Zaagblad (laten maken?)

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een zaagblad voor mijn radiaal arm zaag, specificaties staan hieronder. Ik heb moeite om dit blad te kunnen vinden online.
Zijn er bedrijven in europa of misschien nederland die zaagbladen op maat maken?

Diameter: 350mm
Tandhoek: negatief ~ 3 tot 5gr
Tandvorm: triple chip
Gat diameter: 25.4mm (1')
Aantal tanden: 60
Carbid tanden.

Als iemand kan helpen met de gouden tip, dan hoor ik het graag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Wat maakt dit blad zo bijzonder? Waarom kan je het werk niet met een normaal zaagblad doen? Elke fatsoenlijke gereedschapslijperij kan een blad voor je aanpassen. Maar ik ben gewoon benieuwd waarom je niet met een standaard blad uit de voeten kan?
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Wat bedoel je met een std. blad?
Voor een radiaal arm zaag wordt een blad met negatieve tandhoek ten zeerste aanbevolen, daarnaast maakt de triple chip het mogelijk zowel de crosscut als de ripcut te maken. en de 25.4mm is mijn as diameter van de motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Ik vind op Ebay wel bladen van 350 mm, maar de tandhoek is niet wat je zoekt. Het gat van 30 mm is geen probleem. Daar is altijd een verloopring voor te kopen of te maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Laten maken is geen probleem. Maar waarom koop je niet 2 zaagbladen (1 voor schulpen en 1 voor afkorten)? Het zaagresultaat is waarschijnlijk beter en met wat geluk is het nog goedkoper ook.

Klopt de asmaat wel? Dat is namelijk geen logische maat voor een Europese machine. Het is namelijk precies 1 Inch. Kan het niet zijn dat de asmaat van de machine 25 mm is en dat ze er een een Amerikaans zaagblad met een iets te grote asmaat op hebben gezet?
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Het merk van de radiaalzaag is misschien wel handig om te weten.
Mijn tweede hands "MXPower" tafelzaagje heeft ook 25,4 mm asgat. en MXPower is een huismerk van Maxeda. Dus ik denk dat de vorige eigenaar een Praxis huismerk zaag heeft gekocht. Dat is dus in NL, maar toch een imperiale asmaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ik zaag op mijn radiaalzaag met een standaard 24 tands zaagblad. Gewoon de zelfde die ik ook in mijn zaagtafel gebruik. Ik wissel alleen als hij bot is. Met dit zaagblad zaag ik ook aluminium profielen. Beetje met beleid zagen. Als je met een 60 tands negatief zaagblad wil langs zagen, ga ik er van uit dat je niet met hout werkt, maar met plaatmateriaal. Met een beetje rustig aanvoeren, kan ik met een 24 tands blad een prima zaagbeeld krijgen in plaatmateriaal en in massief hout is het al helemaal geen probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Je zoekt dus een zaagblad voor trespa. Even snel google geeft een tooltech blad 350 rond 100 tands negatief tcg blad voor 32,50 euro.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ik kwam ook nog revolution zaagbladen tegen. Die lijken op de beschrijving van het zaagblad dat je zoekt, maar die hebben een te laag maximaal toerental voor op een radiaalzaag.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Bedankt voor de reacties, het gaat om de Wadkin BRA 400 of 350. Een Engelse machine.
Had een bedrijf gevonden in Engeland die bladen op maat maakt maar sturen niet naar Nederland. Kosten was omgerekend 150euro dus dat was nog wel te doen. Andere type was de Forrest woodworker maar die sturen ook niet naar Nederland helaas.
Kan mij bijna niet voorstellen dat er geen soortgelijke bedrijven in Nederland of Europa zitten...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Wat wil je er nou mee zagen? Aluminium, trespa? Zaagbladen zijn meestal voorzien van een 30mm gat op het vaste land van europa. Maar een verloopringetje 30 naar 25,4 is zoals reeds gemeld geen probleem. Om hout en plaatmateriaal te zagen zou ik een blad kiezen dat wat goedkoper te slijpen is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Gezien je vraagstelling mis je wat praktijk ervaring en heb je een beul van een radiaalzaag. Begin eerst met wat ervaring op te doen zonder je zelf te verwonden. Koop een gewoon negatief wisseltand blad. Meer heb je echt niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
En als je niet echt van plan bent om bielzen te gaan zagen, kan je er ook een 305 mm zaagblad van ecotools op zetten, die kost je 5 tientjes .
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Ik heb een compleet boek gekocht over de radiaal arm zaag, de mr.Sawdust deze man is de kennisdrager op het gebied van radiaal arm zagen en zijn advies was dit type zaagblad, dus mijn onderzoek heb ik wel gedaan
 
  • Leuk
Waarderingen: OntHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Boertje 125, dat zijn gewone zaagbladen, geen afkortbladen Dat boek van wally uit de jaren 50 kom ik steeds op amerikaanse fora tegen. Het is vooral toegespitst op de amf dewalts. Het meeste is voor iedereen met wat technische kennis, logisch. Het probleem van al die zagen met een geperst stalen onderstel is, dat je ze opnieuw moet afstellen, als je ze verplaatst. In de tijd dat die man dat boek schreef, was materiaal duur. Tegenwoordig schroef je gewoon een nieuw stuk plaat op zo'n machine. Niks ingewikkeld doen met dubbele platen, dat kost je alleen maar zaaghoogte. Koop een fatsoenlijke machinewaterpas, dat is alles wat je nodig hebt om dat ding goed te zetten.
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Boertje 125, dat zijn gewone zaagbladen, geen afkortbladen Dat boek van wally uit de jaren 50 kom ik steeds op amerikaanse fora tegen. Het is vooral toegespitst op de amf dewalts. Het meeste is voor iedereen met wat technische kennis, logisch. Het probleem van al die zagen met een geperst stalen onderstel is, dat je ze opnieuw moet afstellen, als je ze verplaatst. In de tijd dat die man dat boek schreef, was materiaal duur. Tegenwoordig schroef je gewoon een nieuw stuk plaat op zo'n machine. Niks ingewikkeld doen met dubbele platen, dat kost je alleen maar zaaghoogte. Koop een fatsoenlijke machinewaterpas, dat is alles wat je nodig hebt om dat ding goed te zetten.
Dat was ik inderdaad van plan om te doen, 2 platen met stalen strippen erin. Inderdaad wat je zegt lever je wel in op de hoogte.
Verder nog een goede afzuiging maken op de cnc machine

Dat afstellen vind ik wel mooi werk om te doen, zorgen dat het blad overal dezelfde diepte zaagt en onder dezelfde hoek.
Dat boek is inderdaad vooral toegespitst op de dewalt, zat toen erg te twijfelen tussen de Wadkin en de dewalt. Heb toen voor de Wadkin gekozen omdat deze geleidingen heeft die vervangbaar zijn bij slijtage. Dewalt heeft dat niet, als het versleten is, is het versleten.
Zaag weegt overigens een goede 250..300kilo wat hem erg stabiel maakt. Werkt op 380v met 3pk motor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.