Welke gasveer of scharnier voor speelgoedkist

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
245
87
Dag vrienden van de houtbewerking,

Ik heb weer eens een vraagje. Ik mag voor een klant deze oude koffer opknappen en schilderen. Hij zal dienen om speelgoed in te bewaren dus een gasveer of scharnier met demper is geen slecht idee om die kleine vingertjes te beschermen.

Maar euh, welke? Ik zie door t bos de bomen niet meer. Liefst een beetje budgetvriendelijk.

Ik weet niet welk hout de kist is, maar ze is vrij licht.


1000029305.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.286
172
Halverwege Utrecht en Amsterdam
1 advies, zet er 2 in en niet 1 aan 1 kant, dat gaat scheef trekken, als de kist dicht is staat er spanning op de gasveer, en die blijft duwen.
Als het budget vriendelijk moet zijn kun je ze via Ali bestellen.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
245
87
Hey,
Een gasveer is te duur voor mijn klant. Ik ben nu aan het kijken naar klepscharnier met rem zoals deze. Is dat ook aan te raden? Iemand ervaring mee?
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
111
113
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Bij Toolstation heb je een gasveer voor € 7,95 (8 kg druk). Ik heb deze vorig jaar geplaatst op een speelgoedkoffer (eikenfineer MDF, dus best zwaar). Nog geen reclamaties gehad (van mijn kleindochter ;)).
Het plaatsen van een gasveer wijst zichzelf uit (gewoon instructies op de verpakking volgen).

Mvg
Luc
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Belgje

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
110
44
Almen aan zee
Gouden tip van Luc!

Heb ooit een keer met zo'n geremd scharnier gewerkt, maar dat vond ik geen succes.
Ja je deksel klapt niet dicht, maar de rem is een strakker of losser gedraaide weerstand
en je hebt 'm dus steeds door die weerstand te drukken.

Maar, de andere kant op gekeken:

Er is een kind, en een speelgoedkist.
En de zwaartekracht.
Help je een kind niet beter door te laten ervaren hoe dat werkt?
Als je het deksel optilt moet je het niet laten klappen,
zeker niet als je vingers er nog onder zitten...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
347
147
55
Luzy Saint Martin
Het lijkt me heel lelijk om hier gasveren in te zetten. Ter bescherming van de kinderhandjes zou je twee nokjes kunnen plaatsen met een veer er onder.
Als de deksel dan onverhoopt dichtvalt wordt hij tegengehouden door die nokjes.
Sluiten kan dan door de deksel dicht te drukken en op slot te zetten.

De houtsoort lijkt me vuren of grenen te zijn
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
347
147
55
Luzy Saint Martin
Tegen de zijkanten van de kist twee blokjes plaatsen die aan de onderzijde een veer geïntegreerd hebben.
Die plaats je zó dat als de klep dichtvalt deze wordt opgevangen door die blokjes.
De val wordt hierdoor geremd. Misschien een heel klein beetje auw als je er met de vingers tussen zit maar dat mag wel toch 😉

Ik hoop dat het zo duidelijk omschreven is maar anders zal ik morgen wel een tekening erbij maken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.088
415
Je zou er ook twee telescopische raamuitzetters op kunnen monteren. Die fungeren niet als veer, maar als schokdemper.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
245
87
Hallo,
Ik heb intussen de gasveer van Toolstation gekocht. Ik intalleerde die en vond het al verdacht vlot gaan. Tot ik ontdekte dat het klepje van het kleine speelgoedbakje nu niet meer volledig open kan! Aargh!
Ik heb geprobeerd om de gasveer op een andere manier te plaatsen (bovenste lager, onderste lager, dieper,....) maar dan sluit de kist niet meer of heeft de veer geen dempend effect meer. Ik geraak er zelf niet meer wijs uit. Hoe pas ik het beste aan? (Hoekje van dat klepje afzagen? 😆)
1000029634.jpg

1000029635.jpg
 

Bijlagen

  • 1000029635.jpg
    1000029635.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 0

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Ik denk dat je een te korte gas veer hebt. Je hebt niet genoeg schuiflengte om het deksel volledig te openen en als je hem dichter naar het draaipunt plaatst is de veer niet zwaar genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Je hoeft de gasveer toch niet daar te kopen? Maar je kan zo wel uitzoeken wat voor veer je nodig hebt. Nu heb je een veer gekocht die niet voldoet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.