19 mrt 2021
5
0
W Vlaanderen
Dankuwel iedereen voor de info.
Het enige wat ik nog niet weet is als je nu slobgaten gebruik zal wanneer het hout krimpt het toch niet vanzelf terug dichter bij elkaar kruipen? En als ik meubeldroog hout gebruik zou ik dus geen problemen meer mogen ondervinden. Mijn vorige tafeltjes waren uit pallethout dus valt niet echt te vergelijken en was ook maar om wat kennis op te doen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Verdiep je eens in de werking van hout en de constructie van houten tafels en bladen..... genoeg over te vinden als je zelf wat moeite doet.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als het blad (de verlijmde planken) niet kan werken, dan trekt door krimp de lijmverbinding uit elkaar. Daar kan geen deuvel tegenop.
Als het blad kan werken in zijn geheel kan krimpen en uitzetten (doormiddel van bevestiging van slobgaten) zal ook de lijmnaad tussen de planken strak blijven. Let er wel op dat je bij het verlijmen de planken met het hart (tekening op kopsekant van het hout) om en om verlijmd.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het enige wat ik nog niet weet is als je nu slobgaten gebruik zal wanneer het hout krimpt het toch niet vanzelf terug dichter bij elkaar kruipen?
Zie onderstaande tekening. Bij de montage zet je de schroeven in het midden van de sleuf, en draai je deze niet 100% vast zodat ze wel kunnen bewegen door de sleuf heen. Ik draai ze meestal vast en dan een halve slag terug los.
Als het blad nu gaat uitzetten, beweegt de schroef de ene kant op, krimpt het blad, beweegt de schroef de andere kant op.
Houd rekening met een paar % uitzetting/krimp, dus maak de sleuven lang genoeg. Met de vaste schroef in het midden zorg je dat het onderstel op zijn plaats blijft.

Hout werkt alleen in de breedterichting, en nagenoeg niet in de lengte. Vandaar de orientatie van de sleuven; altijd dwars op het hout.

Sleufgat.png

En als ik meubeldroog hout gebruik zou ik dus geen problemen meer mogen ondervinden.
Ook dan werkt hout, alleen minder dan bij niet-droog hout. In ieder seizoen is de luchtvochtigheid, ook in huis, anders. En daardoor werkt het hout dus ook gedurende de verschillende seizoenen.
Alleen heb je inderdaad de werking tijdens het drogen van het hout niet meer.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Je kan in plaats van een langwerpig sleuf- of slotgat, ook een groter gat maken en de schroef met een ring bevestigen. Zo kan je het blad strak vastschroeven (of vijzen voor de Belgen) en heeft de schroef genoeg ruimte om mee te bewegen met het krimpen en uitzetten van het hout.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
@Athanor & @Hiertebreeddaartelang
sleuf of slob
daar lig ik niet direct van wakker
beide benamingen zijn verstaanbaar
maar hoe maak je die zelf in metaal zonder daartoe echt uitgerust te zijn
mag ik de vraag herhalen ?

Bekijk bijlage 100526
Tegenwoordig kost een plasmasnijder niet meer zoveel. Bij HBM 250,--, maar in het buitenland ook wel eens bij de Lidl voor minder. Als je toch al met metaal werkt dan kun je het apparaat ook voor andere klussen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
@Athanor & @Hiertebreeddaartelang
sleuf of slob
daar lig ik niet direct van wakker
beide benamingen zijn verstaanbaar
maar hoe maak je die zelf in metaal zonder daartoe echt uitgerust te zijn
mag ik de vraag herhalen ?

Bekijk bijlage 100526
Zoals al gezegd. Gaatjes langs elkaar boren en de rest wegvijlen. Met een goede vijl is dat niet veel werk. Haakse slijper kan ook. Maar dan moet je de machine al goed beheersen.
 

WouterVdw

Nieuw lid
19 mrt 2021
5
0
W Vlaanderen
Bedankt iedereen voor de nuttig info! Ik heb ook nog een vraagje ivm schroeven. Verleden jaar heb ik een kippenhok gemaakt uit geimpregneerd hout. Wanneer ik het monteerde was alles mooi strak. Na een half jaar kwamen er gleuven tussen de planken ( wat niet erg was ), maar de schroeven waarmee de planken vastzaten kon ik allemaal ongeveer een halve toer bijdraaien. Voor mij is dit geen probleem, maar als ik wil dingen verkopen kan ik moeilijk bij de klant na een half jaar de vijzen gaan aanspannen. Is er hier een oplossing voor?

Groeten
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als het meubels voor binnen gaan worden, hoef je niet bij te draaien na een bepaalde tijd.
Buiten werkt het hout veel meer door weersinvloeden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.