GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb inderdaad over wat bergruimte nagedacht, maar met hetzelfde argument als dat jij gebruikt (is later nog makkelijk toe te voegen) heb ik dat eigenlijk aan de kant geschoven. Ik heb ook het boek Workbenches van Christopher Schwarz gelezen, en hij laat zich ook wat negatief uit over opbergruimte onder de bank, voornamelijk omdat dit ten koste zou gaan van de klem mogelijkheden (bijvoorbeeld met een lijmklem). Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een kastje niet helemaal tot het blad te laten doorlopen, zodat je nog wel lijmklemmen kunt gebruiken, maar ik heb het voor het gemak even in de ijskast gezet :p

Ik zou ook niet meer doen dan een vlakke opbergruimte tussen de poten creëren. Altijd handig om spullen die je voor het werk nodig had of gaat hebben te stallen... en niet de geschetste problemen met het gebruik van klemmen (hoewel die niet echt veel ruimte nodig hebben). Een kast die voldoende ruimte openlaat aan de bovenkant (zoals bijvoorbeeld Sjobergs doet) is ook handig. Maar inderdaad, altijd nog simpel toe te voegen.....
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ga dit topic ook maar eens volgen, zelf ook de bouw van een werkbank aan het voorbereiden.
Je maakt een solide werkbank en groot genoeg ook lijkt me, je hebt ook een mooie werkplaats tot je beschikking
Goeie tekeningen, helaas zelf niet erg bedreven met tekenprogramma's dus gewoon ouderwets aan het schetsen en tekenen met potlood en lineaal.
Wordt het blad ook gelamineerde delen of bestaat het uit 1 deel uit de beuken plaat?
Gisteren alvast wat hardware gescoord, een oude legvice waarvan ik de schroefspindel ga hergebruiken voor de nieuwe legvice (wat is hiervoor eigenlijk de nederlandse benaming zo ook voor een "sliding deadman".)
Succes met de bouw!
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Ga dit topic ook maar eens volgen, zelf ook de bouw van een werkbank aan het voorbereiden.
Je maakt een solide werkbank en groot genoeg ook lijkt me, je hebt ook een mooie werkplaats tot je beschikking
Goeie tekeningen, helaas zelf niet erg bedreven met tekenprogramma's dus gewoon ouderwets aan het schetsen en tekenen met potlood en lineaal.
Wordt het blad ook gelamineerde delen of bestaat het uit 1 deel uit de beuken plaat?
Gisteren alvast wat hardware gescoord, een oude legvice waarvan ik de schroefspindel ga hergebruiken voor de nieuwe legvice (wat is hiervoor eigenlijk de nederlandse benaming zo ook voor een "sliding deadman".)
Succes met de bouw!

Ik volg jouw topic ook, ben benieuwd hoe dat met die schuine achterpoten voor je gaat werken! Mijn blad bestaat uiteindelijk uit 2 delen, het voorste deel bestaat dan weer uit 7 balken van 90x45mm en het achterste uit 6 van zulke balken, zodat het blad 90mm dik wordt en (13*45) 585mm breed. Maar ik begin met het onderstel van de bank!

Hier weer een kleine update, met alleen een paar uurtjes op donderdagavond gaat het niet bijzonder snel :p

20171116_203626.jpg
De stijlen en regels van de zijkanten heb ik allemaal gepaard en afgetekend, nogal een werkje! Telkens de twee stijlen die "bij elkaar horen" tegen elkaar geklemd om ervoor te zorgen dat deze altijd gelijk zijn afgetekend. Alleen jammer, als je dan het rondje rond bent, dat de lijnen niet helemaal strak rond lopen.. dus wat moed bij elkaar verzameld, de gum erbij, en opnieuw!

20171116_204215.jpg
Uiteindelijk is het dan toch goedgekomen! :cool:

20171116_205957.jpg
En dan met de langgatboor de gaten uitboren, om deze vervolgens met de beitel verder recht te steken.. Met een 26mm boor gaat het boren redelijk snel, zij het dat je even moet werken om door het hout heen te komen! Volgende week verder met boren en hopelijk wat beitelen :)
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Hier weer een kleine update, met alleen een paar uurtjes op donderdagavond gaat het niet bijzonder snel :p


De stijlen en regels van de zijkanten heb ik allemaal gepaard en afgetekend, nogal een werkje! Telkens de twee stijlen die "bij elkaar horen" tegen elkaar geklemd om ervoor te zorgen dat deze altijd gelijk zijn afgetekend. Alleen jammer, als je dan het rondje rond bent, dat de lijnen niet helemaal strak rond lopen.. dus wat moed bij elkaar verzameld, de gum erbij, en opnieuw!


Uiteindelijk is het dan toch goedgekomen! :cool:


Al het goede komt langzaam moet je maar denken. En idd wanneer je nog de mogelijkheid hebt om een bewerking opnieuw te doen omdat het niet nauwkeurig genoeg is, kun je het toch betere direct doen. Achteraf ga je je er waarschijnlijk aan ergeren.

Ik ben nu bezig met een projectje (mijn hout is toch nog niet gereed)om de bankschroef uit te voeren met een handwiel (beetje als de Benchcraft) i.p.v. een wringstok. Weet niet of het gaat werken, maar het is weer een leuk leer projectje.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Na weer een paar donderdagavonden toch wat kleine vorderingen! Hieronder een kort verslagje.

20171123_195917.jpg
Ook de schuine gaten voor de liggers met de langgatboor uitgeboord. De wig die ik daar gebruik om de hoek te bepalen, gebruik ik later ook weer om te bepalen onder welke hoek ik de poten moet afzagen. In theorie zou dit er dan voor moeten zorgen dat de liggers helemaal horizontaal liggen :D in theorie....

20171130_194035.jpg
Nadat alle gaten geboord zijn, deze recht steken met de beitel. Behoorlijke klus waar ik me aardig op verkeken heb! De gaten zijn ca. 90mm diep, een kleine afwijking in de eerste paar mm resulteert al gauw in een grote afwijking aan het einde van het gat!

20171214_190357.jpg
De schuine gaten maken het er ook niet makkelijker op :D

20180125_193544.jpg
Pennen aanzetten met de pennenbank

20180201_204213.jpg
Zonder lijm proefdraaien

20180201_214111.jpg
En vervolgens met lijm in de klemmen

20180208_201708.jpg
Na het lijmen de pennen afgezaagd en kieren die waren ontstaan gevuld met wiggen

20180222_205724.jpg
Wiggen afgezaagd en vervolgens alles geschaafd met mijn blokschaafje :eek:

Achteraf toch best tevreden met hoe het er nu uitziet! Die wiggen hebben een hoop goed gemaakt en ik heb een aardige les geleerd! Het vervolg is deuvels boren door de pennen en de onderste regels verbinden met een zwaluwstaartverbinding. Als dat gedaan is zijn de twee zijkanten klaar, dat zal hopelijk volgende week zijn! Zodra ik weer iets heb deel ik het met jullie! :)
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Hey Sjoerd, hoe staat het met je werkbank?!

Het heeft even geduurd, maar hier is hij dan: de update! :D Door schoolvakanties en andere redenen zijn een paar lessen uitgevallen, dus de voortgang is wat traag! Hieronder toch wat foto's

20180308_212350.jpg
Uitbeitelen van de zwaluwstaartverbinding ten behoeve van de onderste regel in de zijpoten

20180329_195051.jpg
Met de langgatboor de gaten uitboren voor de deuvels

20180329_211918.jpg
Deuvels, die overigens zijn gemaakt van spijlen uit het traphek dat op zolder stond, erin slaan

20180330_133024.jpg
Tijdens de schoolvakantie wat onderdelen mee naar huis genomen. Nu wordt de reden waarom ik de werkbank bouw meteen duidelijk! Gelukkig leest mijn vrouw niet mee op dit forum :p

20180419_191326.jpg
En hier staan ze samen: de zijkanten zijn gereed!

20180419_191345.jpg

20180419_191352.jpg

20180419_200128.jpg
Afgelopen donderdag hout gezaagd voor het blad. Het blad wordt 80mm dik, het wordt zoals het nu ook op de foto staat verlijmd (hopelijk kom ik daar komende donderdag al aan toe!)

Ik denk eraan om het hout uiteindelijk met een olie af te werken, is dat wat jullie ook zouden doen? Iemand nog tips hiervoor, welke soort olie?
 

Bijlagen

  • 20180308_212350.jpg
    20180308_212350.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 349
  • 20180329_195051.jpg
    20180329_195051.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 351
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Herkenbare stappen, ik maak die Morovian werkbank ook. Met zo'n langgatboor gaat het toch een stuk rapper dan met de hand kan ik je vertellen! ;)

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat ziet er erg fraai..... ben ook benieuwd naar het blad straks. Leuk werk om dat te gaan lijmen.

Olie, zeker op het blad, is altijd een dicussie. Je wil geen spiegelglad werkblad hebben, maar even grof naschuren na de laatste laag lost dat wel op. Ik ben een fan van Osmo....
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Sjoerd, ik zou er gewoon gekookte lijnolie opdoen, de eerste keer verdunnen met terpentijn olie.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Toen ik een werkbank kocht (kant en klaar, :rolleyes:, sorry...), was die gelakt. Op advies van de verkoper (Ron van Zalltbommel) heb ik de laklaag van het blad afgeschuurd en het blad toen geïmpregneerd met Tungolie. Het durt een paar dagen voor het droog is, maar dan heb je wel een prima oppervlak: niet extreem glad, en wel goed schoon te houden en gemakkelijk weer bij te werken (voordat je op vakantie gaat, even een nieuw laagje er op, is het droog als je terugkomt).
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor de reacties weer en ook voor de tip over tungolie! Naar aanleiding daarvan ook e.e.a. gelezen op de website van de Cokerije, neem deze serieus in overweging! Hoeveel lagen heb jij in eerste instantie aangebracht Nerflander?

Herkenbare stappen, ik maak die Morovian werkbank ook. Met zo'n langgatboor gaat het toch een stuk rapper dan met de hand kan ik je vertellen! ;)

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Hee dat is gaaf! Ik heb nog niemand gehoord die deze ook maakt! Houd je er ook een verslag van bij hier op het forum?

Afgelopen donderdag weer een stapje kunnen maken:

20180426_202502.jpg
Het hout door de vierzijdige schaaf geduwd! Je zou denken dat dat een hoop werk (en tijd) scheelt, maar helaas is er op school nog al eens iets mis met de machines, dus vervolgens alsnog alles door de vandiktebank geduwd

20180426_213510.jpg
En vervolgens alles gelijmd tot twee delen! Ben benieuwd hoe dit eruit gaat komen! De breedte per deel is ca. 300mm, dus dat gaat in zijn geheel nog een keer door de vandiktebank!

Vandaag aan de slag met het maken van een lijst van punten die ik nog moet doen om de werkbank af te maken! Het aantal resterende lessen is nog maar heel beperkt dus ik begin hem een beetje te knijpen :p

Volgende week weer meer..
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Overigens nog een vraag voor jullie!

Ik had het met de docent over hoe ik de twee delen met elkaar ga verbinden:
- In mijn ontwerp heb ik over de volledige lengte (2mtr) een veer opgenomen, deze zit in het voorste blad verlijmd en het achterste blad schuif ik hier overheen. Ik dacht deze vervolgens met een sluiting aan de onderkant van het blad aan elkaar te maken:
Kist sluiting.jpg
- De docent denk dat het beter is om grote domino's (ca. 4 stuks) in het voorste blad in te lijmen en het achterste blad hier overheen te schuiven. Vervolgens eenzelfde soort sluitingen als ik voorstelde aan de zijkant van het blad monteren.

Nu heb ik opzich niks tegen domino's, maar het doet wel afbreuk aan de verder "authentieke" verbindingen in de werkbank. De domino's zijn natuurlijk niet zichtbaar, maar ik heb er toch mijn twijfels over. Ook over sluitingen aan de zijkant van de tafel, niet het allerfraaiste gezicht in mijn ogen.

Iemand hiervoor nog tips of ervaringen? Het doel is dat beide delen van het blad strak tegen elkaar blijven zitten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een veer in combinatie met een overmaatse keukenblad verbinder?
Ik heb ooit ook een draadeind door en door gezien, maar dat komt op hetzelfde principe neer.
verbinder.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Is er een reden dat je niet gewoon een blad van 60cm maakt door beide delen die je nu hebt te lijmen?

Je zal toch een stabiele en strak sluitende verbinding tussen de delen willen maken, die na een tijdje uit elkaar krijgen zou weleens erg lastig kunnen worden. Dan is iets als bovenstaande verbinder in mijn optiek een betere keuze.
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Sjoerd, ik weet niet meer hoeveel lagen tungolie ik er op deed, een paar lagen denk ik, 2 of 3, meer heeft weinig zin omdat de olie er toch niet veel dieper in trekt. Als ik met lijm of verf of zo gemorst heb zijn een paar halen met een schraapstaal voldoende om het blad weer mooi glad en vlak te krijgen.

Overigens deel ik de vraag hiervóór: waarom lijm je niet het hele blad aan elkaar? Punt 1 is dat een flink stuk sterker dan welke andere constructie ook, punt 2 blijft je complete blad dan altijd vlak, bij een niet verlijmde naad moet je dat nog maar afwachten. Als je die contrasterende veer zo mooi vindt, dan lijm je die er toch bij in?
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Dat is een goeie tip die keukenbladverbinder! Bedankt!!

Waarom ik het blad uit 2 delen maak is om het "handelbaar" te houden. De Morovian workbench is een werkbank die bestaat uit een aantal onderdelen die gemakkelijk te demonteren zijn. Het blad uit 1 deel is simpelweg te zwaar en lomp om nog gemakkelijk (alleen) te kunnen verplaatsen. Dat is de voornaamste reden :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.