Werkbank

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Als vulblok wil ik nog een keer een getrapt stuk hout maken dat je er afhankelijk van de dikte van het te klemmen stuk verder of minder ver in laat zakken.

Cas
 

WR1944

Oud hout
De druk (drukkracht per vierkante meter, N/m^2) zal inderdaad lager zijn, maar over een groter oppervlak (m^2), en dus de totale drukkracht (N) gelijk. Het is dus niet dat je werkstuk makkelijker los komt. Ik weet niet of WR1944 dat impliceerde, maar even voor de duidelijkheid :)

Een enkele keer tik ik sneller dan m'n hersens een gedachte formeren. Ik zat meer aan vervorming door vlaktedruk te denken dan aan een de klemkracht als zodanig. Zoals Maarten terecht opmerkte is de klemkracht op het werkstuk, behoudens wat verloren gaat door wrijving, gelijk aan de spankracht door de spindel.

Het is beter met vulblokjes te werken die over de hele hoogte van de bek vallen om verticale verworming tegen te gaan. Als je naar behoefte werkt bouw jw langzaam een bibliotheek op. Omdat ik geen vandiktebank heb werk ik veel met standaard diktes 1/4", 1/2", 3/4" etc zodat het voor mij vrij simpel is. Het meeste werk doe ik met de bankschroef aan de lange zijde. De bankschroef aan de korte zijde gebruik ik hoofdzakelijk voor het klemmen van lange stukken met de bankhondjes. Ik heb drie rijen gaten in de lengterichting van de bank lopen zodat ik geen last kan krijgen met scheve bekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.