Welke montageplaat voor de freestafel

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als 1400 Watt voldoende is voor jouw behoefte en alle spantangen passen dan niet moeilijk doen. Ik heb een OF2000 waar ik alle maten spantangen bij heb en ik moet zeggen dat ik wel blij ben met die extra punch van die 2000 watt. Vooral in hardhout merk ik wel een verschil.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Tja, zo blijft-ie twijfelen...;)

Hahaha... valt wel mee hoor.

Die 12mm spantang kost bijna 40,=. Dan heb je al 2/3 van het prijsverschil met de TRA overbrugd. Ik ga ervan uit dat de TRA standaard met zowel 8 als 12 mm spantang geleverd wordt (???) Ik zal in de toekomst zeker ook meer met massief en zelfs hardhout werken. En dus... neig ik meer en meer naar de grote jongen...

PS: bedankt Rudy voor het posten van de vergelijkende test. De beste man is wel heel erg enthousiast... ;) ;)
 
Laatst bewerkt:

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Formatc,

De spangtang in jouw link is het oude systeem.
Denk dat de nieuwe toestellen met de nieuwe chuck zijn uitgerust en je dus deze goedkopere spantang nodig hebt : link
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nu de diverse overwegingen zijn gemaakt dwalen we wellicht een beetje af in dit topic... Maar toch wil ik ook de volgende vraag stellen:

Wat is de Nederlandse benaming voor de schakelaar op de onderstaande foto en/of waar kun je deze bestellen ??

Aansluitblok.jpg
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik ben niet zo een professionele amateur als jullie-Festoolers en heb het als volgt opgelost;

ten eerste vind ik ook dat je best meerdere machines kan hebben die hetzelfde kunnen.

Maat toen ik begon had ik me een freestafel gemaakt, waar defrees vast in hing, en heb hrhaaldelijk sierlijk gevloekt als ikd efrees eens met de hand nodig had.

Nu heb ik op mijn frees een MDF plaat vebestig, de originele bodemplaat eraf, en mijn MDF erop, ik verlies zo maar een 2 tal mm in de hoogte.

Mijn freestafel is nu gewoon een blad met een rechthoekig gat, waar ik mijn omgedraaide frees gewoon inleg, ligt mooi vast.

De mdf plaat is niet te groot, waardoor ik mijn frees ook nog altijd manueel kan gebruiken, zonder omstellen.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik zou dan idd even op ebay kijken. Daar kan je vast wel voor minder terecht. Wat dat betreft is de baptist wel erg duur.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nu de diverse overwegingen zijn gemaakt dwalen we wellicht een beetje af in dit topic... Maar toch wil ik ook de volgende vraag stellen (...)

Op basis van naarstig speurwerk op het web, hier op het forum én al jullie reacties op dit topic heb ik mijn plan nagenoeg compleet:

montageplaat : geen (ik ga voor de optie die Jaap (Bri) heeft laten zien).

freesmachine : het wordt een Triton, zeer waarschijnlijk de 2400 Watt variant (ik twijfel nog een beetje over die van 1400W...)

oppervlaktemateriaal : ik had nog een bureaublad van 30 mm dikte liggen voorzien van een beuken HPL-laag. Misschien niet de beste optie, maar om de kosten een beetje te drukken doe ik het eerst hiermee. In de toekomst kan ik het altijd nog veranderen naar een witte ondergrond en dan meteen eventuele verbeterpunten doorvoeren.

voeding : het kost een hoop centen, maar anders dan bij Baptist kom ik geen kant-en-klaar alternatief tegen voor een nullastschakelaar... Ik wil niet zelf gaan klungelen met elektra en/of met goedkope (lees: inferieure) aansluitmogelijkheden. Niet alleen komt er een frees van 2400W (of 1400W) aan te hangen, ook de automatische stofzuiger (CTL 26E AC). Bij het aanzetten van de apparatuur gaan er behoorlijk wat ampères stromen... ;)

hoekaanslag : de keuze hiervoor was snel gemaakt: de Incra V120 Miter Gauge


Er is nog één belangrijk item dat verder aandacht behoeft: de T-tracks. En dus...dwalen we nog een beetje verder af van het oorspronkelijke titel van dit topic... :rolleyes:

Ik ben links en rechts al info aan 't verzamelen geweest. Er zijn naast Baptist en Gereedschappro niet veel aanbieders van dergelijk materiaal. Laatstgenoemde zet geen maatvoeringen bij de T-tracks die ze verkopen. Alles bij mekaar maakt dat het allemaal wat ondoorzichtig wordt om te kunnen bepalen welke T-track nu het beste zou kunnen voldoen voor de job.

Het liefst gebruik ik één en dezelfde T-track en wel type B. Hierin passen M8 bouten. Maar... kan de Incra V120 ook in de T-tracks type B die Baptist aanbiedt, of heb ik speciaal daarvoor de Miter Channel T nodig (ook van Incra) nodig? Omgekeerd: ik vind geen maten van de Miter Channel T, maar als ik het zo aanschouw, dan past daar met geen mogelijkheid een M8-boutje in. Of toch... ???

Wie o wie kan me hierover informeren/adviseren ???
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik lees al n tijdje geïnteresseerd mee.

De hoekaanslag v120 van Incra heb ik bin gereedschappro vandaan die past alleen in n miterchannel niet in n t track n m8 bout kop past net niet in de gewone t-track van incra.. wel als je dr wat vanaf slijpt/schuurt..

Uit intrerresse wat wou je voor de stroomvoorziening halen bij baptist?
 

WR1944

Oud hout
Nog even een waarschuwing voor iedereen die T-tracks of andersoortige rails in groeven gaat monteren. Zorg voor een goed aansluitende groef waarbij de rails strak aan de zijkanten aansluit en ook goed vlak op de bodem ligt. Daarbij moet de bovenkant van de rails goed in het zelfde vlak als de tafel liggen. Als je de schroeven vastdraait, gebruik dan net voldoende kracht om de rails goed vast te zetten. Als je de schroeven te strak aandraait krijg je "zware punten" in de rails, precies waar je schroeven zitten. Door de schroeven te strak aan te draaien buig je de bovenkant van de U-vorm ietsje naar elkaar toe.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Die zware punten door schroeven herken ik wel. Is het een optie om de rails met epoxy gewoon in de gefreesde sleuven te lijmen?
 

WR1944

Oud hout
Monteren met epoxy lijkt me zeker een goede optie, tenminste als je niet van plan bent de rail er ooit uit te halen. Wel goed opletten dat je de schroefgaatjes afdicht anders komt de epoxy er door. Want om later in dat gootje te gaan peuteren lijkt me geen leuke klus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.