Welke oude gereedschappen kan ik nog meer vinden?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben best wel al goed voorzien van gereedschap ondertussen, maar ik heb gemerkt dat vooral die handmatige gatensteekmachine me verwondert.

Nu ben ik benieuwd of er nog meer mechanisch handgereedschap gebruikt werd in die tijd waar ik mijn ogen voor open zou kunnen houden. Ik ken o.a. de handboor uiteraard, (ik heb er zelf twee liggen) maar heel veel verder reikt mijn kennis/fantasie niet. Mijn lintzaag en draaibank zijn beiden stroom-aangedreven en zelfs voor die tijd werden ze zelden door mankracht bewogen (uiteraard heb ik meerdere vormen van veer- en voet aangedreven draaibanken bekeken, maar ik heb al twee draaibanken).

Dus, in de stijl van hefboom- voet/hand en veer aangedreven machines die vroeger de plek innamen tussen écht handwerk en machinaal aangedreven gereedschap, wat was er nog meer te krijgen in die tijd? Het me leuk om daar een oogje voor open te houden en meer van dat soort machines te 'redden'.

Dat gezegd hebbende, ik mis nog een goeie grote handboor in mijn collectie, zo eentje waar je een bit in kan steken voor grote gaten in (groen) hout - ik heb nu alleen maar zo'n miniboortje waar maximaal een 6mm bitje in past.
 
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Er zijn nog de verschillende formaten kolomboren handaangedreven.
Heb er hier 2 in gebruik, een kleine en een lompgrote van gietijzer.
Tevens heb ik hier nog een figuurzaag voetaangedreven.
Ik weet van het bestaan van enkele cirkelzagen voetaangedreven.
Heb er eens 1 kunnen proberen, werkt wonderbaarlijk goed.

Ben zelf altijd nog op zoek naar een passende voetaangedreven draaibank, maar ga hem waarschijnlijk zelf bouwen van hout.
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Dus, in de stijl van hefboom- voet/hand en veer aangedreven machines die vroeger de plek innamen tussen écht handwerk en machinaal aangedreven gereedschap, wat was er nog meer te krijgen in die tijd?
Draaibank, naaimachine, spinnewiel, weefgetouw, mechanische hamers met een handzwengel. Er zijn ook grotere hamers voor de smidse die men menskracht werden aangedreven. Er is een handaangedreven machine om deuvels te maken van Stanley. Handlenspomp.

Een aantal van dat soort apparaten zou je ook nog naar fietsketting aangedreven kunnen ombouwen. Leek me wel wat voor een slijpsteen. Of zaag, langzaam draaienede frees oid.

In principe zou je ook met een handwiel en een excenter een diamantslijplaat heen en weer kunnen bewegen om beitels te slijpen.

Google plaatjes op "hand-cranked tools"

 
Laatst bewerkt:

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Een "all-ball" slijpmachine, voetaangedreven, min of meer hoogtoerig horizontaal draaiende steen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik heb wel een booromslag voor je liggen. Als ik jouw kant op kom voor de stammetjes wil ik hem meenemen...?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.