We knutselen een knutselbureau

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Bij die overhang blijft het kantelpunt op dezelfde plaats, ongeacht of je een vuren of beuken onderstel maakt.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Kijken of je ergens nog een schoortje in kunt frommelen, of het spul met een beugeltje aan de muur vast kunt zetten.
Mooi hoor, upcycling van een berg pallets :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het frame staat in de grondverf:

1694192788072.jpeg

En het blad staat te wachten tot het frame klaar is :D.

1694192807841.jpeg
1694192821268.jpeg

Zodra het frame geschilderd is ga ik de gaten boren waarmee het frame aan het blad vast komt, en dan pas het blad afwerken. Ik twijfel nog of ik iets in het blad ga maken. Er is al heel wat gewicht uit door het op maat zagen en het schuren, en ik heb niet gek veel dikte over om er een dwarsbalk in te maken - niet genoeg om echt een verschil te maken in de stijfheid dan toch. Ik ga het geheel eerst zo neerzetten en ik kan er altijd nog iets langs de onderzijde in maken mocht dat nodig zijn, het hele bureau is en blijft immers demontabel.

Die vlekken op het blad zijn houtvuller voor de ergste gaten en kieren, dat word straks allemaal mooi glad geschuurd. Je ziet reeds de radius die ik aan de randen heb gefreesd, maakt het geheel gelijk stukken eleganter, is ook hetzelfde bitje waarmee de poten zijn gedaan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1694264993170.jpeg

zo het schurf aan schilderen, maar het hoort bij het ontwerp dat ik in mijn hoofd heb, dus ik moet wel :D.

Voor het blad heb ik Hermadix meubellak gehaald. Blad nu ingespoten met water, straks de andere kant, en dan overnacht laten drogen zodat de vezels omhoog gaan staan en dan ga ik er nog eens met korrel 240/400 overheen zodat het lekker glad is voor het lakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1695026340273.png
1695026352311.png
1695026370002.png
1695026378205.png

Ik noem het af. Er zitten 3 lagen zijdeglans zwarte lak op het frame en dat is niet perfect gelukt (had ik al gemeld dat ik schilderen haat??). Het blad staat in 3 lagen (beide zijden) matte Jachtlak van Tenco. Misschien een beetje rudimentair maar het is voor een bijna-tiener die er waarschijnlijk allerlei rotzooi op gaat morsen zoals lijm, stiften en verf, dus het is beter zo.

De achterkant rechts achter sluit niet perfect aan op de achtermuur. Dat was wel gepland, en ik wist dat de zijmuur iets uitliep (>90 graden) op die achtermuur, maar had vergeten op te merken dat dit slechts de eerste ±50 centimeter was, daarna loopt hij weer terug. Het 'aanhangsel' voorkomt dus nu dat ik hem helemaal naar de achtermuur kan schuiven, maar daar is nu weinig meer aan te doen.

Enige wat ik nog ga doen is iets tussen het blad en dat groene kastje maken zodat hij daar ook op leunt, dan kan ze niet per ongeluk de boel naar voren kiepen door daarop te leunen of vallen.

Omdat het frame van bouwmarktvuren is kan ik niet zeggen dat het 'helemaal uit gerecycled hout' is gemaakt maar je kunt wel degelijke toffe dingen van pallets maken buiten plantenbakken en terrasbanken :).
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Hartstikke goed, wij hebben thuis ook zo'n knutselkoningin rondlopen, binnen de kortste keren alles onder de verf en hotglue. Met zo'n massief blad kun je er nog eens de bandschuurmachine over halen als het te erg wordt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Dat is een heel mooi hoekje geworden. Daar zou ik als tiener heel blij mee zijn geweest. Ik verwacht dat het inderdaad wel slim zal zijn om het uitstekende deel te ondersteunen. Better safe that sorry...
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
28
5
Ranst Belgie
De kier tussen en het blad en de wand kan je eventueel wegwerken door op het blad een plintje te plaatsen.
Zo blijft je wand ook nog eens netjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.