Whiskey, kist, tralies en veel fouten

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Wat doe je als je liever geen alcohol cadeau wilt geven, de ontvanger van het cadeau gek is op whiskey en dat je graag iets creatiefs wilt geven. Juist ja, een kistje met whiskey en tralies in de kist zodat niemand erbij komt.

De houtsoorten zijn rozenhout die ik had gekocht in de Zutphen bij de opendaghout en wenge die ik nog had liggen.

Van het verlijmen heb ik geen foto’s gemaakt, simpelweg niet aan gedacht.

Bij het lijmen van het kistje zie ik de eerste fout. De onderkant en de boven zijn ietsje schuin afgezaagd. Achter blijkt de verstekbegeleider ietsje krom getrokken te zijn. Het hout is al ingesmeerd met houtlijm en ik sta voor de keuze. Stoppen en opnieuw verzagen (dit heb ik een keer eerder gedaan bij een ander project en dit beviel met niet goed) of doorgaan. Ik besluit door te gaan met de hoop dat ik later goede camouflage trucs kan bedenken.

IMG_5143.JPG



De eerste kier wil ik wegwerken, echter de lijm slaat zwart uit. Dit komt omdat ik de lijm met een metaal mesje in de kier smeerde. Balen, dit schiet niet op. Het is ook niet mooi geworden. Hier moet ik nog wat aan veranderen. En ik bedenk er wel een mooi verhaal bij aan de ontvanger van het kado.

IMG_5159.JPG

De tweede kier probeer ik weg te werken met een inzetstukje van een stuk resthout. Dit werd foei lelijk. Daarom heb ik er een dun latje overheen gelijmd.

IMG_5154.JPG

De tralies zien er strak uit.
IMG_5147.JPG

Dit keer heb ik het beslag gebruikt dat ik Amazon heb ik gekocht. Het was niet veel geld, maar de volgende keer kijk ik naar beter beslag. Het zijn miniscule hoekjes. De ontvanger van het cadeau zal er geen last van hebben, maar ik vond het vervelend werken en net sluit niet perfect. Maar ach, er zijn grotere problemen op de wereld en over schoonheid valt te twisten.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Ik ben er nog steeds blij mee, maar het volgende kistje krijgt wat meer controle punten in het proces.


IMG_5155.JPG

IMG_5152.JPG
Aan de binnenkant van de deksel nog twee stukjes gelijmd. Er was een lelijke plek aan een kant. Om de balans te houden en om te doen alsof het hoor heb ik aan beide kanten een stukje gelijmd.
IMG_5151.JPG

IMG_5160.JPG

Enneh, geen ijzerzaag maar een minischaaf om de fles whiskey te bevrijden. :ROFLMAO:🥰🥳🤩🥳
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Die fouten is ook weer geen drama, maar is die Japanse whiskey te drinken?
Dat die whiskey goed is, dat is erg belangrijk ;)

[edit]
Even gegoogeld, 51,4%, lekker stevig, mokka, chocolade en vanille smaak, interessant.
Kan wel lekker zijn, misschien eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en EdP

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Tsja, als ik moet kiezen tussen een goede whiskey en hout................
Achja, gaat ook goed samen (y)

Maar het kistje met schaafje is wel leuk bedacht en ziet er ook erg leuk uit.
Nadeel is dat als je zoiets leuks krijgt, dan durf je de verpakking niet open te maken, dat is weer zonde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en EdP

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die fouten is ook weer geen drama, maar is die Japanse whiskey te drinken?
Dat die whiskey goed is, dat is erg belangrijk ;)

[edit]
Even gegoogeld, 51,4%, lekker stevig, mokka, chocolade en vanille smaak, interessant.
Kan wel lekker zijn, misschien eens proberen.
Die Japanse whisky is goed te drinken, drupje water erbij om de geur wat los te maken en hij is helemaal fijn....
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach je moet zo denken, dat als het kistje niet zo mooi is uitgevallen het voor de krijger iets makkelijker wordt om het te slopen om bij de Whisky te komen 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Een druppeltje kan de smaak erg positief beinvloeden. Pas wel op want er zit heel snel te veel in. Dan is er maar een oplossing : wat extra whisky erbij.
Er is wel eens een japanse whisky tot de beste van de wereld gekozen door de kenners.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Een druppeltje kan de smaak erg positief beinvloeden. Pas wel op want er zit heel snel te veel in. Dan is er maar een oplossing : wat extra whisky erbij.
Er is wel eens een japanse whisky tot de beste van de wereld gekozen door de kenners.
Even een pipetje regelen, dan kun je per druppel doseren. Maar met deze cask(?) strenght is iets extra verdunnen niet per se een probleem en voor sommigen misschien zelfs aan te raden. 50%+ is niet heel subtiel...
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ach, wat is subtiel, het is maar hoevel suiker er toegevoegd toen met de destillaat maakten.
Ik heb een aantal verschillende flessen slivovice van familie en vrienden, de meeste zijn lekker, maar van een vriend weet ik dat hij er extra suiker bij laat gooien in de stokerij, krijg je meer eindproduct, minder smaak en scherper.

Ik heb spirytus staan uit Polen, die is goed gestookt en brand niet in je strot.
Niet te veel drinken, je wordt er erg snel kachel van.

spirytus.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ach, wat is subtiel, het is maar hoevel suiker er toegevoegd toen met de destillaat maakten.
Ik heb een aantal verschillende flessen slivovice van familie en vrienden, de meeste zijn lekker, maar van een vriend weet ik dat hij er extra suiker bij laat gooien in de stokerij, krijg je meer eindproduct, minder smaak en scherper.

Ik heb spirytus staan uit Polen, die is goed gestookt en brand niet in je strot.
Niet te veel drinken, je wordt er erg snel kachel van.

Bekijk bijlage 128067
Er mag geen suiker bij whisky gegooid worden, de productie is aan strenge regels gebonden......
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die Japanse whisky is goed te drinken, drupje water erbij om de geur wat los te maken en hij is helemaal fijn....
Dat is een urban legend - althans het deel dat suggereert dat water iets met je sterke drank doet. Het verdunt alleen maar. En ook de aan- of afwezigheid van sporenelementen in je water (kraanwater, mineraalwater, gedestilleerd water) doet de facto niks met je whisky.

Het verschijnsel dat je sommige sterke drank (met name die met complexe samenstelling - ik heb het hier niet over wodka en andere medicinale alcohol) beter proeft als je het verdunt heeft met je fysiologie te maken. Alcohol verdooft (een deel van) je smaakpapillen, en met name een deel van je geurreceptoren in je neus (die feitelijk verantwoordelijk zijn voor 100% van je geur/smaaksensatie - je smaakpapillen doen (met wat uitzondering) alleen zoet, zout, zuur, bitter, en umami). Verdunnen (en daar is overigens meer voor nodig dan een drupje - zeg van 45% terug naar zo'n 20% werkt beter) vermindert die verdoving aanzienlijk, en laat je dus veel meer geurcomponenten goed ervaren. Drinken met kleine sipjes en de drank goed door de mond laten walsen werkt overigens wat dat betreft ook...
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en klaas0639

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Whisky zou je bijna kunnen beschrijven als gedestilleerd bier. 😄

Het alcohol percentage van de whisky wordt ten eerste bepaald door het destilleren.
Dan verdwijnt er wat alcohol door het hout van het vat tijdens het rijpen van de whisky. (Angel share)
Ten laatste kan er water toegvoegd worden bij het vullen van de flessen.

Je hebt guaiacolmoleculen die de whisky zijn typerende smaak geven. Bij het toevoegen van wat water komen die sneller vrij en kan je de geur en smaak intenser beleven.

Hmmm, whisky…… 🤤🤤



P.s. Het kistje vind ik ook erg mooi gelukt. 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H, mink en Emilio

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er mag geen suiker bij whisky gegooid worden, de productie is aan strenge regels gebonden......
Ligt er maar aan waar - ik heb geen flauw idee wat de regels in Japan zijn - daar hebben ze sowieso geen honderden jaren traditie in het maken van whisky die ze moeten beschermen. En Amerikaanse whiskey (bourbon eigenlijk) is volgens mij ook niet aan heel veel ingredientenregels gebonden. En toch maken ze ook daar wel drinkbaar spul... '-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Whisky zou je bijna kunnen beschrijven als gedestilleerd bier. 😄
Hoezo _bijna_? :LOL:

Enige echte verschil (kort door de bocht) is dat bij schotse wisky de mout boven vuren gedroogd wordt. Bij bier gewoon aan de lucht, en bij Ierse whiskey ook. Oh, en bij bier gaat er al snel hop bij - volgens mij is er geen enkele whisky of whiskey die gehopt wordt ;-)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ligt er maar aan waar - ik heb geen flauw idee wat de regels in Japan zijn - daar hebben ze sowieso geen honderden jaren traditie in het maken van whisky die ze moeten beschermen. En Amerikaanse whiskey (bourbon eigenlijk) is volgens mij ook niet aan heel veel ingredientenregels gebonden. En toch maken ze ook daar wel drinkbaar spul... '-)
Dan is het dus geen whisky.....
En het is geen urban myth, het is onderbouwt en als je niet teveel hout snuift is het , zeker bij cask strenght wel echt goed waar te nemen... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.