Welke montageplaat voor de freestafel

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als je iets gemonteerd hebt met epxxy en weer los wilt halen, heb je de fohn nodig. Mechanisch is de verbidnding muurvast, maar met verhitten krijg je het weer eenvoudig los.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Ekko, waarom wil je persé een nullastschakelaar? Tijdens het inzetten van een freesje moet de schakelaar van de Triton op OFF staan, anders komt de freeskop niet ver genoeg omhoog. Zet je freesje erin, laat de freeskop zakken tot de juiste hoogte, zet dan de Triton op ON. Er gebeurt dan nog niets (want je had uiteraard de stekker nog nergens in...!)
Steek dan de stekker van de Triton in je Festool stofzuiger. Je schakelt dan de freesmachine in door de stofzuiger op AUTO te zetten.
Veiligheid: op het moment dat de frees gaat lopen zijn jouw handen bij de stofzuiger....
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Ekko, waarom wil je persé een nullastschakelaar? Tijdens het inzetten van een freesje moet de schakelaar van de Triton op OFF staan, anders komt de freeskop niet ver genoeg omhoog. Zet je freesje erin, laat de freeskop zakken tot de juiste hoogte, zet dan de Triton op ON. Er gebeurt dan nog niets (want je had uiteraard de stekker nog nergens in...!)
Steek dan de stekker van de Triton in je Festool stofzuiger. Je schakelt dan de freesmachine in door de stofzuiger op AUTO te zetten.
Veiligheid: op het moment dat de frees gaat lopen zijn jouw handen bij de stofzuiger....

Veiligheid bri. Laten we hier aub geen onveilige oplossingen promoten. Ik heb ooit met handschoenen en overall in een kolomboormachine gezeten. Pols gebroken en bijna alle opperhuis van de rug af. Veiligheidsschakelaar zat achter op de kolom, voor de beeldvorming, het was een kolomboormachine met automatische voeding en we hadden er boren tot 67 mm doorsnede bij, niet voor hout, maar metaal. Het ding was meer dan 2.50 m hoog. Als het mis gaat met hout dat klemt een freesje dat losloopt, een lagertje wat er afloopt etc etc moet je onder handbereik de machine direct uit kunnen zetten en niet te veel hoeven bukken om met je ogen op de hoogte van de frees te komen.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Als je de schroeven vastdraait, gebruik dan net voldoende kracht om de rails goed vast te zetten.

Vast = vast. Met name als geleider heeft het toch amper wat te houden...

Nog even een reminder voor de volgende vragen:

Maar... kan de Incra V120 ook in de T-tracks type B die Baptist aanbiedt, of heb ik speciaal daarvoor de Miter Channel T nodig (ook van Incra) nodig?
Omgekeerd: ik vind geen maten van de Miter Channel T, maar als ik het zo aanschouw, dan past daar met geen mogelijkheid een M8-boutje in. Of toch... ???

Vol verwachting klopt mijn hart... ;)
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb T-tracks van Ebay met epoxy in m'n freestafel gelijmd. Ze zitten muurvast en je kan gewone M8 boutjes gebruiken en de festoolklemmen passen er ook in. Hier een link naar een eerdere post.
Groetjes,
Pascal
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb T-tracks van Ebay met epoxy in m'n freestafel gelijmd. Ze zitten muurvast en je kan gewone M8 boutjes gebruiken en de festoolklemmen passen er ook in.

De hamvraag blijft dan: past de geleider van de Incra V120 er ook in ? Als dat zo is, dan plaats ik het liefst alleen T-tracks type B in mijn freestafel...

EDIT: even de foto van het ding erbij geplaatst

Incra V120.jpg
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Ekko, waarom wil je persé een nullastschakelaar? Tijdens het inzetten van een freesje moet de schakelaar van de Triton op OFF staan, anders komt de freeskop niet ver genoeg omhoog. Zet je freesje erin, laat de freeskop zakken tot de juiste hoogte, zet dan de Triton op ON. Er gebeurt dan nog niets (want je had uiteraard de stekker nog nergens in...!)
Steek dan de stekker van de Triton in je Festool stofzuiger. Je schakelt dan de freesmachine in door de stofzuiger op AUTO te zetten.
Veiligheid: op het moment dat de frees gaat lopen zijn jouw handen bij de stofzuiger....

Veiligheid heeft ook te maken met onverwachte zaken. Spanning valt weg, stekker zat in niet goed in stopcontact, schakelaar werkt niet goed, je bent moe en haastig, want dat werkstuk moet af, temperatuurbeveiliging schakelt (tijdelijk) af.
Het is geen prettig gevoel als vlak bij je handen de frees ineens weer gaat draaien, of bij het verwisselen van de frees.
Bij de winkel in Arnhem kan je voor een tientje zo'n schakelaar bestellen, als je hem tenminste zelf inbouwt. Dit kan ook de handige buurman voor je doen, als je jezelf niet zeker voelt om dit aan te sluiten. Voor een tientje ga je toch niet je vingers riskeren, zeker niet omdat we hier nogal eens willen praten over apparatuur die honderden Euro's kost.
Ik ben zeker geen veiligheidsfreak, maar bij een freestafel mag hier geen discussie over bestaan, met nullast schakelaar dus.
Joep
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Vraagje:

Wat heb jij voor metalen blokjes op je incra v120 hoekaanslag zitten
Die zitten er bij mij niet op, heb je dat er zelf op gezet?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Deze foto is afkomstig van het web; ik ben tot nu toe alleen nog maar aan 't voorbereiden op dat wat aangeschaft moet, kan en mag worden

NB: het onderdeel "mag" is vooral afhankelijk van "de directrice" ... ;) ;)
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Nog even een waarschuwing voor iedereen die T-tracks of andersoortige rails in groeven gaat monteren. Zorg voor een goed aansluitende groef waarbij de rails strak aan de zijkanten aansluit en ook goed vlak op de bodem ligt. Daarbij moet de bovenkant van de rails goed in het zelfde vlak als de tafel liggen. Als je de schroeven vastdraait, gebruik dan net voldoende kracht om de rails goed vast te zetten. Als je de schroeven te strak aandraait krijg je "zware punten" in de rails, precies waar je schroeven zitten. Door de schroeven te strak aan te draaien buig je de bovenkant van de U-vorm ietsje naar elkaar toe.

Toe ik deze morgen u post las dat je u schoeven niet te vast mocht draaien vond ik het een zeer goede tip van u.
Ik moest 2 T-tracks gleiders van Incra monteren. Ik ben de ganse dag bezig geweest met 2 t-tracks te monteren, en ja ik heb aan u gedacht toen ik de schroeven aandraaide.
Maaaaaaaaaaar eens alles klaar was heb ik het toch niet kunnen nalaten op 1 rail snoerhard vast te draaien.
Als u rail overal mooi vlak aansluit gebeurt er gewoon niets mee.

Ps ;

Snoerhard , daar bedoel ik mee vast, maar ook niet dat je de schroef de alu indraaid hé. Dan krijgt je alles krom en scheef.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Arghh heb ik net de inlegplaat verklooit van baptist.
Ik dacht dat de vier rondjes die er ingetekend waren voor de triton was.

Stom stom stom

Volgende keer meer koffie drinken en ff passen
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Arghh heb ik net de inlegplaat verklooit van baptist.
Ik dacht dat de vier rondjes die er ingetekend waren voor de triton was.

Stom stom stom

Volgende keer meer koffie drinken en ff passen

OK dan... da's minder. :(

Durf je het aan het in het topic over 'blunders' te plaatsen, of moet je eerst even afkoelen, tot 1.000 tellen (en weer terug...) etc. ?? ;)
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Nou op zich valt het mee, heb alleen 4 gaten extra ;)

Nu zit ik weer met het feit dat het weer 1/4 draad is :S
Gelukkig heeft schoonvader nog wat liggen en neemt hij morgen even 4 m6 boutjes mee :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.