Zaagtafel om in te bouwen

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Een late reactie misschien, ik heb me er flink tegen verzet, uren gehangen op de leuning van de brug, overwogen voor professionele hulp, maar uiteindelijk heb ik het verloren en helaas mezelf moeten straffen met een DeWalt 7492-QS.
Als het goed is komt hij maandag binnen, maar ik reken op dinsdag. Ik heb hem gekocht bij Klium.nl en kosten €502,32 exclusief de BTW.
Op dit moment ben ik 30 lades aan het maken en aan de linker en rechter zijde met een gleufje komen van 10mm breed en 5mm diep. Bij het maken van de eerste test model heb ik dat gedaan met mijn inval zaag en de liniaal verleggen. Maar nu ik de resterende 58 zijkantjes zie liggen dacht ik nee dat ga ik echt niet zo doen met die zaagliniaal telkens verleggen. Dat gaat met die zaagmachine beter en sneller, dus toen was de kogel door de kerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Kleine stukken gaat inderdaad veel sneller met een zaag. Heb je overwogen om dit op een freestafel te doen en een schijffrees in je machine te monteren.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb frezen wel overwogen, maar ik heb alleen een boven frees. Dit zal ook wel gaan, maar met de zaagmachine gaat het sneller denk ik. De zaagtafel die ik nog moet maken (daarmee begon dit topic) komt ook de mogelijkheid in dat ik mijn bovenfrees op zijn kop er in kan hangen. Het is op dit moment een beetje het verhaal over de kip en het ei denk ik.
Een ander dingetje is dat ongeveer de helft een gleufje moet krijgen van 10mm en de andere helft 9mm omdat de 10mm okoume plaat niet voorradig meer was en ik een meranti multiplex plaat heb genomen voor als lade bodem plaat welke maar 9mm dik is. 10mm frees heb ik wel liggen, maar iets voor 9mm niet. Ik weet niet of er 9mm frees is, dit is uit te zoeken en te kopen natuurlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik zou het niet in een keer frezen. Maar in twee keer dan kan je met 6-7-8 ook uit. Je hebt dan wel een vlakke bodem. Bovenfrees onder een plaat en een rechte regel/profiel erop en gaan. Doe het zelf ook zo. Vaak zelfs in een gang. Mijn frees motor is wel 2500W en een schijffrees geeft veel minder weerstand. Soms stapel ik ook wel schijven.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb van Plexiglas wel al een plaat gemaakt om mijn freesmachine aan te bevestigen. Of een houten plaat is ook zo gemaakt inderdaad. Misschien moet ik hier ook maar even naar kijken, bedankt voor de tip.
Schijffrezen heb ik niet, maar hier ga ik me ook in verdiepen. Ik heb wel een 6mm frees liggen, in 2 x kan natuurlijk ook inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Mijn tijdelijke werkbank is t stapels euro pallets van 6 hoog. de 2 stapels staan niet tegen elkaar en ik heb daar een plaat vast geschroefd met de frees er aan zoals de foto. Het gat lijkt er wel daar ratten uitgevreten, maar voor nood is het perfect.
Vandaag heb ik 120 plankjes de bramen er een beetje van af gefreesd, heel lichtjes een schuinkantje, op deze manier was het zo gepiept. Een aantal bodem platen van de lades zijn 10mm dik en deze heb ik met een 10mm frees en een geleider er in gefreesd. Voor de andere gedeelte heb ik 9mm bodemplaten, de kleinste frees is 10mm en omdat de 9mm plaat zoals deze verkocht wordt in werkelijkheid 8,5mm is heb ik dat gedeelte met de nieuwe zaagmachine gedaan. 3x halen en het was gepiept.

De zaagmachine was dus vandaag binnen gekomen, gelijk uit gepakt natuurlijk, ziet er allemaal goed uit en solide. Wat wel een slecht punt is is dat je het wieltje voor hoogte stelen van het zaagblad niet kan vergerendelen (misschien wel en heb ik het niet gezien). Tijdens het zagen verloopt het stel wieltje langzaam, ik heb het maar even opgelost zoals op de foto. Even zoeken en of bedenken voor een permanentere oplossing.

1.jpg

2.jpg
V
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wellicht wat laat, maar ik heb deze gebouwd. Een combinatie van 2 ideeën op YT. Wat ik hier vooral heel fijn aan vind is de uitvoertafel, wat langere stukken flink veiliger maakt en de zaag veelzijdiger. Vanwege het compacte design is hij ook te gebruikten als extra werkbank. (als ik het geweten had: de hele combinatie (ex frees en freestafelinsert) komt binnenkort te koop). Binnenkort aan een nieuw project beginnen, met de 7492. Filmpje staat ergens in een vorige reactie. Tekeningen gekocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.