Welke 3 fase automaat voor Harvey 4kW?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Mij bij is het ook wel eens gebeurd dat na kortsluiting ook de hoofdzekering mee ging. maar ik heb een moderne meterkast met automaten, die ik zo kan terug zetten. De 2 stappen tussen de zekeringen is niet vanuit veiligheid, maar vooral omdat je vroeger de netbeheerder moest bellen om de hoofdzekering te laten vervangen en die kans geminimaliseerd moet worden.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
206
207
Driebergen Rijsenburg
16A achter een 20A in de groepenkast mag dus wel (op voorwaarde dat de kabels tussen die 2 zijn afgestemd op 20A)

De 3 fase C20 automaat is de enige groep naar ons tuinhuis/werkruimte. In t tuinhuis heb ik dus nog een B16 3 fasen automaat zodat hij daar eerder af zou slaan dan in huis zodat ik niet helemaal naar t huis hoef terug te lopen als dat gebeurt. Vandaar de huidige C20 - B16 volgorde :)

We hebben idd een 3x25A hoofd aansluiting, geen 3x35A aansluiting. de meterkast zit in ons huis. Ik heb 5x4mm2 grondkabel naar t tuinhuis getrokken, ca 30 meter in totaal

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
206
207
Driebergen Rijsenburg
Mij bij is het ook wel eens gebeurd dat na kortsluiting ook de hoofdzekering mee ging. maar ik heb een moderne meterkast met automaten, die ik zo kan terug zetten. De 2 stappen tussen de zekeringen is niet vanuit veiligheid, maar vooral omdat je vroeger de netbeheerder moest bellen om de hoofdzekering te laten vervangen en die kans geminimaliseerd moet worden.
Ik heb zelf ook een volledig automaten kast en kan idd zelf ook de hoofdschakelaars omzetten. Wel zo handig 👍

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Heel lang geleden heb ik bij een elektrotechnische groothandel gewerkt en als ik het me goed herinner dan is de reden een factor van 1.6. In de praktijk komt dat overeen met de extra stap. Waarom dan deze extra stap?
De zekeringen zijn niet heel gevoelig en er zit best wel een verschil tussen de zekeringen. Ik bedoel dat de ene 16 A snel er niet op hetzelfde moment uit slaat als zijn broertje 16 A snel. Dat geldt voor overbelasting. Hoe dit precies bij automaten zit weet ik niet maar ook hier houd ik bij afzekeren rekening met de selectiviteit.

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity
Ik sluit alles exact aan volgens de regels en adviezen, ik wil geen gedonder met stroom.
Mijn bedrijf is met 3x180a bijna afgefikt geweest door een zwevende nul, nou ja, eigenlijk zweefde alles om dat niks echt vast zat, draden te ver afgestript en 2 400a groepen in 1 lasdoos, En zo is de rij nog langer.
Mensen solderen wat, gebruiken geen aderhulzen, knopen alles aan elkaar, mensen hebben niet in de gaten dat die stomme 230v/16a dodelijk kan zijn.
Ik kan daar echt niet positief geprikkeld door worden en ik spreek mensen daar wel eens op aan.
Selectiviteit is een advies, hij is er niet voor niks. Maar ja, wie ben ik? Ik kan niet de wereld problematiek op mijn rug nemen. Maar als je een piek heb, alles schiet er uit en je staat in het donker, dat moet je toch aan het nadenken zetten.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Ik sluit alles exact aan volgens de regels en adviezen, ik wil geen gedonder met stroom.
Mijn bedrijf is met 3x180a bijna afgefikt geweest door een zwevende nul, nou ja, eigenlijk zweefde alles om dat niks echt vast zat, draden te ver afgestript en 2 400a groepen in 1 lasdoos, En zo is de rij nog langer.
Mensen solderen wat, gebruiken geen aderhulzen, knopen alles aan elkaar, mensen hebben niet in de gaten dat die stomme 230v/16a dodelijk kan zijn.
Ik kan daar echt niet positief geprikkeld door worden en ik spreek mensen daar wel eens op aan.
Selectiviteit is een advies, hij is er niet voor niks. Maar ja, wie ben ik? Ik kan niet de wereld problematiek op mijn rug nemen. Maar als je een piek heb, alles schiet er uit en je staat in het donker, dat moet je toch aan het nadenken zetten.
Ja, daarom is er dus selectiviteit. omdat je anders in het donker zit en je bij oude schroefzekeringen afhankelijk bent van de net beheerder. Maar sec die factor 1,6 heeft verder niets met veiligheid van doen.

Overigens gaat er bij de echte installateur ook nog wel eens wat mis. Mijn droger en wasmachine zitten achter een gecombineerd afdekraam, maar met verschillende groepen. En de installateur had alle aardlekautomaten op de zelfde fase gezet. Toen er op enig moment 2 frietpannen aan stonden en de wasmachine draaide, trok de hoofdzekering het ook niet meer.

Ik moet toegeven dat ik er vroeger wel wat makkelijk is was. Werken achter een lichtschakelaar en niet weten of de stroom er af is, en dan kortsluiting maken met een schroevendraaier. Of iemand anders vragen de automaat om wil zetten en dan niet controleren of de spanning er echt af is.

Ik heb een redelijk goede multimeter, maar die kwam met twee rottige meetpennen, die vooral geschikt zijn voor electronica. Maar op Ali Epress heb ik een compleet setje meetprobes gekocht, zodat ik wat makkelijker kan meten.

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
206
207
Driebergen Rijsenburg
@Ambidexterity: Je hebt groot gelijk. Mensen ergens op aanspreken en je ervaring delen is het beste wat je kunt doen. Ik heb ook het een en ander aan wantoestanden gezien over de hele wereld, en dat soort zaken wil ik thuis graag voorkomen… Daarom wil ik t ook volgens de regels, en ik check dan ook altijd alles goed.

Wat betreft de selectiviteit, die wil ik zeker waarborgen. Maar zoals @Wim Kluck al zegt, de ene C16A is de andere niet. Wat blijft met de situatie C16A - C20A - 25A hoofdaansluiting, is het feit dat alles afgezekerd is. De C20A zit er eigenlijk alleen tussen zodat ik de schuur compleet kan afschakelen in de hoofdmeterkast in huis zonder mn hoofdschakelaar om te zetten, en mocht de C16A aangesproken worden, dan gaat die in theorie eerst en niet de C20A. Hiermee ontstaat geen gevaarlijke situatie. Mocht die C20 er toch eerder uitvliegen dan de C16 omdat deze net anders in C karakteristiek reageert (weet niet of dat mogelijk is, lijkt me wel), dan is mijn enige ongemak dat ik 20 meter moet lopen om de C20 om te zetten. De C20 ertussen is alleen een gemaks kwestie.

De werkelijke selectiviteit is dus 16A - 25A en voldoet daarmee aan het advies volgens NEN 1010.

• Leuk
Waarderingen: Superkees
Selectiviteit is een advies, dat even voorop.
Ik hou me aan het advies, ik ben nou eenmaal zo :geek:
Maar goed, als je het niet doet is er niet direct een groot gevaar, daarom is het een advies natuurlijk.
Maar 25a - 20a - 16a is niet selectief, dat de automaat er tussen zit is geen gemak alleen, hij zit er tussen, dus hij telt echt mee. Je kan niet zeggen 25a - 16a en die 20a tel ik niet mee.

Maar iets heel anders:
Je schrijft 25a - 20a 16a, is dat je situatie?
En niet hoofdkast: 25a -> 20a ----> onderverdeel kast: 20a -> 16a ?

Ik ben geen elektromonteur, dus ik weet ook niet alle regeltjes precies, maar ik doe we aardig wat met elektra en heb veel mezelf aangeleerd met hulp van een ander forum en internet. Dus graag mijn corrigeren als ik het fout hebt, dan leer ik ook weer wat ;)

Van de week heb ik een onderverdeel kast aangesloten waar 3x63A de hoofdzekering is.
Ik heb hoofdschakelaar van 3x40A geplaatst in de hoofdkast waarop de kabel is aangesloten naar de onderverdeel kast. In de onderverdeel kast is een 3x25A hoofdschakelaar geplaatst en vervolgens de aardlek schakelaars met de 16A eindgroepen.

Kort gezegd, ik heb aan het begin en het einde van de kabel een automaat zitten, en zover ik het weet is dit de juiste manier. Zoals ik het ziet is jou kabel naar de onderverdeler niet voor beveiligd.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Maar goed, als je het niet doet is er niet direct een groot gevaar, daarom is het een advies natuurlijk.
Maar 25a - 20a - 16a is niet selectief, dat de automaat er tussen zit is geen gemak alleen, hij zit er tussen, dus hij telt echt mee. Je kan niet zeggen 25a - 16a en die 20a tel ik niet mee.

Maar iets heel anders:

Ik ben geen elektromonteur, dus ik weet ook niet alle regeltjes precies, maar ik doe we aardig wat met elektra en heb veel mezelf aangeleerd met hulp van een ander forum en internet. Dus graag mijn corrigeren als ik het fout hebt, dan leer ik ook weer wat ;)

Van de week heb ik een onderverdeel kast aangesloten waar 3x63A de hoofdzekering is.
Ik heb hoofdschakelaar van 3x40A geplaatst in de hoofdkast waarop de kabel is aangesloten naar de onderverdeel kast. In de onderverdeel kast is een 3x25A hoofdschakelaar geplaatst en vervolgens de aardlek schakelaars met de 16A eindgroepen.

Kort gezegd, ik heb aan het begin en het einde van de kabel een automaat zitten, en zover ik het weet is dit de juiste manier. Zoals ik het ziet is jou kabel naar de onderverdeler niet voor beveiligd.
Als ik dit allemaal lees is in Nederland een smeltzekering nog altijd de standaard. In België vindt je smeltzekeringen nog enkel in heel oude installaties die met niets in orde zijn. We zijn tenslotte in de 21 eeuw. Wat mij betreft horen smeltzekeringen dan ook niet meer thuis in een huishoudelijke installatie. De hoofdschakelaar is in BE altijd een automaat en vrij toegankelijk voor de gebruiker. Ik kan me niet voorstellen dat je na een kortsluiting de netbeheerder moet bellen om de stroom te herstellen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.916
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
in vl stellen wij het anders
het principe van selectiviteit blijft
een ander principe is dat je elke kast in die kast zelf met 1 automaat af moet kunnen schakelen
nog een ander principe is dat de draad die vanaf een automaat richting verbruiker loopt, aan de grootte van de automaat aangepast moet zijn
bv achter elke automaat van 20A moet richting verbruiker een draad van minstens 2,5 mm² zitten
voor zover ik het bericht van @Batavus begrijp, zit in zijn hoofdkast 25A + 20A
vanuit die 20A loopt een draad naar 1 enkele 16A in de bijkast
op die 16A kan een beperkt aantal verbruikers, wcd's, enz aangesloten worden
voor zover ik het begrijp zijn NEN1010 & NEN4010 gebaseerd op de europese richtlijnen
met aanpassingen aan de nl situatie
ik veronderstel dat die in principe enkel strenger zijn, of - indien toch ruimer - als overgangssituatie bedoeld zijn

Ik ben geen elektromonteur
hm . . . je speelt wel met grote vermogens

• Leuk
Waarderingen: JuulvH

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62

Maar iets heel anders:

ik snap je beredenering, maar zou je die 20A in de onderverdeler niet weg kunnen laten? Als er dan een kortsluitstroom of overbelasting optreed gaat die in de hoofdverdeler uit, waardoor je kabel ook spanningsloos wordt. Tevens weet je nu bij een overbelasting of kortsluitstroom ook niet welke uit gaat als je 2 dezelfde hebt zitten, dus volgens mij heeft dat geen zin. Ik ben wel elektricien van opleiding maar doe er al een kleine 10 jaar niets meer mee 😬

Overigens is in NL ook de automaat de standaard, maar heel veel oude installaties zijn nog voorzien van smeltpatronen, en zo ook de hoofdzekering, die de netbeheerder niet zonder reden komt vervangen voor automaten. In de praktijk betekent dat dus inderdaad dat de netbeheerder de hoofdzekeringen komt vervangen, of je doet het zelf maar dan moeten ze evengoed de kast komen verzegelen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Ik wil nog verduidelijken dat ik adviseer om niet af te wijken van de standaard selectiviteitsregels. Het vervangen van een hoofdzekering is een dure grap hier in nederland. Dat zelf doen is volgens mij iets van vroeger en daar word nu gewoon geld voor gerekend.

• Leuk
Waarderingen: JuulvH

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
Ik wil nog verduidelijken dat ik adviseer om niet af te wijken van de standaard selectiviteitsregels. Het vervangen van een hoofdzekering is een dure grap hier in nederland. Dat zelf doen is volgens mij iets van vroeger en daar word nu gewoon geld voor gerekend.
Dus als ik het goed begrijp. Je bent de heg aan het scheren en de kabel hangt plots voor je schaar. Kabel in twee en kortsluiting. Als je selectiviteit niet goed was gaat je hoofdzekering er ook mee door. In dat geval moet je de netbeheerder bellen, zit je een poosje zonder electriciteit en krijg je een gepeperde rekening. Over welk bedrag spreken we dan?
Dat verklaart ook waarom in België een trage C standaard is en in Nederland een snelle B gebruikt wordt.

Als ik dit allemaal lees is in Nederland een smeltzekering nog altijd de standaard
Nee jo :ROFLMAO:

Ook gewoon automaten, allen in oude situaties kan het voorkomen.
Ik schreef zekering, maar bedoelde automaat.

hm . . . je speelt wel met grote vermogens
Nou, 63A val wel mee, maar 'speelt' is wellicht niet het juiste woord.
Ik weet wat ik doe en maak alles spanning vrij, in de echte hoofdkast heb ik 3x180A, daar blijf ik uit ;)
Als ik kijk wat voor een pruts werk er is geleverd door een groot elektra bedrijf doe ik het liever zelf.
Daarom doe ik alles volgens de regels en alles met 1 merk. Met internet kom je erg ver tegenwoordig.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Ik moet nog krachtstroom naar mij schuur brengen, maar dat gaat ook met een 20A automaat er tussen. Dan kan ik met één kabel naar de schuur en daar verder verdelen met 1 en 3 fase automaten, allen 16A. Is de automaat in de meterkast 16A, blijft er slechts 10A over. Alternatief is voor elke groep in de schuur een kabel trekken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Dus als ik het goed begrijp. Je bent de heg aan het scheren en de kabel hangt plots voor je schaar. Kabel in twee en kortsluiting. Als je selectiviteit niet goed was gaat je hoofdzekering er ook mee door. In dat geval moet je de netbeheerder bellen, zit je een poosje zonder electriciteit en krijg je een gepeperde rekening. Over welk bedrag spreken we dan?
Dat verklaart ook waarom in België een trage C standaard is en in Nederland een snelle B gebruikt wordt.
In oudere huizen zitten heel vaak nog smeltzekeringen. Deze slaan normaal gesproken bijna nooit door. Ik had in mijn vorige huis daar regelmatig last van. Teveel vermogen verdeeld over de groepen. Als je dus 6 groepen hebt 16a en een hoofdzekering 35 a dan kan het dus zo zijn dat je groepen erin blijven en de hoofdzekering eruit gaat. Ik heb toen de boel vervangen en 1 3 fase groep en 16 andere groepen. De hoofdzekering naar 3x25a gebracht en toen waren er geen problemen meer. Toen was ik ruim 100 euro kwijt (2010) voor het vervangen van de hoofdzekering. De kosten voor het wisselen van 1 naar 3 fase waren er niet. Er moesten alleen zekeringen ingedraaid worden en de meter vervangen. Dat was gratis omdat ze van de oude meters afwilden. Ik denk trouwens alle erkende installateurs dit ook mogen.

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
206
207
Driebergen Rijsenburg
Update: Vandaag is de 3 fase 16A automaat met C karakteristiek binnengekomen. Gemonteerd, en voila, hij werkt en de groep slaat er niet uit. (y)

Nu kan het zo zijn dat andere Harvey gebruikers met 4kW 3 fase motoren wél genoeg hebben aan een 16A automaat met B karakteristiek (ander merk, net andere waarden, etc...). Maar het lijkt me toch handig om te vermelden dat het in ieder geval mogelijk is dat men een C karakteristiek automaat nodig heeft bij het aanschaffen van een zaagtafel als deze.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Hier mag een slotje op.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.