Zelf industriele meubels maken

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, het hout wat je toen hebt gebruikt was buitenhout. Dus qua vochtpercentage niet genoeg teruggedroogd. Na montage is het gaan werken waardoor er ruimte is ontstaan, icm de veel sterker wisselende weersomstandigheden.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je hout met het juiste vochtigheidspercentage gebruikt, en dan klopt Jelmer zijn reactie inderdaad. Gebruik je echter 'nat' hout binnen, zullen o.a. dezelfde problemen optreden.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Bij meubels met stalen onderstel van vierkante meubelbuis hoef je geen slobgaten te vijlen. Je boort bijvoorbeeld gaten van 5 mm door de vierkante buis. Met 1 boring heb je 2 boven elkaar liggende gaten van 5 mm in die buis. Vervolgens boor je het bovenst gat van 5 mm dat tegen de onderkant van het tafelblad of kastje komt, op van 10 tot 12 mm. Je schroeft het houten werkstuk van onder af vast door achtereenvolgens het gat van 5 mm en dan 10-12 mm.
De schroef kan dan door het grote/bovenste gat, meeveren met de werking van het hout. Ik heb dit lang geleden gezien in de fabrikage van kantoortafeltjes.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb zo dicht mogelijk bij elkaar een rijtje gaten geboord; eerst voorgeboord met een dunnere boor en naderhand tot de juiste diameter vergroot.
Daarna met een slijptolletje op lucht (stifislijper) de tussenstukken weggeslepen. Ik heb staal van 8mm dik gebruikt trouwens.
Of natuurlijk met een ronde metaalvijl wegvijlen (maar dat kost inderdaad wat moeite). Eventueel met de decoupeerzaag (wel oogbescherming op!) verder uitzagen voor het vijlen.

Zouden het er veel zijn kan je het laten lasersnijden bij een metaalbedrijf, maar dan gaat je vraag niet meer op (minste financiële inspanning)
Voor degene die een domino bezitten. ik kreeg een tip van een ander forum om slobgaten te maken mbv een domino. geprobeerd en het werkt ontzettend snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.