Werkbank

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Even een snelle update. Vandaag heb ik voor het eerst alle onderdelen los in/op/tegen elkaar gezet en werd de werkbank zichtbaar. :)

werkbankje.jpg

Voor het vastzetten van de voor- en achterregels heb ik gekozen voor Tuoh's wiggen, voor de regels opzij ga ik toogpennen gebruiken. Dat wordt nog even puzzelen, ik moet 10cm lange gaten exact haaks boren. Eigenlijk zie ik het een beetje als een uitdaging om alleen handgereedschappen te gebruiken maar ik denk erover om de poten toch maar even in mijn fietskarretje te laden en ze op het werk onder de kolomboor te leggen.

Nu ik de tafel zo bekijk heb ik twee opmerkingen:
- voor mijn gevoel had het blad iets dieper gemogen. Het is nu 56cm, een centimeter of 5 meer was misschien beter geweest.
- de regels voor en achter zijn in ieder geval zwaar genoeg.
Die regels ga ik niet meer aanpassen, als het blad in de praktijk inderdaad iets te ondiep blijkt kan ik er altijd nog een balk tegenaan plakken en de regels opzij vervangen door iets lagere.

Als alles klaar is komt er nog wel een uitgebreider verslag, op het moment blijf ik lekker even met de werkbank bezig. Veel leuker dan achter de computer zitten. :p

aanpassing:
Ik denk dat de wiggen onder de regels beter op hun plaats waren geweest. Het gewicht van de regels had ze dan vastgedrukt, zoals het nu is trekt het gewicht ze juist los. Verder gaan ze vroeg of laat in de weg zitten. Ik laat het maar even zo, als in de toekomst blijkt dat het een probleem wordt dan is het snel genoeg aangepast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Goed nieuws: het probleem met lange, exact rechtgeboorde gaten is opgelost. Ik had nog ergens een nog-te-restaureren-handbediende-kolomboor staan. De op-en-neer beweging heeft twee standen: muurvast of met een klap naar beneden en de slinger loopt heel soepel maar helaas heeft dat geen enkele invloed op de boor. Ergens ontbreekt nog een palletje, lijkt het. Maar ik kan er een boor inspannen en door aan het vliegwiel te draaien kan er zelfs geboord worden. De poten gaan er nooit onder passen, maar een mooi haaks stukje hout wel. Daar dus (op de juiste plek, en dan gelijk maar lekker veel) gaten ingeboord en dit blokje gebruikt als mal om de boor haaks en op zijn plek te houden.

1-klein.jpg

De dwarsregel op zijn plaats en met een houtboortje van dezelfde diameter een paar putjes in de pen geprikt,

2-klein.jpg

en de gaten een milimeter naar binnen (of naar buiten? twijfel, twijfel. Ok, toch naar binnen. Zeker weten? Gaan!) geboord. Dat durfde ik wel met de hand.

3-klein.jpg

Vervolgens de pennen erin. Eentje spartelde wat tegen en zit niet helemaal lekker, de rest ging zonder (grote) problemen.

4-klein.jpg

Hierna het werkblad omgedraaid (ondersteboven), en het onderstel op z'n kop in elkaar gezet. Ik had dit iets slimmer aan kunnen pakken door het onderstel op zijn plek bovenop het werblad in elkaar te zetten, inplaats daarvan stond op een bepaald moment het onderstel helemaal compleet op de grond met het werkblad een kleine meter hoger. Dat was het moment waarop ik merkte hoe zwaar het onderstel was geworden. Maar uiteindelijk heb ik het onderstel toch op het werkblad gekregen. Het was wel een mooie indicatie hoe stijf de construcie is geworden. Met 1 poot (van het onderstel, niet van mij) op het werkblad en de rest met handen en voeten in balans houdend voelde het nog steeds aan als een massief blok beton.

5-klein.jpg

Nu de gaten aftekenen waar de poten in het blad gaan vallen en dan die gaten even uithakken Hoe moeilijk kan het zijn.

6-klein.jpg

Euh, ok. Hoe krijg je het zo uitgemikt. Dat wordt weer spannend. Nou ja, ik zie wel. Als het helemaal niet anders kan dan hak ik gewoon die hele noest eruit en vul de boel op met een stukje afvalhout.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat wordt een beste werkbank !! Ik kan met veel bewondering kijken naar dergelijke projecten waar veel wordt gewerkt met handgereedschap. Soms even wat electriciteit erbij maar vooral handwerk...Ga zo door zou ik zeggen!!!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zou die noest er op voorhand uithalen. Ik had er in mijn deuren ook zo een paar zitten: het brokkelt uit als je het gat gaat hakken. Als je hem nu verwijdert kun je de korte kanten iets afschuinen en dan een trapeziumpje maken en erin lijmen. Met die toelopende vorm kan je dat mooi precies pas maken. Betekent wel dat je twee keer een gat moet hakken op die plek, maar zie dat als goede oefening ;-)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@Ad Beumer
Dat meubelstuk neem je natuurlijk wel effe mee naar de open dag he .
Volgens mij wordt het veel te mooi om ooit mee en op te werken zou maar zo'n workmate asanschaven ;-)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Meenemen naar de open dag? Goed plan. Als ik het blad twee keer dubbelvouw dan past het volgens mij net in mijn rugzak.
De poten gaan achterop en de regels maak ik dan wel met een paar touwtjes opzij vast. :D

Die noest ga ik rigoreus aanpakken. De rechterkant van het gat maak ik direkt passend, de linkerkant (de noestkant) ga ik schuin uithakken. Daarna gaat de poot op zijn plek en kan ik de overblijvende ruimte opvullen met een op maat gemaakt reststukje.

De video's van Paul Sellers ken ik bijna uit mijn hoofd. :)
Ik ben nu ook niet meer bang voor het uithakken van een lastig gat in een stuk hout. Voor de 'leg-vise' heb ik een lang gat moeten hakken van 12mm x 8cm, door de hele diepte van de poot. Toen dat gat klaar was had ik echt even het gevoel dat ik dit stukje van de sport redelijk beheerste. :cool:
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er mooi en solide uit. Daar ga je veel plezier aan beleven. Ik heb een freestafel en een werkbank gemaakt. Voor beiden heb ik voor een erg stevige constructie gekozen en ik heb er nagenoeg dagelijks plezier van. Bij de werkbank is het massieve blad een fijn vetrekpunt voor assemblages en bij de bankschroeven zet je alles met een simpele draai aan de stang muurvast. En je vraagt je steeds weer af hoe je het zolang zonder hebt kunnen doen.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Tijd voor een klein feestje. :)

klaar-klein.jpg

Het blad had ongeveer 90kg aanmoediging nodig. (ik ben erop gaan zitten)

Nu het werkblad vlakken, daarna de tafel op z'n rug leggen en de voorkant haaks maken, daarna zijn tenslotte de bankschroeven aan de beurt. Ik denk erover om voor de bankschroef rechts een insparing in de onderkant van het werkblad te hakken zodat hij wat dichter bij het werkoppervlak komt te zitten. Als ik hem gewoon onder het blad schroef dan zit er ruim 10cm tussen de spindel en het punt waar het werkstuk wordt ingeklemd. Het lijkt me dat de boel behoorlijk kan gaan wrikken als ik hem goed aandraai. Maar zover ben ik nog niet dus ik zie wel.
De uitstekende pennen van de regels laat ik voorlopig even zitten, ze komen op het moment heel goed van pas als ik het blad eraf wil tillen. Voet op zo'n pen, een beetje sjorren en het blad floept zo los. Verder nog een nieuw, iets dikker wigje maken voor de rechter achterpoot. Deze wig is net niet dik genoeg en kan ik, als ik een beetje doorzet, door de poot heen slaan.

Nog genoeg te doen dus, maar dat zal allemaal wel weer wat langer gaan duren, volgende week is de vakantie weer voorbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Nog snel even een paar plaatjes. Niet dat er zoveel veranderd is maar gewoon omdat ik het leuk vind om ernaar te kijken. :p

De werkbank (nog niet helemaal perfect) glad en haaks geschaafd en vervolgens afgestoft.
werkbank1-klein.jpg

De werkbank voor het eerst in gebruik als werkbank. Hier ben ik bezig een stuk essen haaks te schaven voor de 'leg-vise'. (daar moeten we echt een keer een goed nederlands woord voor bedenken.).
werkbank2-klein.jpg
Dit is dan weer voor het afstoffen.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bij de noorderburen is dit een bankschroef:
bankschroef.jpg:(

Als ik vertel dat ik een bankschroef aan het maken ben dan staren ze me wat warrig aan. Als ik ze dan een plaatje laat zien gaan ze van "wat is dat voor raar ding?"

Pootklem klinkt extreem pijnlijk, beenklem klinkt naar judo, vijzen klinken hier volkomen onbegrijpelijk. Voorlopig lijkt 'verticale bankklem (of -schroef)' me een leuk compromis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.