Zaagblad (laten maken?)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Een goede afzuiging voor een radiaalzaag bestaat uit een zo breed mogelijke bak achter de zaag, met in de bodem een gat voor je afzuiger. Zodra je de zaag anders dan als 90 graden afkortzaag gaat gebruiken, kan je afzuiging gewoon vergeten. Je gaat een bezem en een stoffer en blik nodig hebben. En een stofmasker. Als er aan de kap die om je zaag zit, een tuitje zit voor een afzuigslang, verwacht daar niets van. Het stof komt over al, maar niet uit dat tuitje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ik heb er twee, een grote en een kleine, maar bij mij wordt de stroom zaagsel recht naar achteren geworpen. Als je de zaag in de haaks afkort stand hebt staan, wordt er een deel over de aanslag in de afzuigbak geworpen en een deel , het grootste deel, komt tegen de achteraanslag en verspreid zich door de ruimte. Als je onder een hoek zaagt, langszaagt, uit de zij zaagt , of freest, wordt de hoeveelheid houtstof die niet in de afzuiging komt, gemaximaliseerd. Alleen met pennen zagen, waarbij het zaagblad boven de achteraanslag uit komt, heb je een redelijke hoeveelheid houtmot, die in de afzuiger komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Even los van de adviezen van de experts waar je zelf van moet bepalen wat je ermee doet.

Sec de vraagstelling.....een custom zaagblad laten maken.
Als jij in de UK een bedrijf hebt gevonden die alleen in de UK verstuurd, dan heb je feitelijk wat je zoekt toch?

Het blad vanuit de UK naar nederland krijgen zou dan bij wijze van spreken het minste van je problemen zijn.

Ik heb wel wat kennissen in de UK.
Ik zou ze eventueel kunnen vragen of zij bereid zijn om zo'n blad in hun koffer te doen als ze naar Nederland komen of dat zij vanaf hun huis adres versturen naar jou.

Optie 1 zou denk ik het makkelijkst en meest cost effective zijn.

Maar alles onder voorbehoud.....nee is namelijk ook een mogelijk antwoord....😅
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
926
318
Ik ga voor mijn radiaalzaag een verrijdbare afzuiging maken.
Dus zoals @chevvy66 zei, een zo breed mogelijke opvang maar dan op wieltjes zodat bij b.v. verstek zagen je de opvang mee kunt bewegen metde zaagselstroom. Maar dan nog heb ik niet de illusie dat ik alle mee pak, maar het is denk ik het beste wat ik kan gaan doen. We gaan het beleven....
 

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Bedankt voor de reacties, ik heb toch iets in Engeland kunnen regelen bij het bedrijf Crowley. Zaagbladen komen richting NL.

Wbt de stofafzuiging, daar zijn verschillende oplossing voor, moet echter nog ervaren welke het beste is.

Heeft iemand wel eens met Dado zaagbladen gewerkt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Hij zat bij mijn kleine radiaalzaag. Is uit 1956, dus de zaagbladen zien er uit zoals die in je eerste post. Je moet ze vijlen en zetten. Ik heb het eens geprobeerd, maar ik vind het makkelijker om zaagbladen met hardmetalen tanden te stapelen. Ik gebruik zaagbladen met weinig tanden en die nest ik dan in elkaar. Uitvullen met ringetjes van papier, plastic of metaal. Net wat past. Ik nummer mijn zaagbladen en ik schrijf even op welke tussenringetjes met welke bladen , welke groef leveren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Stom dat de 8 inch uitvoering goedkoper is. Tot hoe breed gaat jouw set Jan? En zijn ze er ook met grotere as gaten? 16mm is voor veel zagen aan de kleine kant.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Stom dat de 8 inch uitvoering goedkoper is. Tot hoe breed gaat jouw set Jan? En zijn ze er ook met grotere as gaten? 16mm is voor veel zagen aan de kleine kant.
Kijk maar op Amazon.com. Is genoeg keuze, dacht ik.
Mijn set bestaat uit de volgende onderdelen: Zie foto
Buiten de "tooth chippers" en de "shim set" zijn er twee buitenbladen met 30 tanden. Totaal alles opgeteld kom ik op 26 mm.
Ik zie op Amazon ook sets met een gat van 1 " Dus 25,4 mm. Mijn Dewalt 7492 heeft een kale as van 5/8, dus ~16 mm. De inzetplaat heb ik zelf gemaakt, na het zien van filmpjes.
Dado2.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ik moest even denken over die inzetplaat. Maar jij gebruikt hem in je zaagtafel. Voor Jmol zou zo'n 8 inch set met een 1"gat een leuke aanvulling kunnen zijn op zijn wadkin. Hij moet misschien een nieuwe bredere kap maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jmol

Actieve deelnemer
4 okt 2020
49
6
Ik heb inderdaad een 8" Dado set, nooit gebruikt. Maar wordt er eerlijk gezegd een beetje bang van....of is dat onterecht?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Ik heb inderdaad een 8" Dado set, nooit gebruikt. Maar wordt er eerlijk gezegd een beetje bang van....of is dat onterecht?
ALLE roterende gereedschap moet je ontzag voor hebben. Een klein beetje angst is alleen maar goed/gezond!
Zolang je je verstand blijft gebruiken, en met duwhoutjes werkt en bedacht bent op kickback, en de persoonlijke beschermingsmiddelen gebruikt, lijkt me dat je alle risico's hebt bestudeerd.
Mijn definitie van veilig werken is altijd: Bewust zijn van aanvaardbare risico's en uitsluiten van onaanvaardbare risico's.
Met mijn dado maak ik alleen inkepingen om planken in te schuiven, dus nooit dieper dan pak weg een centimeter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ik sluit me bij Jan zijn visie aan. En met een radiaalzaag helpt het al als je je zelf aanleert om met je linker hand te zagen. Dan wordt het al heel moeilijk om je rechter hand kwijt te raken. En je staat dan automatisch aan de veilige kant van je machine. En gaat er iets mis, het zij zo. Voor een paar 100 euro koop je een ander. Je eigen risico voor de zorgverzekering en 3 keer parkeren bij een ziekenhuis is duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.377
833
70
Veldhoven
Ik sluit me bij Jan zijn visie aan. En met een radiaalzaag helpt het al als je je zelf aanleert om met je linker hand te zagen. Dan wordt het al heel moeilijk om je rechter hand kwijt te raken. En je staat dan automatisch aan de veilige kant van je machine. En gaat er iets mis, het zij zo. Voor een paar 100 euro koop je een ander. Je eigen risico voor de zorgverzekering en 3 keer parkeren bij een ziekenhuis is duurder.
Ik ben linkshandig...;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.