Pompje gezocht voor deksel kist

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Mijn excuses voor het late antwoord. En vooral eerst iedereen een prettige kerst gewenst!

Mijn opmerking inverband met een gasveer gaat erover dat deze altijd druk zal geven om open te schuiven.
dus als je gewoon een gasveer op dit deksel zet zal je dit niet kunnen dichthouden zonder dit met een slotje vast te zetten.
Voor de toepassing zoals ik denk hier omschreven moet je ervoor zorgen dat de gasveer zowel voor open stand als gesloten stand druk moet geven om open te schuiven.
dus het deksel wordt zowel dicht gehouden door de gasveer als open gehouden.
In de tabellen van het werkgebied van deze gasveren wordt dit weergegeven door de kracht nodig om het deksel te bedienen die onder nul gaat (je moet dus tegenkracht geven).

Als ik zo terugkijk naar wat hierboven staat is dit niet echt zeer duidelijk uitgelegd (maar toch geprobeerd)
Ik kijk morgen eens om hier een schets van weer te geven.

Mvg,
vincent
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Bij de 1e tekening is de veer volledig uitgeschoven, bij het dichtdoen wordt deze dichtgedrukt (de veerlengte verkort)
bij de positie van tekening 2 is de veerlengte(in dit voorbeeld) minimaal, als we nu het deksel verder dichtdoen zal de veerlengte terug vergroten (we gaan over center).
bij tekening 3 is het deksel dicht, de totale veerlengte is iets groter dan bij tek.2, dus als je nu het deksel wil openen zal de de gasveer eerst een beetje ingedrukt worden vooraleer volledig uit te schuiven.

Dus de gasveer houd het deksel open en bij gesloten stand geeft de gasveer kracht om het deksel dicht te houden.
in dit geval zal het dus belangrijk zijn dat afstand X (weergegeven in tek.1) groter is dan afstand Y.

koffer-gasveer1.jpgkoffer-gasveer2.jpgkoffer-gasveer3.jpg

ik hoop dat het zo iets duidelijker is wat ik bedoel.

met vriendelijke groeten,
vincent
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dit is wel DE oplossing, maar ik vrees dat er hier niet aan te komen is. Volgens mij wordt Rockler niet in Europa vertegenwoordigd.
Alternatieve leveranciers?????????????
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Effe gegoogled:

Dat rockler spul lijkt via eBay en Amazon wel verkrijgbaar, misschien een optie.

Ander merk:
http://www.ebay.com/itm/set-of-2pcs...STAY-lids-support-opening-hinge-/221187456834

Alternatief in de UK (ook nog goedkoper lijkt het):
http://www.isaaclord.co.uk/nsdx-20l-lapcon-adjustable-soft-down-lid-stay

De laatste lijkt van het merk Sugatsune te zijn. Als je daarop googled kom je nog wat andere oplossingen tegen....
Deze bijvoorbeeld.
sat02w.jpg

Veel minder inbouwruimte dan die Rockler en een scharnier.
 
Laatst bewerkt:

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Effe gegoogled:

Dat rockler spul lijkt via eBay en Amazon wel verkrijgbaar, misschien een optie.

Ander merk:
http://www.ebay.com/itm/set-of-2pcs...STAY-lids-support-opening-hinge-/221187456834

Alternatief in de UK (ook nog goedkoper lijkt het):
http://www.isaaclord.co.uk/nsdx-20l-lapcon-adjustable-soft-down-lid-stay

De laatste lijkt van het merk Sugatsune te zijn. Als je daarop googled kom je nog wat andere oplossingen tegen....
Deze bijvoorbeeld.
sat02w.jpg

Veel minder inbouwruimte dan die Rockler en een scharnier.

die in de UK lijkt me interessant, is ook niet te ver van huis en die kan (denk ik) gebruikt worden met de reeds geplaatste scharnieren.
enige probleem is dat ik me maar niet kan registreren op die site....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik dacht het ei van Columbus gevonden te hebben bij Haefele:
Bekijk bijlage bk_1326.pdf
Je kunt niet als particulier bij hun bestellen maar Bomij is een dealer van hun.
Dus afgelopen maandag naar de Bomij en de scharnierenset besteld zonder naar een prijs te vragen; het zijn toch maar scharnieren......
Vandaag waren ze binnen en kon ze ophalen.
Ik ben me te pletter geschrokken van de prijs: € 94,75 voor een setje van 2 softclose scharnieren!
Wie naait nou wie?; dit is toch niet normaal meer.
Ik kon niet van de koop af omdat ze speciaal voor mij besteld waren.
Dat wordt straks een gouden speelgoedkist!
Zijn dit normale prijzen voor deze meubelbeslagleveranciers? Wie heeft hier ook slechte ervaringen mee?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Oei, dat is een forse prijs! Het leek zo'n mooie oplossing ter bescherming van de vingers. Werkt het wel?
 

rooierik

Nieuw lid
2 jun 2015
2
0
de voorgaande posts waren erg nuttig. Maar waar ik pas echt mee verder kwam waren de volgende steekwoorden op Google:
- klepschaar
- opklapschaar.

Dan vind je al snel een site waar je ze in Nederland online kunt kopen. Ik heb nu een Huwil Duolift Opklapschaar gekocht voor ca. 17 euro, incl. verzendkosten.

Succes met klussen!
 
Laatst bewerkt:

rooierik

Nieuw lid
2 jun 2015
2
0
update

Ik heb de Huwil duolift opklapschaar geïnstalleerd. Het had meer voeten in de aarde dan verwacht. Nadat ik hem 'standaard' had vastgezet was hij uit balans. Volledig open ging hij zeer stroef, hoe meer hij dicht ging, hoe soepeler hij ging. Het laatste stuk viel hij dicht. Mooi niks. Gelukkig na wat nadenkwerk en wat proberen is het gelukt! Sleutel tot succes: beide 'poten' even ver van het scharnierpunt vast schroeven. En niet in de standaard verhouding: 16 cm bij 9 cm. Mijn klep kan nu 75 graden open. Prima voor een kist. (mijn klep is een grenen plank, 900 bij 500 bij 18 mm, 3,7 kg zwaar). Met wat licht schuifwerk kun je misschien tot de 90 graden komen, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Succes met klussen!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.