werkplaats >> verwijderen boomstronk??

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zoals beloofd weer wat foto's van de gereedschapkast, nothing fancy, laat ik het zo zeggen: functie boven vorm :)

Plaatje ply aftekenen:
IMG_0007.JPG

Op de mft de lineaal in de aanslag om te zagen:
IMG_0008.JPG

Twee stroken, gereed om geboord te worden:
IMG_0009.jpg

Boren maar:)
IMG_0010.JPG

Gaten gereed:
IMG_0013.jpg

Verzonken gaten tbv de bevestiging:
IMG_0015.jpg

De vruchten van de noeste arbeid deze middag:
IMG_0002.jpg

De gebruikte fostner boren heb ik voor weinig bij ecotools gekocht,mooie complete set, moet eerlijk zeggen dat ze mij meevallen, ze hebben wel wat moeite met de melamine laag op het ply, de eerste is verbrand door een te hoge boorsnelheid, maar goed, daar hou ik nu rekening mee.
Verder kan ik de meest gebruikte maten straks wel weg gooien, want de tanden slijten zienderoguh :)
De gebruikte verzinkboor komt ook uit een compleet setje van ecotools, kosten : weinig, werken ook goed, moet wel zeggen dat een instelbare diepte handig zou zijn, gelukkig hebben we tape.....lol

Als ik deze week na het werk nog tijd heb, word er verder gewerkt aan de kast, keep u all updated:)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik begrijp dat je de schroeven hebt vervangen door "insteekhouders" of zoiets. Ik denk meer aan een rijtje deuvels en daar de doppen opzetten. Ik heb het gevoel dat je ze in jouw opstelling snel even omtikt.
Om alles wat een handvat heeft en een schroefbeweging maakt bijhoort bij elkaar hangen vind ik wel weer een vondst.
En ja, wat hebben we snel veel gereedschap..
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@HermantB: De doppen staan niet los op de plankjes, met een fostner boor heb ik gaten geboord , hierin staan de doppen, bijna 12 mm diep, dus die gaan niet omvallen, ook niet als ik ze aantik.
De bovenste rij doppen hangen nog steeds aan schroeven, en dat moet anders, vind het er gewoon niet goed uitzien nu.
Ik twijfel nog aan een oplossing zoals ik voor mn andere doppen heb gebruikt, en een dikkere plank, onder een lichte hoek bevestigd aan de kast, waar dan gaten in zijn geboord ter grote van de doppen, ook onder een lichte hoek, zodat ze er niet uitvallen.
Moet wel zeggen dat er meer tijd in gaat zitten dan dat ik gedacht had: een uur is zo weg.
Gelukkig beleef ik er veel plezier aan, en je ziet direct resultaat :)
Hoe vordert jou gereedschap organiseeropruimproject????

Nog een prettige zondag avond.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ de Haan; bedankt voor de tip.
Aangezien de hele set van ik geloof 20 stuks maar een paar tientjes koste, is laten slijpen qua kosten geen optie.
Zal goegel eens aanslingeren of er een DIY methode voor bestaat.
 

WR1944

Oud hout
Als je de gaten voor de bits recht in het hout boort maar de achterkant onder een hoek zet van zo'n 25 tot 30 graden kan je meer kwijt terwijl de totale diepte maar weinig toeneemt. De langere bits komen dan voor de bovenliggende rij te staan. Het is ook makkelijker met uitnemen.
 
A

Athanor

Guest
@ de Haan; bedankt voor de tip.
Aangezien de hele set van ik geloof 20 stuks maar een paar tientjes koste, is laten slijpen qua kosten geen optie.
Zal goegel eens aanslingeren of er een DIY methode voor bestaat.
Ik heb ze wel met een vijl aangescherpt, maar ook met de dremel en een slijpkopje lukt het goed. Om denken natuurlijk dat je alleen de binnenkanten slijpt.....

Fons
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: bedankt voor de tips, dat slijpen met een dremel ga ik zeker proberen.
En wat het boren onder een hoek van 20 a 30 graden betrefd: denk dat het plankje dan dikker moet zijn dan 18 mm.
Voor wat nu hangt vind ik het prima zoals het nu zit, bij verdere uitbreidingen ga ik de tip van WR1944 zeker terharte nemen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie: Bij mij weinig tot geen vooruitgang. Zit de laatste weken een beetje te tobben met mijn lijf en het is me gewoon te koud in mijn loodsje. Moet overigens wel opschieten want mijn vriend komt eerdaags terug en ik wil hem de bende die ik nu nog heb, niet aandoen. Wat ik een beetje spijtig vind is dat waar ik me eigenlijk op had verheugd (het inrichten van m'n werkplaats) nu dreigt een haastklus te worden. Komt mede door mijn ongebreideld optimistische instelling dat slechts rekening houdt met positieve uitkomsten van planningen en op voorhand sla ik dus al veel dingen in die toch ook allemaal hun plaats moeten krijgen (en nu dus her en der in mijn loodsje in de weg staan en wachten op hun meer definitieve plek..). Is geen ramp, ik voel me al weer wat beter en het weer zal toch ook wel eens wat beter worden. Met een graadje of 8 neem ik al genoegen, maar leuk werken met deze kou is niet leuk. Komt wel goed.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mischien kun je van een oude elektrische deken een soort van doorwerjas maken :) :)
Ik vind de kou zo ver storend dat het je belemmert in je beweging, je wordt er traag van.
Zit nu toch te denken aan een elektrieke kachel voor tijdelijk.
Kou uit de vloer is ook lastig, denk dat ik om mijn mft tafel kunstof platen ga leggen, als ik deze op termijn niet kan vinden, maak ik van mijn resten piepschuim en vloerdelen sandwichpanelen voor om de mft tafel.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ach je moest eens weten hoe ik er bij loop: thermo ondergoed, thermo sokken, vachtlaarzen, werkjassen met "bont" gevoerd, al met al een aardig Michelin mannetje. Het helpt tegen de kou, maar dat ik nou kan zeggen gut, gut wat werkt dat lekker.. nou nee. Maar genoeg daarover de betere tijden komen er aan.
Wat mij opvalt is dat je een prachtige werkplaats hebt neergezet met goede materialen en dat je voor je inrichting (waar het toch eigenlijk omgaat) het moto "nothing fancy, laat ik het zo zeggen: functie boven vorm" hanteert. Hartstikke mooi dat je die multiplexplaten hebt gekregen (ik zou willen dat ik ze had) maar om daar nu zonder verdere bewerking, overigens wel goed en degelijk in mekaar gezet, een kastje waar je aldoor tegen aan zit te kijken van te maken, verbaast me. Zou bv met een bandschuurmachine het laminaat er niet van af te krijgen zijn zodat er het eerlijke hout weer tevoorschijn komt? Zal best een klus zijn maar ik denk dat ik daar voor gekozen zou hebben..
Maar ik realiseer me als geen andere dat iedereen het op zijn/haar manier doet en dat is ook goed.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nou Herman, goedenmorgen :)
Het is ook wel een beetje een kwestie van keuzes die je maakt, als de kast klaar is, maak ik hem goed schoon, niks mis met wit :)
Voor nu is het gewoon zo dat ik zo snel mogelijk zo veel en efficient mogelijke kastruimte nodig heb, zodat alle reut uit de woning kan.
Ennuh, trouwens; de verreidbare tafel die ik voor mijn mft heb gemaakt , krijgt nieuwe ladefronten, deze gaan er wel wat sjieker uitzien :)
Mocht het wit gaan storen, dan kan er altijd nog wat aan gedaan worden natuurlijk :)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Hoi Wubbo, was niet zo lullig bedoeld hoor. En ik heb ook niets tegen wit! Ik haakte even in op datgene waarmee je je activiteiten wel vaker omschrijft. Overigens is dat meestal in tegenspraak met je geleverde kwaliteit (zie ook je vervanging van de schroeven door het andere, mooiere systeem). Ieder zijn eigen manier schreef ik al en het waarom nu even in de versnelling is ook duidelijk, rotzooi in je huiskamer is ook niet alles. Ik zou het alleen jammer vinden als je achteraf zou zeggen/denken jammer, als ik hier meer tijd voor had genomen dan zou het me nu beter bevallen. Maar voorlopig leer ik nog genoeg van je, dus vanaf nu niet meer deze vorm van commentaar.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, grote stappen, snel thuis.
Isolatie leg er op, spijkerlaag leg er op, alles zit vast, eerste baan wordt gebrand as we speak :)
Zal straks even wat foto's maken van het geheel :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Heb wat daken met epdm in het wild bekeken, en was er toch niet zo van gecharmeerd :)
Wat mij opviel waren ribbels en vouwen, en qua aanzicht kon het mij ook niet echt bekoren.
Alle traditioneel gebrande daken zien er in mijn optiek toch een stuk strakker uit, vandaar mijn keuze.
Vergeet niet dat de bovenburen er nu ook dag en nacht tegen aan kijken.
Het daktrim wordt nu afgebrand, dus het is bijna klaar :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.