API SF/CC is een codering voor brandstofmotoren. SF voor benzine en CC voor dieselmotoren. Komt van de API (American Petroleum Institute). De Japanse JASO is hier een tegenhanger van. Je komt deze coderingen vaak tegen, maar in de praktijk koop je eigenlijk nooit olie met een verouderde norm. Auto's en motoren worden continu doorontwikkeld, en de olieclassificering gaat hier in mee.
http://www.api.org/products-and-ser...ies-and-documents/oil-categories#tab_gasoline
SAE 40 is de aanduiding voor de viscositeit. Het betreft een zogenaamde monograde olie, oftewel je olie heeft 1 temperatuurbereik. Olie voor in auto's zijn meestal multigrade, die hebben meerdere temperatuurbereiken. Dan krijg je twee waardes, bijvoorbeeld 5W40. Dat heeft te maken met het feit dat olie dunner wordt als deze warmer wordt. Bij een koude start is olie dikker, maar wil je wel dat de eigenschappen blijven bestaan. Anders zou bij elke koude start je motor bovenmatig slijten tot die warm is.
Vroeger had je nog een zomer en winter olie, en vaak ook nog een luchtfilterinlaat die naar voren of achter gedraaid moest worden. Dat is tegenwoordig allemaal niet meer nodig met de multigrade olie.
Voor een compressor, of elke andere stationaire motor die niet in deze extreme omstandigheden hoeft te functioneren, volstaat nog steeds de monograde olie.
Dat een fabrikant op geeft dat de olie mineraal moet zijn is zeldzaam, de meeste semi synthetische en vol synthetische olieën voldoen uitstekend. Alhoewel bijvoorbeeld de veerbollen van een Citroën nog op minerale olie werken, evenals de Magura remmen op een fiets.
De Kroon olie die je aanhaalt is prima te gebruiken, ik zou wel de H68 nemen. Die is wat dunner als de H100, de compressor zal wel wat kouder staan in de schuur, dan start die wat makkelijker.