Zaagtafel om in te bouwen

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik wil in een nieuwe werkbank een zaagtafel inbouwen, dit kan natuurlijk met de meest voorkomende mobiele zaagtafels.
Het punt is dat er veel van die nieuwe mobile of kleine zaagtafels erg blikkerig zijn of niet zuiver. Ik heb even naar een Festool tafel gekeken, erg mooi ding maar die zit rond de €2200,- wat ruim het budget over gaat.
Ik heb nog een kleine loodzaag tafeltje staan, ja, daar hebben wij in het verleden lood op gezaagd, anno nu is dat knettergek natuurlijk ;-)
Maar dat zaagtafeltje is vreselijk oud, in zeer goed stabiele staat. Verkeert blad die er in zit is niet het probleem, maar om hoog en omlaag is beperkt en kantelen kan deze machine helemaal niet.
Dus misschien iets wat hoger kan dan 4 centimeter, stabiel is, kan kantelen en netjes betreffende de prijs is, maar wat?
Wat raden jullie aan? (als ik het zou vriendelijk mag vragen)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Waar je naar zou kunnen kijken is een Festool CMS module voor een van de twee invalzagen 55 of 75). Zo'n losse module bouw je in met slechts twee alu hoekprofielen en twee stukken 8mm rondstaf. Dan is die nog uitwisselbaar ook en zou je er een CMS freesmodule in kunnen hangen of zelfbouwmodules.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
DeWalt is hier toch wel populair. Al heb je dan wel weer een risico dat het alu blad op enig moment gaat uit slijten.

Of je verbouwt een handcirkelzaag tot zaagtafel. Heb ik ook gedaan; Zelfbouw zaagtafel

Maar dat is wel weer een hobby op zichzelf. Het kost veel tijd om het allemaal uit te dokteren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Je zou kunnen kijken naar een gebruikte zaag. Flott maakte ook goede kleinere zagen. Komen in duitsland nog regelmatig te koop. Verder zijn er nog wel enkele merken maar dit alles komt niet heel vaak te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@knotwilg, klinkt goed die Festool CMS module, ik heb de 55 invalzaag, maar ik denk dat Festool hiermee is gestopt, ik kan er niks meer over vinden op hun site. Met Google komt er wel het een en het ander naar boven, maar met veel meldingen "niet meer leverbaar"

@Superkees, Die DeWalt komt hier inderdaad regelmatig voorbij, staat wel op mijn lijstje als kandidaat.
Maar wat bedoel je met het risico dat het alu blad gaat slijten?

Je topic over de zelbouw heb ik gezien, ziet er wel erg goed uit, maar dat is weer een heel traject zoals je zelf al aangeeft. Kan die zaag trouwens kantelen?

@Wim Kluck, Een gebruikte oudere zaagtafel is zeker een optie, vaak zijn die meer stevig dan de huidige machines.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
DeWalt is hier toch wel populair. Al heb je dan wel weer een risico dat het alu blad op enig moment gaat uit slijten.
Nou.... Ik heb een dw745 type 1, geen spoor van slijtage. Die is toch al wel weer 15. Nu gebruik ik 'm echt alleen hobbymatig..

Ik ga, zodra m'n schuur werkplaats waardig is, voor een 7492 om in een werkbank in te bouwen, net als ik met m'n 745 gedaan heb. Zo heb je een prima zaag, nieuw, voor een lekker bescheiden budget, mèt uitgebreide zaagcapaciteit.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Je zou kunnen kijken naar een gebruikte zaag. Flott maakte ook goede kleinere zagen. Komen in duitsland nog regelmatig te koop. Verder zijn er nog wel enkele merken maar dit alles komt niet heel vaak te koop.
ik heb zelf onlangs een Flottjet 90.000 overgenomen. Duitse degelijkheid van gietaluminium van ongeveer 50 jaar geleden.
Let er bij Flottjet wel op dat:
  • er vaker wel dan niet een 380V motor in zit (loopt lekker rustig)
  • het zaagblad rechtstreeks op de as van de motor zit:
    • Dat draait heel stil, geen lawaai van tandwielen, je kunt elkaar verstaan als je niet zaagt.
    • het beperkt wel je zaaghoogt: voor 5 cm zagen heb je al gauw een blad van 250 mm nodig.
    • Er past een blad van 300 mm op, maar die kun je niet tot nul cm omlaag zetten.
  • En let er op dat het blad kantelt, en niet de zaag, dus vergelijkbaar met een lintzaag. Ik wil hem ook (demontabel) gaan inbouwen, maar heb nog niet helder hoe. Voorlopig dus nog op de workmate...
Voorbeelden nu op marktplaats van zo'n Flottjet 90.000 systeem (waar je veel andere hulpstukken aan kunt hangen) :
en
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
@Superkees, Die DeWalt komt hier inderdaad regelmatig voorbij, staat wel op mijn lijstje als kandidaat.
Maar wat bedoel je met het risico dat het alu blad gaat slijten?

Je topic over de zelbouw heb ik gezien, ziet er wel erg goed uit, maar dat is weer een heel traject zoals je zelf al aangeeft. Kan die zaag trouwens kantelen?
Het werkblad waar je je hout over heen haalt, dat is van aluminium. En als je het maar lang en vaak genoeg gebruikt, slijt dat uit het wordt het een beetje hol. Kleine stukken zijn dan niet meer haaks te zagen.

Mijn zaag kan ook kantelen, maar nu even niet wegens vervanging van het verstelmechanisme.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
klinkt goed die Festool CMS module, ik heb de 55 invalzaag, maar ik denk dat Festool hiermee is gestopt, ik kan er niks meer over vinden op hun site
Zijn ze mee gestopt, genoopt door europese regelgeving, het wordt als stationaire machine gezien omdat er poten onder zitte etc. Er is wel redelijk 2e hands aan modules te komen, maar niet echt goedkoop. Alleen de EBQ zagen passen er in, nieuwere niet.

Ik heb meerdere malen met het zelfde probleem geworsteld en heb een keer een cms module in een werkblad gebouwd. Het werkt. Het is niet altijd handig wat het systeem is niet voor stationair gebruik gemaakt. Het is voor verplaatsbaar geoptimaliseerd. Het zelfde voor alle kleine "bouwvak" zaagtafels.

Je bent de tafel om de module heen aan het bouwen. Eigenlijk wil je een tafel bouwen en er een module in laten zakken, klaar (zoals bij de freesmodules). Geen concessies aan de tafel doen omdat de zaag anders niet ... Met name in de bediening ga je tegen onhandige plaatsing van bedienelementen aan lopen. Zeker als het werkblad aan alle kanten ver buiten de zaag steekt.

Uiteindelijk heb ik nu besloten niets in te bouwen maar M'n Festool CMS op te hogen en alleen maar tegen de kopse kant van werkbank te zetten. Het meeste zaagwerk gebeurt met invalzaag en lineaal.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor een vaste opstelling kan je in plaats van een CMT dan net zo goed een flinke cirkelzaag op zijn kop onder een tafel hangen. Met het geld wat je uit spaart, kun je nog wel een mooie Incra positioner kopen, als langsgeleider.

Zelf verschuif ik steeds meer van mijn invalzaag naar mijn zaagtafel. Zeker voor de delen die smaller zijn dan mijn zaagliniaal.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
@mink, Ik heb zitten kijken naar zo'n flott heeft voor mij als grootste nadeel het blad kantelt, de 400v motor is geen problee en zal alleen maar een plus zijn omdat dit inderdaad rustiger loopt.

@Superkees, ik dacht iets van dat de zaag langs liep ofzo, maar nu snap ik wat je bedoel. Ik heb toevallig een Youtube filmpje van iemand die van alles ging vertellen over de zaagmachine, 1 van zijn punten was dat het blad niet zuiver vlak is inderdaad. Volgens mij was de machine nieuw. Hij legde een rei op het werkblad en zo kon je licht kieren zien. Ik neig wel naar een DeWalt machine, alleen dit is een stukje waar over ik twijfelt. Ik zit te denken of het mogelijk is om een 2mm dikke RVS plaat te maken die daar overheen kan komen. Maar hier moet ik me nog even in verdiepen.

@knotwilg, volgens mijn heb ik het een tijd terug wel op hun site voorbij zien komen, dus het is nog niet lang weg van de site.
Ik wil de zaag modulen aan de kopse kant inbouwen, ik kan de machine dan goed genoeg bedienen. Echt grote platen kan ik zagen met mijn inval zaag.


Wat ik niet gevonden krijgt is; kan het zaagblad van zo'n DeWalt in hoogte worden gesteld, of is het een stand?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Wat ik niet gevonden krijgt is; kan het zaagblad van zo'n DeWalt in hoogte worden gesteld, of is het een stand?
Tuurlijk kan dat, met de zwengel aan de voorkant, zoals Bosch Professional (en bijna alle bouwzagen) dat ook heeft. Meestal kun je met dat ding zowel zaagdiepte als hoek instellen.

Heb je al eens een handleiding opgezocht van zo'n DeWalt?
Plaatjes staan aan het begin, vanaf pagina 49 de Nederlandse versie (al vind ik die slecht vertaald).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ja, dat was vrij dom van mij om niet naar de handleiding te zoeken 🙈
Ik ben zoveel aan het zoeken geweest gisteren met Google en Youtube over welke DeWalt, werkblad vervangen, inbouwen, langsgelijder van Incra of alternatief dat ik niet even een helder moment had om te bedenken een handleiding te zoeken.
Draaiwieltje aan de voorzijde, ik dacht dat dit voor het kantelen was, achteraf is dat natuurlijk niet handig.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor mijn eerste zaagtafel heb ik mijn Festool TS 55 ingebouwd in een tafel. Dat werkt op zich wel, maar het blijft toch wat behelpen en daarom ben ik toen overgestapt naar het bouwen van een zaagtafel rond een CS70. Maar daar mistte ik de roltafel en heb ondertussen een kleine SCM paneelzaag met roltafel.

Als ik een tip mag geven: bouw een zaagtafel (DW7492, Bosch GTS 10 XC of iets dergelijks) in grotere tafel. Dan heb je wel het gemak van de zaagtafel (gemakkelijk hoogte van het blad instellen, gemakkelijke fence, meer vermogen/zaaghoogte) en zit je niet met de nadelen van de CMS. Je kunt kiezen hoe uitgebreid je het geheel maakt. Is de rest van de tafel enkel een out feed table, of bouw je er ook een freestafel in, wel/geen dogholes, etc..

Mocht je toch voor een CMS-achtige oplossing gaan, dan zijn de onderdelen van de CMS los te krijgen, waardoor je precies kunt kopen wat je nodig hebt. Dat heb ik bij mijn eerste zaagtafel ook gedaan.

Dit zijn leuke voorbeelden vaan zeer uitgebreide werkbanken met een zaagtafel erin:






Een andere optie is voor een MFT-achtige oplossing te gaan. Dat is geen volledige vervanging voor een zaagtafel. Maar is wel een stuk goedkoper. Ook die heb ik 1 gemaakt (weer een stukje schaamteloze zelfpromotie ;)). Maar ook anderen hebben dat (beter) gedaan:




Kijk dan ook eens naar Sautershop als je de top niet zelf wilt maken.


En naar de accessoires van Bench Dogs, zoals deze fence:

 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ja, dat was vrij dom van mij om niet naar de handleiding te zoeken 🙈
Ik ben zoveel aan het zoeken geweest gisteren met Google en Youtube over welke DeWalt, werkblad vervangen, inbouwen, langsgelijder van Incra of alternatief dat ik niet even een helder moment had om te bedenken een handleiding te zoeken.
Draaiwieltje aan de voorzijde, ik dacht dat dit voor het kantelen was, achteraf is dat natuurlijk niet handig.
Er zit meestal een hendel om het kantelen te ontgrendelen, die zit in de buurt van dat wieltje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Heb vandaag mijn 7492 binnengekregen (na lang wachten)
Wil er ook een tafel onder maken maar niet zo een hele grote, wanneer je daar plaats voor hebt zou je volgens mij beter kunnen kijken naar een (gebruikte) formaatzaag.
Ik heb die ruimte in ieder geval niet, wil zoiets maken zoals gevonden op timbertime.de. Daar ook een aardig idee voor de langsgeleider waarmee je toch wat grotere stukken kunt zagen, en ook bruikbaar voor schulpen van massief.

Overigens meteen gekeken naar de vlakheid van blad, naar aanleiding van ervaringen op dit forum. Gelukkig helemaal vlak
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.