geschikt hout kopen, waar moet ik op letten en waar aan te kopen?

Dimi B

Nieuw lid
13 mrt 2021
3
0
Galmaarden, België
Beste,

Ik ben een hobbyklusser en wil mij nu ook wagen aan het maken van een eettafel.
Nu vroeg ik mij af welk hout ik het best gebruik. Ik zou zelf eik nemen.
Waar bestel ik best mijn hout, waar moet ik op letten bij het bestellen?
is bijvoorbeeld houtvakman.nl een plaats waar jullie kopen?
Ik had bijvoorbeeld deze balken in gedachten: Eiken balk 50x100mm - Fijnbezaagd (ruw) Eikenhout voor de beste prijs!

dank jullie voor de hulp,
Dimi
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Let bij eiken op of het constructiehout voor buiten of meubelhout is. Dat eerste is winddroog (Ad = Air Dried) met een vochtigheidspercentage van 20-25%. Meubelhout is meestal ovengedroogd (KD) en heeft een vochtigheidspercentage van 10-12%. Eiken wordt namelijk ook veel gebruikt voor grof timmerwerk buiten (o.a. frame voor overkappingen etc) en daarbij is het niet erg dat het nog niet helemaal droog is. Ga je constructiehout binnen gebruiken, dan krijg je gegarandeerd scheuren en een krom tafelblad omdat het tijdens het verder drogen nog flink werkt.

De door jou getoonde balk is winddroog en is dus nog niet droog genoeg om nu binnen te gebruiken voor meubels.

Ik haal mijn hout, als het kwaliteitshout moet zijn, bij Rick van Masave in Zwolle. Ook bekend hier van het forum.
Vorige week nog een stapeltje eiken opgehaald voor ook een tafel. Mooi foutvrij kwartiers hout bijna zonder noesten.

Ter info: Rick rekent (ook volgens zijn nieuwsbrief laatst) € 250,- voor 10 delen van (ruw) 48 x 140 mm van 2 meter lang. En je kunt bij hem ook een kort stuk bestellen, dus je blijft niet met resthout zitten als het met 1 lengte niet uitkomt. Bij de meeste handels betaal je dan zo'n beetje de dubbele prijs voor zo'n kort stuk of is er al niet eens iets mogelijk (is mijn ervaring), maar Rick doet daar niet moeilijk over.
En ook schaven doet hij graag, dus als je dat zelf niet kunt levert hij het hout exact op maat aan.
En het is wel Zwolle, maar hij verstuurt het hout ook per postpakket, ook naar België. Al zal hout voor en complete tafel daar iets te veel voor zijn.

Maar misschien zijn er forumleden die bij jou in de omgeving wonen die kunnen vertellen waar bij jou lokaal goed hout te koop is, want Zwolle is voor jou niet echt naast de deur. @ZotVanHout kan dit bijvoorbeeld aangeven denk ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Let erop dat de planken niet te krom zijn zodat je jouw gewenste dikte eruit kan halen.
Belangrijk is dat het vochtgehalte van het hout laag is. Bijv. 10%. Dit voorkomt veelal al extreem kromtrekken. Verder goed opletten dat er niet teveel noesten inzitten (tenzij je dat mooi vindt :))
Daarnaast het hout na het ruw op maat zaken ook weer laten acclimatiseren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je tegen giesbaargen woont, dan verrast het mij dat je in .nl hout zoekt

de mij bekende die het dichtst bij galmaarden zit, is belsack in halle

hout zou ik niet op het internet kopen, tenzij je een goede ervaring of referenties hebt

deze zit in lennik Home
in zottegem zit vcwood VC WOOD - Home
in ronse Dewahout Deinze & Ronse - Houthandel
in oudenaarde http://www.janssensjanssens.com/

zoals de collega's reeds aangaven, dien je voor binnengebruik op de vochtigheidsgraad van het hout te letten

afhankelijk van welke machines, gereedschap en ervaring je hebt, kan je ruw hout kopen, of moet je het praktische kant&klaar kopen
 

Dimi B

Nieuw lid
13 mrt 2021
3
0
Galmaarden, België
Dank u voor jullie raad,

@ZotVanHout dit zijn de machines die ik wil aanschaffen.


De bedoeling is een tafel van 300 bij 130 te maken en stalen X-poten te gebruiken. Denk je dat deze machines voldoen voor zo'n project? Er komen hierna nog meerdere projecten zoals salontafel, werktafel, tafel voor in de keuken om apparaten op te zetten,... Het budget voor alle apparaten ligt rond de 1700 euro.
De ervaring die ik heb is zeer gering. Ik heb nog nooit een tafel gemaakt.
Andere apparaten die ik nog heb is een cirkelzaag en wipzaag beiden van blauwe bosch
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
als jouw ervaring met hout in het algemeen zeer gering is, dan zou je bv in het cvo van de vlaamse ardennen ervaring op kunnen doen, alvorens machines aan te kopen
ofwel peil je op woodworking naar een collega die een paar machines staan heeft, en ga je daar kijken
onder 'geringe ervaring' versta ik ook dat je nog geen duidelijk idee hebt van welke machines je voor zo'n tafel nodig hebt
de scheppach 1080 vvd die je in gedachten hebt, is een redelijk kleine machine om balken van 300 cm op te rechten
maar met inzet en geduld is veel mogelijk
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit zijn de machines die ik wil aanschaffen
het valt mij op dat alle links naar nl internetwinkels wijzen
ik heb geen bezwaar tegen nl winkels & evenmin tegen aankopen op het internet, maar je koopt op basis van een foto + een beknopte beschrijving
sta je aan het begin van je houtavontuur, kijk dan ook bij plaatselijke handels
daar kan je de machines langs alle kanten bekijken, krijg je uitleg, heb je een dienst-na-verkoop, en met wat geluk tik je een 2dehands op de kop
of, zoals reeds geschreven, kijk of er geen liefhebber in de buurt woont met een vergelijkbaar machinepark
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.