Welke oude gereedschappen kan ik nog meer vinden?

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Met zo'n mechanische gatenboor heb ik lang geleden een hele zomervakantie gewerkt. Pen en gat verbindingen maken bij een molenmaker ;-)

Het jaar daarna mocht ik al met een echte boormachine werken !!
Ging natuurlijk gelijk mis. Boor sloeg vast, machine bleef draaien en wierp me van een balk af.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Met zo'n mechanische gatenboor heb ik lang geleden een hele zomervakantie gewerkt. Pen en gat verbindingen maken bij een molenmaker ;-)

Het jaar daarna mocht ik al met een echte boormachine werken !!
Ging natuurlijk gelijk mis. Boor sloeg vast, machine bleef draaien en wierp me van een balk af.
Hahaha! De beste manier om het vak te leren 😉
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mooi is ie. Gewoon op je werkbank zetten en elke dag naar kijken. Het is gewoon een luxe verstekbak en dat is wel handgereedschap. Jouw gatensteker is ook handgereedschap alleen niet handzaam maar zeer bruikbaar.
De grens wat we echt handgereedschap noemen is voor een ieder verschillend. Is een steekklos dan ook "vals spelen" Dat is een geleiding voor je beitel deze zaagmachine is een geleider voor je zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Zo lang er geen batterij in zit of een stekker er aan noem ik het handgereedschap.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hand gereedschap is dat gereedschap wat je in de hand houden kan en dan maakt het niet uit of het nu een
Handzaag is of een hand cirkelzaagmachine, die op electromotor draaid
Een zaagtafel valt dan daar weer niet onder, handgereedschap het kunnen zo veel dingen zijn
maar dat is mijn mening,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Handgereedschap: definitie gereedschap dat je in je handen kan houden. Al vind ik de de definitie van knotwilg heel sympathiek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Lief machientje. Zijn de kleine poelies om er een motor aandrijving op te kunnen zetten? Ik zie iets van een wormoverbrenging op de achterkant van de kop. Is dat voor een automatische voeding?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Lief machientje. Zijn de kleine poelies om er een motor aandrijving op te kunnen zetten? Ik zie iets van een wormoverbrenging op de achterkant van de kop. Is dat voor een automatische voeding?
Dat van die motor weet ik niet, maar de worm is inderdaad voor de langsvoeding.
Heb tijdens het uitproberen een filmpje gemaakt:

Eén van de eerste projecten zal een 'meenemer' voor hout draaien zijn.
Dan is het de perfecte draaibank voor het maken van alle benodigdheden in een energie neutrale werkplaats.
Wat toch wel een beetje mijn doel is.
Hergebruik van oude machine's die ook nog eens geen stroom verbruiken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat van die motor weet ik niet, maar de worm is inderdaad voor de langsvoeding.
Heb tijdens het uitproberen een filmpje gemaakt:

Eén van de eerste projecten zal een 'meenemer' voor hout draaien zijn.
Dan is het de perfecte draaibank voor het maken van alle benodigdheden in een energie neutrale werkplaats.
Wat toch wel een beetje mijn doel is.
Hergebruik van oude machine's die ook nog eens geen stroom verbruiken.
Echt een geweldig initiatief :). We zouden met zijn allen een houtbewerkingsmuseum moeten opzetten. Kunnen we de hele dag met dat spul bezig zijn, erover vertellen, en hebben we ook nog een donders goed excuus om er de hele tijd meer van te verzamelen :):):).

Mijn machines zijn ook energieneutraal maar dat is omdat er 8+kw op het dak ligt :ROFLMAO:.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
@trigger Nieuwe aanwinst in mijn werkplaatsje.
Voet aangedreven draaibank van rond 1900.
Draait ongelooflijk gemakkelijk, vermoedelijk mede door het dubbele vliegwiel en de Nauwkeurigheid waarmee deze draaibank ooit is gemaakt.
Bekijk bijlage 135023
Ik heb in militaire dienst ook op een metaaltrapbank moeten werken. Revalidatie. En mooi gereedschap was daar. Vond echter de coördinatie om een hol of bol te draaien niets.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die hendel die aan de voorkant zit, kan je daarmee de as blokkeren? Die hendel die parallel met de riem loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.