Welke cirkel of inval zaag met geleidingsrail?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.562
431
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik denk dat je een iets ander probleem hebt, je zei dat je de zaag aan de rechterkant tegen een geleider aan laat lopen, je rechterkant van de onderplaat is niet recht.
1774816416312.png
Ik zie daar een nok zitten, alle zie ik die aan de achterkant niet.als je een waterpas tegen de rechterzijkant van je blad aanzetdan kun je makkelijk meten of je onderplaat overal evenveel uitsteekt
Een 2de probleem is dat je een houten geleider probeert te gebruiken, metaal en hout zijn niet echt beste vrienden in dit soort gevallen, als je een metalen koker of iets anders wat een scherpe hoek heeft kunt vinden en dat probeert weet je of een deel van je probleem daarvandaan komt.

• Leuk
Waarderingen: mourningwood

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.528
942
‘s-Hertogenbosch
Zelfde nok zit ook aan de linkerkant van de zool, is een onderdeel van de sleuf waar de parallel geleider in glijdt….
Ik denk dat de machine een keer gevallen is en dat daardoor het scharnierpunt aan de achterzijde een fractie verbogen is.
Bij deze lichte machines zijn de onderdelen relatief licht uitgevoerd.
Zet je blad in de diepste stand en meet of de zijkant van de zool parallel is Zoniet iets in de goede richting verbuigen.
Heb in het verleden twee lichte hitachi zaagjes uit de klasse semi-pro gehad fijne machines om mee te zagen en een zaagdiepte als een grote ( 78 mm) , ze wegen geen drol en ik kon er overal mee zagen zelfs bij de allerlichtste meterkasten.
Heb ze allebei meermaals op bovenstaande manier gericht en dan ging het weer een tijdje goed.
De eerste viel op het laatst al draaiend uit mekaar ( schroeven losgetrild) en de laatste gaf een raar geluid en werd heet bij het koelrooster doordat het lager aan het insmelten was.
Jammer maar helaas…..

Doe je controles en neem een wijs besluit, het vakantiegeld is onderweg en vaderdag zit er ook aan te komen dus de aanbiedingen ook…

Groetjes John

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.336
4.307
Dat lager vastlopen heb ik liever bij een machientje dat ik gekregen heb, dan bij mijn festool. Maar ik vervang ze bij machines die ik krijg preventief en bij mijn eigen gekochte machines als ze een jaar of 10 oud zijn. Dan controleer je ook gelijk de koolborstels en blaas je ze weer eens lekker schoon. En nieuw vet in de overbrenging.

• Leuk
Waarderingen: mourningwood en John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.374
3.012
Klein-Brabant, Vlaanderen
mocht je nog geen afdoend antwoord of oplossing gevonden hebben . . .

als de geleiding, balk of rail, niet recht is, begint het zaagblad te schroeien, of loopt het vast

als het hout zich dicht trekt, dan steek je een wig (schroevendraaier oid) in de reeds gemaakte snede

als je de zaag te draag vooruit duwt, krijg je schroeiranden
om die reden zaag ik in die omstandigheden steeds bruto op een paar mm te breed
nadien netto tot op de gewenste breedte
opgelet: in elk hout zit spanning, en die komt pas na het zagen vrij, dus ff wachten om op netto-maat te zagen

• Leuk
Waarderingen: mourningwood en John1969

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
179
59
Hier soms daar
Ik heb een Festtool 55 van mijn vader een oudje.
Deze zaagt wel lekker, maar eigenlijk gebruik ik alleen handzagen en een schaaf.
Zaag uit zijn kistje halen, snoer uit rollen veel te veel werk met een handzaag kan ik het sneller, maar doe ook geen plaatmateriaal dit laat ik gezaagd komen.

• Leuk

mourningwood

Actieve deelnemer
24 jun 2025
41
5
Woerden
Bedankt voor de reacties, aangezien al deze invalzagen toch rete duur zijn zit ik er aan te denken om gelijk naar de Mafell MT55 te gaan. Die deal uit bericht 2 voor 543 euro inclusief een 160cm geleider.

Gelijk een losse 80cm geleider erbij bestellen, je kan ze aan elkaar zetten zie ik. 160+80 = 240cm, moet genoeg zijn voor mij.

Wat zijn die LR geleiders trouwens? ik heb geen idee.

rinus

Post veel
13 nov 2011
911
221
Heerde
marinusvannorel.nl
De Mafell is een heel fijne zaag, maar is wel wat "kwetsbaar" is mijn ervaring. Kan ook zijn dat ik wat lomp ben:ROFLMAO::ROFLMAO:.
Niet laten vallen, maar misschien geldt dat wel voor de meeste machines. Bij mij is er een stukje van de afzuigaansluiting afgebroken. Ik heb de machine nu ongeveer 15 jaar en dat is dan ook alles wat er mis mee is gegaan.

Overigens heb ik sterk het idee (zo al eerder is vermeld) dat de zool van je huidige machine niet haaks staat op het zaagblad.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.374
3.012
Klein-Brabant, Vlaanderen
160+80 = 240cm, moet genoeg zijn voor mij
een volledige plaat is minstens 240 cm
Wat zijn die LR geleiders trouwens?
LR staat voor Loch Rei (laatste kan foutief geschreven duits zijn)
die heb ik van festool
daarin zitten op 32 mm afstand gaten voor hun LR-systeem (hulpstuk bij hun frezen)
bij de start met festool heb ik hun gewonen geleiders gekocht
bij latere aankoop van het LR-systeem had ik de LR-geleiders nodig
die bleken identiek aan de gewone geleiders te zijn
enkel de LR-gaten waren er bovenop
ik heb dus 2 reeksen festool-latten :mad:
of de mafell-zaag op een festool-rei past, weet ik niet

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
179
59
Hier soms daar

Had ik maar iets meer dan nul komma nul ervaring met schaven. Heb er geen vertrouwen in dat ik iets recht kan schaven, ikzelf pak gewoon de bandschuurmachine als er iets uitsteekt 😅
Het gebruik van de Frutselplank, in het Engels ook wel een "Shooting Board" genoemd is een handig hulpmiddel om hout recht en of een bepaalde hoek te krijgen. Drie stukjes rest hout en u bent klaar.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
712
172
Oss
Ik heb december volgens mij € 330 betaald voor cirkelzaag op accu accu's had ik al. En deze kon op rail en ook zonder rail. Maar klem meestal aluminium koker 80x40 mm op mijn werkstuk werkt perfect

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
145
78
Wezep
Bedankt voor de reacties, aangezien al deze invalzagen toch rete duur zijn zit ik er aan te denken om gelijk naar de Mafell MT55 te gaan. Die deal uit bericht 2 voor 543 euro inclusief een 160cm geleider.

Gelijk een losse 80cm geleider erbij bestellen, je kan ze aan elkaar zetten zie ik. 160+80 = 240cm, moet genoeg zijn voor mij.

Wat zijn die LR geleiders trouwens? ik heb geen idee.
Die heb ik ook gekocht en bevalt heel goed.
Heb er wel een rail van 110 bij gekocht van Bosch blauw. Die is wat gunstiger geprijsd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.