Zaagblad (laten maken?)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Arend b heb je een idee van het formaat van zijn radiaalzaag? Dado stacks werden in die tijd als oem geleverd.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Dat is inderdaad ook slim 😁.

Ik zat er over na te denken om deze afzuiging / fence te maken. Enige is dat de fence dan waarschijnlijk fixed is en niet verstelbaar om het werkoppervlak te groten.
Hoe doen jullie het?

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Omdat ik een zaag heb gekocht om mee te zagen en niet om jij buis filmpjes te vullen, gebruik ik gewoon een opofferingslat. En een bak met afzuiging er achter. Zeg maar zoals iedereen die zo'n ding heeft om mee te zagen al een jaar of 100 doet. Hij zaagt in het filmpje een klein houtje. Als je nu in de zelfde opstelling eiken delen van 52 dik en een halve meter breed gaat afkorten, en voor dat soort werk kopen de meesten een radiaalzaag, dan zal je zien dat dat hele stuk knutselwerk weinig toevoegt. Er komen allemaal houtsplinters in die gaten vast te zitten, die je er elke keer weer uit moet peuteren. Kops multiplex is in mijn optiek toch al niet zo'n goede keuze. Als je daar regelmatig forse stukken enigszins ruw hout langs schuift, slijt het heel snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Denk dat ik toch maar voor deze afzuiging ga, zoals jullie ook al hebben aangegeven.

Daarnaast zag ik bij hem, "hold down" rollers voor rop cutting, weet iemand waar deze in Europa te zijn?
 

Bijlagen

  • _20211128_151203.JPG
    _20211128_151203.JPG
    49,3 KB · Weergaven: 13

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.621
Je kijkt echt te veel jijbuis filmpjes. Je ziet in het begin van zijn filmpje waar het belangrijkste gat voor de afzuiging moet zitten. Namelijk recht achter de zaag. En dan niet plat, maar recht op. Die wieltjes en zo heb je nergens voor nodig. Is gewoon handel voor een niet bestaand probleem. Bij een radiaalzaag drukt de zaag je hout al op de tafel. En je draait je kap tot vlak boven je hout. Je kan beter filmpjes gaan zoeken van mensen die zo'n zaag gewoon in gebruik hebben om dingen te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.