Werkbank

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Rare jongens die noorderburen;)

Daar kan ik alleen maar nederig mee instemmen. :p

Hoe dan ook, ik ben weer met mijn beenvijs beziggeweest. (Wat maakt het ook uit, als de zuiderburen ontwikkelingshulp aanbieden moet je over je trots heen kunnen stappen. verticale beenklem klinkt niets slimmer dan beenvijs maar is wel meer typewerk terwijl het publiek in beide gevallen toch geen flauw idee heeft waar je het over hebt.)

Eerst een sleuf voor de 'gaatjesplank' ingehakt. (is daar ook een mooie naam voor?)
Vervolgens een paar hoekjes uitgehakt om later geen 20cm lange toogpennen door exact haaks geboorde, 20cm lange gaten te hoeven slaan. Slaan lukt wel, lange gaten boren ook wel en haaks boren ook. Maar de combinatie durf ik nog niet aan.

plaatje1.jpg

Vervolgens was het gat voor de draadstang aan de beurt. Uitzoeken waar dat precies moest komen was even een gepuzzel maar uiteindelijk stond er toch een kruisje op het hout getekend en was er geen onkomen meer aan. Er moest geboord worden.

plaatje2.jpg

Een slag draaien, lossen, de boor laten afkoelen tot hij weer handwarm was en maar weer verder. Ik weet niet of dat afkoelen echt nodig was maar het gaf mij de gelegenheid om nu en dan even uit te puffen. 30mm gaten boren in 5cm dik essen is ook iets dat je een keer moet hebben meegemaakt.

plaatje3.jpg

Maar uiteindelijk, na veel gezucht, gesteun, geklaag en twee koppen koffie later zat het gat erin en kon ik de vijs voor het eerst aandraaien. :D

plaatje4.jpg

Een mooi stukje Masave-Essen! Zodadelijk gaat hij weer los want er moet nog van alles aan gebeuren. Onder andere de gaatjes in de gaatjesplank boren en vervolgens vastzetten. Daarna alles netjes op maat maken en tenslotte de randen afwerken. Essen is niet alleen hard maar kan ook best scherp zijn. Dat was ook weer zo'n leermomentje.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ingenieuze klepel ook.

Je bedoelt die hamer?
Ik denk dat dit zijn vaste plek gaat worden. Normaal ben ik dat ding constant kwijt. Een houten hamer valt nu eenmaal niet echt op in een kamer gevuld met bijna alleen maar hout. ;)
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Heel tof verslag en wat een resultaat. Daar ga je veel plezier aan beleven. Ga je ook manueel gaten maken voor benchdogs, goed voor de armspieren ;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mooi project!
Kleine tip: een beetje paraffine aan je boor verandert je booromslag in een veel doeltreffender werktuig.
Heb dat gemerkt toen ik een ganse serie gaten moest boren in m'n werkbank (5 cm dik gelamineerd beuken).
Het verschil is enorm! Misschien wat te laat, maar ooit komt het moment dat je nog zo'n gat moet boren.

Groeten,
Steven
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
@Donald Duck: Er gaan inderdaad gaten in komen. Waar, welke vorm en hoe groot moet ik nog bekijken. Ik ben nog steeds op zoek naar een paar mooie bankhaken en ik wil de diameter van de gaten mede daarvan laten afhangen. Dit met het idee dat een andere diameter boor gemakkelijker te vinden is dan een andere diameter bankhaak.
Verder wil ik me ook nog even verdiepen in het hoe en waarom van die vierkante gaten die je links en recht in werkbanken tegenkomt. Zo'n vierkant gat in een 10cm dik blad hakken lijkt me geen kleinigheid, laat staan een hele rij van die dingen. Maar als ik kijk hoe vaak ik ze tegenkom krijg ik het gevoel dat er ergens een slimme truuk moet bestaan.

@Steven Gauwberg: Paraffine had ik al ontdekt, in de vorm van een waxinekaarsje. De eerste keer dat ik het uitprobeerde op een schaaf lag ik opeens languit over de werkbank. Met dat spul wordt het begrip remweg opeens heel belangrijk. :)

Op het moment ligt de vijs een beetje treurig naast de bank op de grond. Het leek me verstandig om, voor ik de bovenkant gelijk maak aan het werkblad, eerst te zorgen dat het blad zelf helemaal recht en haaks is. Dus de komende dagen is het weer krullentrekken. Na al het ruige hakwerk van de afgelopen tijd ook wel weer lekker.
 

WR1944

Oud hout
Verder wil ik me ook nog even verdiepen in het hoe en waarom van die vierkante gaten die je links en recht in werkbanken tegenkomt. Zo'n vierkant gat in een 10cm dik blad hakken lijkt me geen kleinigheid, laat staan een hele rij van die dingen. Maar als ik kijk hoe vaak ik ze tegenkom krijg ik het gevoel dat er ergens een slimme truuk moet bestaan.

Die slimme truc is in feite zo simpel dat je het zelf had kunnen verzinnen als je het blad wat nauwkeuriger had bestudeerd. ;-)
Het blad wordt samengesteld uit balkjes. Waar je die rij gaten wilt hebben zorg je dat er een naad tussen de balkjes zit (of omgekeerd). In de zijkant van één van de balkjes maak je de gleuven op de gewenste maat, vaak een paar graden naar de bankschroef toe neigend. Dan klem je het richting blad en kan de bankhond niet uit het gat schieten. Met een zaag en een beitel is dit eenvoudig te doen. Machinaal mag natuurlijk ook. Er zijn diverse vormen van die bankhonden maar meestal hebben ze een klemveer om ze stroef in de gleuf te laten bewegen en kan je het geheel tot net onder het blad laten verzinken. Als de balkjes uiteindelijk tegen elkaar gelijmd worden heb je een nette rij gaten.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Helemaal duidelijk, bedankt.
Mag ik concluderen dat er geen groot functioneel verschil is tussen ronde en vierkante gaten en dat de enige reden voor vierkant is is dat dit gewoon lekker gemakkelijk is wanneer je een nieuw blad gaat samenstellen? Of ga ik nu iets te kort door de bocht?
Volgens Google zijn er ook volop ronde hondjes te koop dus ik denk dat ik die vierkante gaten gewoon laat voor wat ze zijn en lekker ga boren. 19mm (3/4") lijkt een beetje de standaard. Tenzij ik de bankhondjes en dergelijke ook zelf ga maken. Maar dat is weer een heel nieuwe puzzel waar ik nu nog even niet al te diep over na wil denken. Ik laat het even afhangen van de bankhaken die ik nog niet heb dus voorlopig ga ik geen gaten (met opzet) in het blad boren. :)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik zit weer even te dubben. Misschien hebben jullie een idee.

Ik ga beginnen aan de tweede klem aan mijn werkbank. Deze komt rechts, 'op de kop'.
Op de school waar ik werk werden op een onbewaakt ogenblik een paar oude werkbanken weggegooid. Ik had dit net op tijd in de gaten en kon nog snel even een oude bankschroef los schroeven voor ze werden afgevoerd. Deze wil ik gaan gebruiken.

Mijn twijfelpuntje: Het blad is 56cm diep. De oorspronkelijke klem was 42cm breed. Mijn plan was om gewoon deze maat aan te houden. Alleen, bij het even op de plaats houden viel me op dat de nieuwe klem bijna, maar net niet helemaal, zo breed was als het werkblad. Het zag er eigenlijk een beetje vreemd uit. Dus was mijn idee: ik maak gewoon een klem over de hele breedte. Het materiaal heb ik ervoor, dat is het probleem niet.

detail.jpg

Maar: is dat wel slim? Het mechanisme ziet er degelijk genoeg uit. Onderwijskwaliteit, leerlingbestendig. Er zit nauwelijks speling in. Maar realistisch gezien, hoe groot schatten jullie de kans in dat ik problemen ga krijgen met scheeftrekken, problemen met de klemkracht aan de uiteinden of andere ellende?

Op het moment heb ik het gevoel dat ik het maar gewoon moet proberen. Als het uiteindelijk toch niet blijkt te werken (of er gewoon niet uitziet) kan ik altijd de klem nog een beetje (veel) inkorten en een stukje verplaatsen.
Alleen: Om alles mooi aan te laten sluiten moet ik het mechanisme voor een deel in het blad laten verzinken. En dat betekent het blad loshalen, omkeren, hakken, weer omkeren en terugleggen. Kortom: een paar dagen jongleren een stuk hout dat ongeveer even zwaar is als ik, alleen veel harder. Dat doe ik lieven niet vaker dan nodig. Dus als iemand mij een goede reden kan geven waarom ik dit wel of niet moet gaan doen, (of een betere oplossing weet) dan zou ik dat graag horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WR1944

Oud hout
Ik ben geen doorgewinterde houtbewerker met de nodige jaren ervaring achter de rug maar ik probeer het te beredeneren vanuit m'n "metaal" ervaring, aangevuld met wat boeren verstand (zei de Hagenees). Hoe breder je klem, des te kleiner is je klemkracht per vierkante cm bij een gelijkblijvende aandraaikracht. Bij een brede klem heb je meer moment in de bankschroefconstructie bij asymetrisch inspannen. Op min of meer gevoelsmatige wijze heb ik m'n bankschroefbekken op 350 mm gemaakt. Ik kon me niet voorstellen dat bredere bekken iets zouden toevoegen aan de uiteindelijke werking. Voor asymetrich inspannen maak ik vulstukjes in een T-vorm met de (ongevere) dikte van het te bewerken materiaal. Die T hang ik over het vrije eind tussen de bekken. Met een viltstift noteer ik de dikte zodat je een bibliotheek in vulstukken kan opbouwen. Maar je hoeft niet voor elke millimeter verschil een blokje te maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo'n bankschroef heb ik ook op de kopse kant zitten en het is het enigste onderdeel van mijn werkbank waar ik niet happy mee ben. Niet om je af te schrikken...

Inderdaad scheeftrekken, zo erg dat het gewoon niet lekker meer werkt, dus altijd met vulstukjes klooien aan de andere kant. En dan ook nog eens verticaal scheef trekken. De schroef draait ook niet echt soepel. En omdat ik hem in combinatie met een rij bankhaken gebruik is dat erg lastig. De mijne is trouwens een oost Europese kopie, geen idee of de jouwe beter werkt. Maar ik zou de bak zeker niet zo breed maken.

Ik heb al zeker twee jaar een oude Record quick release liggen ter vervanging. Gezien het feit dat hij er al zo lang ligt, zal de ernst van de situatie wel niet zo erg zijn. Uiteindelijk leer je overal mee leven.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
De druk (drukkracht per vierkante meter, N/m^2) zal inderdaad lager zijn, maar over een groter oppervlak (m^2), en dus de totale drukkracht (N) gelijk. Het is dus niet dat je werkstuk makkelijker los komt. Ik weet niet of WR1944 dat impliceerde, maar even voor de duidelijkheid :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Om scheeftrekken te voorkomen kun je aan een kant ook een draadeind met stelmoer inbouwen.
Dit werkt prima.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De schroeven die eigenlijk (beter) geschikt zijn om over grotere breedte te gebruiken die zijn onder meer voorzien van een ketting zodat ze op twee punten aantrekken. Steek je op de kop een standaard schroef zou je effectief wel eens scheeftrekking kunnen hebben ... Als je de tafel gaat gebruiken om bvb met behulp van benchdogs te gaan klemmen bij het verlijmen (van een paneeltje bvb) dan is 't wel interessanter dat die schroef mooi gelijk naar binnen aantrekt ...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat je ook kan doen is een zootje 4mm multiplex plaatjes op een draadeind monteren. Afhankelijk van hoeveel vulling je nodig hebt laat je er dan meer of minder tussen de bekken vallen. Heb het idee eens ergens gezien, moet het zelf nog een keer maken :)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Helder. Heel erg bedankt.

Een klem over de volle breedte gaat het dus niet worden. Als ik ervan uitga dat ik toch meestal vanaf de voorkant van de bank dingen ga inspannen is de conlusie dat de klem bijna altijd asymetrisch belast gaat worden. Dus moet ik gaan werken met vulblokjes of een draadeind. Datzelfde doe ik in feite met mijn beenvijs, met mijn 'gaatjesplank'. Alleen, De instelling van mijn beenvijs is heel toegankelijk. Even door de knieen en ik kan erbij. Bij een klem opzij moet ik over de bank grijpen, over of langs het werkstuk dat ik wil inspannen. Alleen de gedachte irriteert al. :)

Ik laat het nog even sudderen. Voorlopig gaat deze klem op de stapel bij de gaten in het werkblad: niets doen tot het nodig is, dan weet ik ook precies hoe en waar ik dat ding het beste kan plaatsen.

Dus hoef ik alleen nog maar een stel gaten in de gaatjesplank te boren, een pen fabrieken die door die gaatjes gaat en een handvat maken voor mijn beenvijs. Tussendoor schaaf ik het werkblad nog iets vlakker (de reischaaf slaat nog een paar stukjes over) en tenslotte op z'n Tuoh's met een tandschaaf het mooie glimmende werkblad weer lekker verzieken. :)
(voor de lurkende commerciele oude-gereedschappenverkopers hier op het forum: ik zoek nog zo'n tandschaafje. 5 oktober Ugchelen?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.