Welke oude gereedschappen kan ik nog meer vinden?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Was de handaangedreven boorhamer al voorbij gekomen? Helaas alsnog oorkappen nodig.
Nou zit ik al bijna mijn hele werkende leven in de computers en de IT, maar ik ben nooit warmgelopen voor de zoveelse nanometer-reductie in chiptechnologie of gloednieuwe lichtgewicht metaallegeringen. Ik vind de inventiviteit van vroeger, zoals deze machine, honderd keer meer bijzonder om te zien en mee te maken.

Het is echt jammer dat dit een voorbij tijdperk is.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Nou zit ik al bijna mijn hele werkende leven in de computers en de IT, maar ik ben nooit warmgelopen voor de zoveelse nanometer-reductie in chiptechnologie of gloednieuwe lichtgewicht metaallegeringen. Ik vind de inventiviteit van vroeger, zoals deze machine, honderd keer meer bijzonder om te zien en mee te maken.

Het is echt jammer dat dit een voorbij tijdperk is.
Mee eens!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dubbel werk, vermoedelijk met een planetair tandwiel stelsel. Je hebt volgens mij maar 1 voeding, dus draadsnijden zal je met tappen en snijplaten moeten doen. Ik vindt het heel apart hoe ze dingen opgelost hebben. Echt een heel leuk bijzonder machientje.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Persoonlijk geeft het mij veel voldoening om die oude technieken werkend te maken / houden.
Meer dan het werken met lawaai en stof:)
Vind het altijd jammer als dit soort machine's in een museum achter een afzetting verdwijnen. (snap het idee erachter wel)

Het werken op zich is al een beleving, verbazingwekkend hoe snel en nauwkeurig deze machine's 100 jaar geleden al waren.

Las laatst een artikel waarin gesteld werd dat met de laatste technologie vele malen meer energie verbruikt word dan in de jaren tachtig voor de productie van een zelfde product (per stuk!)
Dit komt geheel voor rekening van de alsmaar doorgaande ontwikkeling in automatisering.
Het blijkt dus duurzamer om machines uit de jaren tachtig aan de praat te houden!
Het scheelt in het produceren van nieuwe machine's en we verbruiken ook nog eens minder energie.
Dit soort info zet mij wel aan het denken.

Voet en hand aangedreven machine's kosten niet alleen minder energie (geen), maar sparen ook nog eens een abonnement uit op de sportschool 🙃
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Dubbel werk, vermoedelijk met een planetair tandwiel stelsel. Je hebt volgens mij maar 1 voeding, dus draadsnijden zal je met tappen en snijplaten moeten doen. Ik vindt het heel apart hoe ze dingen opgelost hebben. Echt een heel leuk bijzonder machientje.
Oorspronkelijk is deze machine ooit geleverd met een komplete set wormen en wormwielen voor het snijden van verschillend draad.
Kennelijk kon het wel.
Helaas is de tandwielenset van deze machine niet meer aanwezig:(
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Las laatst een artikel waarin gesteld werd dat met de laatste technologie vele malen meer energie verbruikt word dan in de jaren tachtig voor de productie van een zelfde product (per stuk!)
Dit komt geheel voor rekening van de alsmaar doorgaande ontwikkeling in automatisering.
Het blijkt dus duurzamer om machines uit de jaren tachtig aan de praat te houden!
Het scheelt in het produceren van nieuwe machine's en we verbruiken ook nog eens minder energie.
Dit soort info zet mij wel aan het denken.
We zijn er op z'n minst sinds de industriele revolute aan gewend om ieder probleem op te lossen door meer energie te gebruiken en het neemt exponentieel toe. Misschien al wel onze hele evolutie.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Las laatst een artikel waarin gesteld werd dat met de laatste technologie vele malen meer energie verbruikt word dan in de jaren tachtig voor de productie van een zelfde product (per stuk!)
Dit komt geheel voor rekening van de alsmaar doorgaande ontwikkeling in automatisering.
Het blijkt dus duurzamer om machines uit de jaren tachtig aan de praat te houden!
Het scheelt in het produceren van nieuwe machine's en we verbruiken ook nog eens minder energie.
Dit soort info zet mij wel aan het denken.
Dat zet mij dan weer aan het denken. Is die stelling bijvoorbeeld onderbouwd voor een specifiek produkt, of is het zomaar gesteld?
Maar goed, dit hoort denk ik in de kantine thuis.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
@trigger Nieuwe aanwinst in mijn werkplaatsje.
Voet aangedreven draaibank van rond 1900.
Draait ongelooflijk gemakkelijk, vermoedelijk mede door het dubbele vliegwiel en de Nauwkeurigheid waarmee deze draaibank ooit is gemaakt.
Bekijk bijlage 135023
Prachtig speelgoed,voor mij de belangrijkste reden om met dit soort gereedschap de mooiste werkstukken te maken.Niks geen stroom of accu,s.
Ben nu met vakantie maar als ik terug ben ga ik een ixion handaangedreven boorstandaard opknappen.
 

Bijlagen

  • DSC00717.JPG
    DSC00717.JPG
    123 KB · Weergaven: 40

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Dat zet mij dan weer aan het denken. Is die stelling bijvoorbeeld onderbouwd voor een specifiek produkt, of is het zomaar gesteld?
Maar goed, dit hoort denk ik in de kantine thuis.
@thomasz Natuurlijk weet ik niet zeker of de feiten kloppen, of ik zou zelf onderzoek moeten doen.
Maar het zet me wel aan het denken.
Heel lang geleden reden wij in een klein fiatje. Daarna nooit meer een auto gehad die zo zuinig reed.
Kennelijk heeft de industrie de afgelopen 50 jaar geen behoefte gehad om een echt zuinigere auto te fabriceren. Het is in ieder geval niet de norm en ik kan ze niet vinden.
Wel groter, sneller, luxer, veiliger, dus ja, grote kans dat er wel een stukje waarheid in zit.
Ik denk dat het belangrijk is dat we hier bewuster mee omgaan.
Belangrijk genoeg om hier te noemen, maar inderdaad ook in de kantine.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
  • Leuk
  • Geweldig
  • Wow
Waarderingen: trigger, Roel22 en stvno

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Op veel kleinere schaal is dit nog aanwezig in de oude museum stelmakerij waar ik vrijwilliger ben. Uitkijken geblazen is het motto... :giggle:
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Beenkracht aangedreven zaag:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.