Welke verbinding voor kastenwanden

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Om al mijn vragen omtrent deze kast in 1 topic te houden ga ik hier even verder.
Het blijkt dat de kwaliteit van het multiplex toch niet helemaal is zoals omschreven in de advertentie en zijn er best wel wat 'gaps' in de binnenlagen. Ik wil daarom kijken of ik de kope kanten kan afwerken met kastenband/randfineer. ik heb alleen geen idee wat voor een soort hout de bovenste fineerlaag is.

Heeft iemand een goede suggestie afgaande op deze foto's?
thumbnail_20200922_123018.jpgthumbnail_20200922_123047.jpgthumbnail_20200922_123123.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
normaal zou je houtboer jou kunnen zeggen welk hout als toplaag dient
maar dan nog . . . binnen dezelfde houtsoort zit er veel variatie in tekening, kleur en kwaliteit
een alternatief voor kastenband en randfineer zijn stroken van 3 mm (= meestal de minimumhoogte voor een vandikte) of meer
maar ik weet niet of je uitgerust bent om die te maken
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Tja, omdat het mijn eerste kast wordt heb ik multiplex gekocht wat vrij goedkoop werd aangeboden via een tussenhandelaar. Geen gerenommeerde houthandel dus.
Ik heb hier nog wat stukken eik liggen en qua kleur komt dat best wel overeen. Als ik op de site kijk van de Arnhemse fijnhouthandel dan vind ik dat de eiken randfineer ook aardig in de richting komt. Ik denk dat ik deze maar eens ga bestellen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Op goed geluk heb ik toch de randfineer eik gekocht. Ik heb vanavond een proefstukje gemaakt en het valt niet tegen!

Het bovenste kastdeel (planken en hang) zit in elkaar. Ik heb de delen gemonteerd met lamello's en houtlijm. Achter een groef gefreesd waar een achterwand inkomt van 10mm multiplex.
Het onderste kastdeel (lades) wordt op dit moment gelijmd.

Ik zal binnenkort wat proefjes doen met de beits van Clou. Ben benieuwd wat dat doet.

thumbnail_20200925_103145.jpgthumbnail_20200926_194320.jpgthumbnail_20200926_195418.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Hierbij het resultaat van mijn eerste kast. Er zijn genoeg leerpunten die ik hiermee heb opgedaan, dat is ook wat waard. De bovenste lade maak ik opnieuw want deze is niet haaks en daardoor sluit hij niet goed. Dat is m'n eer te na.
Ben ik tevreden met het beitsen..... Mwah, maar voor een kinderkamer is dit blauwe denk ik leuker dan bruin.

Kan iemand me nog laten weten hoe jullie lijmresten die bij het klemmen naar buiten worden gedrukt goed verwijderen? Ik deed het meteen met een vochtige doek, maar blijkbaar niet goed genoeg want met olieën of lakken slaat het daar anders ui

Voel je vooral vrij als je dingen ziet die beter, anders of mooier kunnen! Ik wil er graag van leren.



t. thumbnail_20201007_113538.jpgthumbnail_20201007_113549.jpgthumbnail_20201007_113607.jpgthumbnail_20201007_113629.jpgthumbnail_20201007_113649.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan iemand me nog laten weten hoe jullie lijmresten die bij het klemmen naar buiten worden gedrukt goed verwijderen? Ik deed het meteen met een vochtige doek, maar blijkbaar niet goed genoeg want met olieën of lakken slaat het daar anders ui
hierover zijn de meningen verdeeld
hoe ik het doe: van zodra er velvorming is, steek ik de overtollige lijm met een beitel af
blijft de lijm nog aan de beitel kleven, dan is het te vroeg om af te steken
veel stukken schuur ik nog na het lijmen
zal de overtollige lijm moeilijk te verwijderen zijn, dan plak ik het hout af
van met een vochtige doek verwijderen heb ik gehoord dat je daardoor de lijm eerder spreidt + er steeds een filmpje overblijft dat je niet opmerkt, maar bij het behandelen weer opduikt
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Met een vochtige doek gaat best redelijk, maar je moet het 'veegdeel' steeds verversen, dus even het doekje anders plooien, anders wrijf je de lijm gewoon weer terug op het hout.
Methode die ik ook gezien heb: gelijk na het klemmen de overtollige lijm met een rietje wegnemen. Voordeel hiervan: je verspreidt de lijm niet.
Voor superstrak zichtwerk is vooraf afwerken en voor het lijmen afplakken de beste methode. (Bij het afwerken hoort dan ook weer afplakken, maar dat begrijpt men hopelijk…)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik gebruik nog andere methode: lijm volledig laten uitharden en dan pas afsteken met beitel. Dan springen de stukjes er makkelijk vanaf. Indien nodig nog eens met schraapstaal passeren. Ik had ook geen zo'n goede ervaringen met de vochtige-doek-methode.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Het ziet er netjes uit, vind ik. Ik steek zelf ook altijd de halfopgedroogde lijm weg met een beitel. Als het een hoek is werkt een rietje vlak na het verlijmen ook erg goed: je knijpt het rietje een beetje plat en volgt daarmee de hoek tussen de te verbinden delen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ok, ik zal de volgende keer de lijm eerst laten uitharden en dan wegsteken. Probleem bij deze multiplex is wel dat de toplaag heel erg dun is. Ook al schuur je heel erg licht heb je meteen een holte in je plaat of is je fineerlaag weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.