Zaagtafel update - Ervaringen en advies!

Mecânico

Actieve deelnemer
1 feb 2021
30
1
Ok ik denk dat de twee Dewalt modellen op het moment de ultieme machines zijn voor veel mensen.
Nauwkeurig, sterk en makkelijk in gebruik, maar toch ook wel wat duurder en nog niet tweedehands.
Verder is het formaat voor mij denk ik net te klein en zou een echt tafeltje vaker handig zijn.
Laten we zeggen dat dit een negen (edit: acht) op tien is.
Maar wat zit daar dan net onder, voor mensen die net wat minder eisen stellen aan compactheid en nauwkeuigheid?

Ik heb nu een 40(?)jaar oude Electra Beckum bouwzaag, 220 Volt, 1800 Watt, plaatstalen verzinkt frame met een gammel langsgeleidertje wat wijkt als je erheen kijkt.
Maar wat ik nu echt helemaal niet meer kan gebruiken is dat het blad in het midden doorhangt; iemand heeft er iets heel zwaars op gelegd (of laten vallen).Ik zou zeggen dat dit een twee is; goed voor brandhout en en heel klein beetje meer.
Voor mij ziet een Electra Beckum PK250 er dan logisch uit, maar hoever zit zoiets dan onder de Dewalts qua nauwkeurigheid?
 
Laatst bewerkt:

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Voor mij ziet een Electra Beckum PK250 er dan logisch uit, maar hoever zit zoiets dan onder de Dewalts qua nauwkeurigheid?
Mijn schoonvader heeft deze zaag en het is op zich een prima zaag. Voor mijn garage wat aan de lompe kant, maar de zaag is krachtig en doet wat ie moet doen. Nauwkeurigheid hangt er vanaf wat je ervan verwacht. Het meetlint op die zaag is vrijwel versleten en niet fatsoenlijk meer te lezen. Mijn schoonvader meet alles met zijn duimstok en ervaren timmermansoog en hij zaagt er uiterst precies mee en hij is daar tevreden mee.
na ruim 25 jaar draait die zaag nog steeds op bijna alle originele onderdelen. Dus betrouwbaar is die wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mecânico

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
De tafelzaag Dewalt DWE7485 en onderstel DE7400 Is, na vertraging door post.nl, toch op vrijdag binnen gekomen. Ik ga er morgen mee bezig en kom ik er dan op terug.
 

Bijlagen

  • IMG_20210212_123318.jpg
    IMG_20210212_123318.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 117
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
De tafelzaag Dewalt DWE7485 en onderstel DE7400 Is, na vertraging door post.nl, toch op vrijdag binnen gekomen. Ik ga er morgen mee bezig en kom ik er dan op terug.
Veel plezier ermee. Ben benieuwd wat je van het onderstel vindt. Ik heb deze niet mee besteld, ik vond hem wat lomp/groot en ben in principe niet van plan mijn zaag veel te gaan verplaatsen. Was bang dat deze met name veel in de weg zou staan.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Het is hier de DeWalt DWE7485 tafelzaag en DeWalt DE7400 onderstel en een ecotools zaagblad

HM-zaagblad Industrial 210 x 30 mm T=36 | Ecotools.nl

binnengekomen, een korte impressie:

Het onderstel moet als bouwpakket in elkaar gezet worden, met dit filmpje eenvoudig te doen,



Dewalt Universal Rolling Table Saw Stand Unboxing and Assembly - YouTube

Alleen gebruik de borgmoeren voor de wielen en voor de grote grondsteun beugel. ( niet de gewone moeren.)

Je ziet onmiddellijk dat alles doordacht is voor de DWE7485, je kunt ten alle tijden de tafelzaag eraf nemen en (inclusief de liggers met voetrubbers), pootjes inklappen voor een andere hoogte en ergens anders plaatsen en inzetten voor een klus.

De DWE7485 zelf; voor mij ideaal! Met als titel “bouwzaag” vind ik veel te kort door de bocht. Je kunt hem echt heel fijn en precies afstellen. De 7485 en grotere modellen wordt veel geroemd om zijn parallel geleider. Deze had bij mij een piepkleine afwijking van 0,5mm. Aan de achterzijde. (wisseling van zaagblad?) Maar met een inbussleutel, maat 5 zijn de 4 schroeven op de getande rails eenvoudig te stellen. Wel 2x doen en het aanwijsplaatje op de centimeter geel en wit ook even.

Met die inbussleutel en een Philips schroevendraaier is alle gereedschap alles in te stellen, dit heb ik wel anders gezien.

Het wisselen van zaagblad gaat kinderlijk simpel en de origineel vervangen door de ecotools 36 tands. Waar mijn oog viel op de afdekplaat, bij het opnieuw borgen dmv de schroef kwam de achterzijde omhoog en lag niet meer zuiver met het blad. Er zitten 4 hoogte stelschroefjes om de hoogte/diepte in te stellen, die gingen aan de achterzijde zweven. Aan de achterzijde zitten 2 nokjes die de plaat borgen. Hier heb ik kleine stukjes Ducktape (4 lagen) opgeplakt (op maat gesneden) en nu ligt hij perfect vlak met de tafel.

Tja, dan de verstekaanslag; deze ligt er inderdaad in zijn geleiderails te rammelen, voor ik overga om een nieuwe (Incra v120 of Drillpro) aan te schaffen ben ik bezig gegaan met Action gele tape; na het loschroeven van de drie delen, op de kale rail 2 stroken over de volledige lengte geplakt en omgevouwen op de zijden en nu past het strak maar glijd nog soepel.

Dit waren de enige twee punten die ik tot nu heb aangepakt.

Het zaagblad onder een hoek zetten moet ik nog aanzien, die klopt goed, het zaagblad staat keurig on de 45 en 90 graden. Er zitten aan weerszijden 2 stelschijfjes om dit te doen.

Op het onderstel gemonteerd en met de pootjes uitgeklapt ( kan ook ingeklapt worden gebruikt) heeft de zaagtafel een hoogte (bovenkant blad) van 88cm. Wat voor mij ruim voldoende hoog is, ikzelf ben 1.78m.

Verder ga ik nog een slede maken van multyplex (10mm. dik) en hou met de maximale hoogte van 65mm. nog een 55mm. over om te zagen. Prima dus.

Ook moer ik nog even het hoogteverschil ven 55mm. met mijn werktafel opvangen, zo kan ik deze gezaagde delen hierop mooi doorschuiven zonder dat het laatste tipje hout/plaat niet afknapt en het naar beneden valt. Nog genoeg te doen, maar heel tevreden met deze aanschaf!
 

Bijlagen

  • P1020940.JPG
    P1020940.JPG
    155,5 KB · Weergaven: 89
  • P1020942.JPG
    P1020942.JPG
    87,6 KB · Weergaven: 84
  • P1020943.JPG
    P1020943.JPG
    120 KB · Weergaven: 87
  • P1020941.JPG
    P1020941.JPG
    163,8 KB · Weergaven: 119

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
Wat een super mooi apparaat. Met DeWalt staat er wel echt een mooi en qualitatief goed product in zijn klasse.
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een compacte zaagtafel en twijfel tussen een DeWalt en een Hikoki. Deze komen beide wel goed door de recentie en testen al wint DeWalt wel. Levertijden zijn wel een probleem op het moment.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Wat een super mooi apparaat. Met DeWalt staat er wel echt een mooi en qualitatief goed product in zijn klasse.
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een compacte zaagtafel en twijfel tussen een DeWalt en een Hikoki. Deze komen beide wel goed door de recentie en testen al wint DeWalt wel. Levertijden zijn wel een probleem op het moment.
Op 1km van mijn deur staan de dewalt zagen in de winkel
 

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
Stijn, ik zie het ook. Ben net weer even gaan Googelen en er is weer voorraad van beide zagen.
Ik heb een keuze gemaakt en heb de Hikoki C10RJWAZ besteld. Heeft in mijn geval met de prijs te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

dehouthakker

Nieuw lid
30 jul 2020
10
5
Ik heb nu de DWE7492 een jaar in gebruik en geen minuut spijt van, echt een topmachine. Het enige nadeel wat ik kan noemen is dat er standaard geen soft starter op zit, dus als je hem de eerste keer aanzet, schrik je je rot. De spanning komt erin 1 keer op, en het blad slaat hard aan. Op zich mee te werken, maar ik vind voor dik 700 euro dit wel een tekortkoming. Vandaag een soft start module (a 25 euro) ingebouwd tussen de motor en schakelaar in het schakeldoosje, nu toert de motor in 5 sec netjes naar maximum. Module van Amazon en er circuleren wel meerdere YouTubes hoe dit moet. De DWE7485 schijnt overigens wel rustig op te toeren.

De module:
 
  • Leuk
Waarderingen: stav en antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik heb dezelfde ervaring. Nu een maand en erg tevreden. Maar schok me bijna dood van de eerste keer aanzetten...
Ik ben er inmiddels aan gewend en wil niet aan de machine prutsen, maar kan me goed voorstellen dat jij het wel deed!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Even snel opgebouwd vandaag, want ik was toch wel nieuwsgierig. De bouwkwaliteit is geen Festool, maar ik denk dat het wel prima werkbaar gaat zijn.
Hij zaagt netjes, maar ik moet nog wel even de linealen wat beter instellen, zit wel een goede streep tussen en even de hoek checken.
Wat opvalt is dat hij wel wat lawaaiig is en hij klapt er gelijk vol in, geen aanloop. De rem werkt echt uitstekend, hij staat echt snel stil.
Even kijken hoe hij in de praktijk gaat bevallen, voorlopig heb ik wel redelijke verwachtingen iig.
 

Bijlagen

  • 20210227_131231.jpg
    20210227_131231.jpg
    201,2 KB · Weergaven: 93

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
Ik heb afgelopen dinsdag ook mijn Hikoki binnen gekregen maar vandaag eigenlijk pas tijd gehad om hem te gebruiken.
Ben de hele morgen bezig geweest alles af te stellen. De langsgeleider haaks gezet. Daarna de liniaal ingesteld. En het zaagblad haaksgesteld. Als je zelf weet hoe je de liniaal hebt ingesteld is hij goed betrouwbaar en zaag ik iedere keer de ingestelde lengte af.
Nu een paar zaagjes gedaan en ik ben wel tevreden. Multiplex, vuren tot aan beuken 60mm hoog, allemaal mooie resultaten.
Alleen de inleg bij het zaagblad vind ik tegen vallen, hij is licht bol in het midden en aan het uiteinde zit een metalen plaatje wat een paar mm omhoog loopt. Wellicht hoort dit zo, ik had het nog niet eerder gezien.
Tot nu toe zeer tevreden en blij met m'n aanwinst.
 

Bijlagen

  • IMG_20210227_155424.jpg
    IMG_20210227_155424.jpg
    233,7 KB · Weergaven: 90
  • IMG_20210227_155812.jpg
    IMG_20210227_155812.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 68

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb afgelopen dinsdag ook mijn Hikoki binnen gekregen maar vandaag eigenlijk pas tijd gehad om hem te gebruiken.
Ben de hele morgen bezig geweest alles af te stellen. De langsgeleider haaks gezet. Daarna de liniaal ingesteld. En het zaagblad haaksgesteld. Als je zelf weet hoe je de liniaal hebt ingesteld is hij goed betrouwbaar en zaag ik iedere keer de ingestelde lengte af.
Nu een paar zaagjes gedaan en ik ben wel tevreden. Multiplex, vuren tot aan beuken 60mm hoog, allemaal mooie resultaten.
Alleen de inleg bij het zaagblad vind ik tegen vallen, hij is licht bol in het midden en aan het uiteinde zit een metalen plaatje wat een paar mm omhoog loopt. Wellicht hoort dit zo, ik had het nog niet eerder gezien.
Tot nu toe zeer tevreden en blij met m'n aanwinst.
Plaatje ligt bij mij ook iets hoger en het is een vrij slap ding. Met wat drukken lag hij bij snel vlak, maar het is geen topding.
Een betere is wel simpel zelf te maken denk ik, mits je de vergrendeling meeneemt.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Plaatje ligt bij mij ook iets hoger en het is een vrij slap ding. Met wat drukken lag hij bij snel vlak, maar het is geen topding.
Een betere is wel simpel zelf te maken denk ik, mits je de vergrendeling meeneemt.
Het uiteinde van het inlegstuk mag bij dewalt zelfs ietsje hoger liggen(of gelijk), vooraan en midden spreken ze in de handleiding van gelijk of ietsje lager. Vermoedelijk om niets te kunnen blokkeren dat het zo moet
 

dehouthakker

Nieuw lid
30 jul 2020
10
5
Ik heb nu de DWE7492 een jaar in gebruik en geen minuut spijt van, echt een topmachine. Het enige nadeel wat ik kan noemen is dat er standaard geen soft starter op zit, dus als je hem de eerste keer aanzet, schrik je je rot. De spanning komt erin 1 keer op, en het blad slaat hard aan. Op zich mee te werken, maar ik vind voor dik 700 euro dit wel een tekortkoming. Vandaag een soft start module (a 25 euro) ingebouwd tussen de motor en schakelaar in het schakeldoosje, nu toert de motor in 5 sec netjes naar maximum. Module van Amazon en er circuleren wel meerdere YouTubes hoe dit moet. De DWE7485 schijnt overigens wel rustig op te toeren.

De module:
Bij deze nog even een link van een goede video:

(wel met waco klemmen, zelf met de originele klemmen gedaan).
 

Geylehunk

Nieuw lid
2 mrt 2019
12
1
Even snel opgebouwd vandaag, want ik was toch wel nieuwsgierig. De bouwkwaliteit is geen Festool, maar ik denk dat het wel prima werkbaar gaat zijn.
Hij zaagt netjes, maar ik moet nog wel even de linealen wat beter instellen, zit wel een goede streep tussen en even de hoek checken.
Wat opvalt is dat hij wel wat lawaaiig is en hij klapt er gelijk vol in, geen aanloop. De rem werkt echt uitstekend, hij staat echt snel stil.
Even kijken hoe hij in de praktijk gaat bevallen, voorlopig heb ik wel redelijke verwachtingen iig.
Ik ben toch wel heel benieuwd naar deze!
Ik kan er echt bar weinig reviews over vinden.......

Is hij gelijkwaardig aan de DeWalt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.