Zaagtafel (Bosch prof) kopen en werkbank maken

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Hi guys

Ik wil graag een zaag tafel van Bosch prof kopen. Budget rond de 400 euro. Kan ik hier een redelijke zaagtafel voor halen of moet er meer bij?

zijn hier ook mensen die de tafel hebben ingebouwd bij een workbench of gewoon zelf een onderstel hebben gemaakt?

ervaringen, foto’s en tips op prijsgesteld!

ik ga later ook foto’s delen !
Alvast bedankt
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
ik heb mijn bosch zaagtafel ingebouwd zodat ik alles op 1 hoogte heb en heb er wielen onder gezet die ik kan laten zakken zodat de tafel vast staat.
 

Bijlagen

  • zaagtafel.jpg
    zaagtafel.jpg
    186,8 KB · Weergaven: 148

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
ik heb mijn bosch zaagtafel ingebouwd zodat ik alles op 1 hoogte heb en heb er wielen onder gezet die ik kan laten zakken zodat de tafel vast staat.
Dit heb je netjes gedaan! Zo wil ik hem ongeveer ook gaan maken. Wat ik alleen niet begrijp... wieltjes en laten zakken? Zijn dat speciale wielen?
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Linksonder op de foto kun je dat zien. Je kunt op een plaatje drukken en dan gaat de zaagtafel omhoog en dan kun je er mee rijden. Als je dat plaatje omhoog schopt, zakt de tafel een 3 cm naar beneden en blijft ie staan.

Ik heb ook de onderplaat van de zaag eraf gehaald, en die aangesloten op een afzuiging. Nu kan ik bovenaf, onderaf en binnenin afzuigen. Het scheelt echt een hele hoop stof. (als zou je dat niet zeggen als je de vloer ziet) :))
Maar als ik de slede erop zet, dan stoft het een beetje, dan heb ik bovenop geen afzuiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Linksonder op de foto kun je dat zien. Je kunt op een plaatje drukken en dan gaat de zaagtafel omhoog en dan kun je er mee rijden. Als je dat plaatje omhoog schopt, zakt de tafel een 3 cm naar beneden en blijft ie staan.

Ik heb ook de onderplaat van de zaag eraf gehaald, en die aangesloten op een afzuiging. Nu kan ik bovenaf, onderaf en binnenin afzuigen. Het scheelt echt een hele hoop stof. (als zou je dat niet zeggen als je de vloer ziet) :))
Maar als ik de slede erop zet, dan stoft het een beetje, dan heb ik bovenop geen afzuiging.
Waar kan ik deze wieltjes halen of wat is de naam?
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
castor wheels. Ik heb die toen bij axminster gehaald. Maar ik weet niet of dat nu nog interessant is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
naast castor worden hier nog een aantal andere genoemd

 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hi guys

Ik wil graag een zaag tafel van Bosch prof kopen. Budget rond de 400 euro. Kan ik hier een redelijke zaagtafel voor halen of moet er meer bij?

zijn hier ook mensen die de tafel hebben ingebouwd bij een workbench of gewoon zelf een onderstel hebben gemaakt?

ervaringen, foto’s en tips op prijsgesteld!

ik ga later ook foto’s delen !
Alvast bedankt
Ik heb de GTS 10XC van mijn broer te leen. Nu ik deze gebruikt heb, ga ik niet meer de goedkope blauwe BOSCH nemen. Die is wel met wat aanpassingen nauwkeurig te krijgen, maar daar heb ik de tijd en zin niet voor. Mijn alternatief was de DeWalt met de beroemde langsgeleider verstelling. Kost ook een beetje, maar dan heb je ook als bij de BOSCH een zaagbereik van ik dacht 630mm breedte en dat is wel makkelijk als je zelf kasten etc gaat maken.

De zaag staat op het standaard onderstel dat ik iets schuin heb staan zodat de lange stukken op mijn werkbank landen en er niet tegenaan. Zo kan ik zonder problemen tot 1600mm lengte zagen en nog langer als ik de zaag naar achteren zet. Maar dan moet je oppassen dat het nog hanteerbaar is.

Zodra ik klaar ben met de zaag maak ik een onderstel om hem onder mijn werkbank te rollen, daar staat hij droog en niet in de weg. Als ik hem nodig heb haal ik hem dan weer te voor schijn.

Integreren in je werkbank is leuk als je een echte werkplaats hebt en de werkbank in het midden kan staan. Heb je dat niet, dan werkt het niet.
 

Bijlagen

  • C62D6A41-0878-4EE9-AAB2-37459AB2680C.JPG
    C62D6A41-0878-4EE9-AAB2-37459AB2680C.JPG
    102,3 KB · Weergaven: 124
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Uiteindelijk werk ik meer aan mijn werkbank aan andere klusjes dan dat ik met de zaag wat doe.
Ik wil bijvoorbeeld ook geen gaten in de werkbank meer hebben omdat daar van alles door heen valt. Ik ga dus rails tzt infrezen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Ik gebruik ook al een paar jaar de Bosch GTS10XC met hetzelfde onderstel als hierboven op de foto.
Het ding bevalt me zeer goed, het wordt gebruikt om van alles en nog wat te zagen.
De afgelopen week grote platen van 244x122 op maat gezaagd, een grote tafel er voor gezet
en één er achter anders was het niet te doen in je eentje. Natuurlijk kun je er hulp bij vragen
maar dan wordt het geleiden een gedoe. De prijs was destijds iets van €950,- incl. onderstel,
misschien niet echt goedkoop maar ik zou er meteen weer een kopen als dat nodig was.
Het alternatief destijds waren de twee Festool tafels, mijn vrouw vond ze erg mooi, maar dan zou ik
qua zaagdikte op de grootste uitkomen en dat was mij toch veel te duur voor wat hobby en verbouwen...
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en julesvaes

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik heb sinds december een GTS10XC. Is wat boven jouw budget, maar dit is het écht waard!

Wat een fantastische machine.

Ik heb 'm vast aan mijn werkbank zitten op dit moment.
Echter heb ik gisteren een bovenfrees (de Triton TRA001) ingebouwd in de zaag. Dat had ik niet voorzien bij het bouwen van de werkbank. Dus ik ga nu een nieuwe onderkast bouwen voor de zaag. Waarbij de zijkant, waar de frees nu in zit, ook wordt ondersteund.
Dan haal ik 'm los van de werkbank. Wordt me te breed totaal en dat is lastiger manoeuvreren.
Wel, uiteraard alles op dezelfde hoogte, zodat je de zaag nog wel naast de werktafel kan zetten bij grotere platen.

155982407_257462742585642_7915485033094492179_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en julesvaes

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb gisteren al mijn vrouw erop voorbereid dat, zodra mijn broer de zaag weer terug wil hebben, ik zelf eentje koop.
Met mijn "ervaring" zijn mijn afkortzaag en deze cirkelzaag voor mij wel de game changers om mijn klusjes naar een hoger plan te tillen en veel sneller te werken.
De GKS190 en GKT55 zal ik zeker nog gebruiken, maar veel minder.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ik kijk daar altijd graag naar Truppe van Let's Bastel. Bij hem gaat ook wel eens wat fout, net zoals bij mij.
Hij heeft een eigen kijk op hoe hij de dingen aanpakt.
Altijd wel leuk, samen met timmerman Koos mijn favoriet. Is geen hoogstaand nivo, maar dat is het ook zeker bij mij niet.
 

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Ja, die Koos. Ook een tijdje regelmatig gekeken gewoon voor de lol.
Op zich niet veel bijzonders wat hij liet zien maar het is altijd vermakelijk.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik volg die Truppe, die alte Fuchs, ook altijd.

Het enthousiasme van hem, de humor en de fouten die hij gewoon laat zien. Kan ik wel waarderen.

Verder heeft hij altijd hele praktische tips waar ik van kan leren.

Hij zou alleen eens een keer uit moeten leggen hoe hij die "Gehrungen" verlijmt.

:ROFLMAO:

Verder vind ik "Klussen met Henk" altijd geweldig. Daar gaat altijd van alles mis. Net buurman en buurman.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ondertussen weer een paar weken verder.

Ik heb een nieuwe onderkast gemaakt. Ik had wat wensen die ik hierin mee genomen heb.

Een verdeler voor de afzuiging. Ook weer à la Truppe. Maar wel een versie 3.0
Ingebouwd in de tafel. Ik weet dat het me een laatje kost qua ruimte en +/- 20 cm aan diepte ongeveer, maar het gemak...

Zoals jullie wellicht op de foto zien heb ik afzuiging en electra nu geïntegreerd in het zaagkastje.
Electra voor de zaag en de bovenfrees. Bovenfrees nu met (veiligheids)schakelaar aan en uit te zetten. Zie de knop in het werkblad. Dit is het blad waar de zaag op komt te staan. Zie laatste foto...

En de afzuiging voor: Zaagtafel, Paralelgeleider Frees en één voor de afzuiging aan de onderzijde van de frees.
Deze afzuig-verdeler is vanaf de voorkant van de zaagtafel bedienbaar.

Nu dus 1 stekker en 1 aansluiting voor alle functies.

Verder klus ik nogal eens buiten. Daarvoor een aansluiting gemaakt voor de afzuiging en de stroom. De stroom is aangesloten op de "geschakelde ring" van de elektra. Daarmee schakelt de afzuiging aan wanneer de machines aan gaan.

Nu hoef ik dus mijn afzuigings-karretje niet meer naar buiten te slepen...

163461318_350966732909055_386546564169536151_n.jpg163422126_284082199737481_3718549352806776312_n (1).jpg162851182_470284530786052_546353945084223100_n.jpg163534652_4011237658896455_4142475307929335475_n.jpg163098352_994061594457032_3667708870303290174_n.jpgWhatsApp Image 2021-03-21 at 11.13.57.jpegWhatsApp Image 2021-03-21 at 11.17.53.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.