Er begint vorm in te komen.
(als je je afvraagt waarom de blad-ondersteunende ligger rechts korter is: daar moet een rolkastje onder komen).
Als je goed kijkt zie je wat potloodlijnen lopen. Rechts, waar het zwart van de hamer ligt, word afgezaagd. Het is passen en meten om 1) binnen de maximale breedte te blijven van 1m80 waar het bureau moet passen 2) toch een hoek te maken en 3) een mooie bocht te kunnen bereiken waarbij het voor punten 2 en 3 ook zo moet zijn dat ik de bruikbare zitruimte maximaliseer. Als de bocht rechts van het midden te kort is kun je er niet lekker zitten, en te ruim dan verlies ik kostbare oppervlakte. Vandaar dus deze opzet.
Het stuk rechts zal dus niet de volledige diepte hebben van een normaal bureau (het brede gedeelte zal ±70m diep zijn en het stuk rechts ±35cm) en is meer een 'aflegplek' waar je je boek of laptop even opbergt als je het hoofdgedeelte nodig hebt voor knutselwerk, huiswerk en dergelijke. Op deze manier is de 'hoek' rechtsachter ook minder lastig te bereiken - was het bureau links en rechts 70cm diep geweest was de hoek zo diep geworden dat ze daar met haar kinderarmpjes geen goed gebruik van kan maken.
Ze is gek op Japan, dus ik probeer daar wat inspiratie van te trekken. Het frame, dat straks het blad zal dragen, is dus met verstekhoeken maar ook met overlappende verbindingen in elkaar gezet en staat reeds in de lijm. Je ziet op het blad ook de lijnen lopen waar straks de zaag ingezet gaat worden, er komt dus een vloeiende lijn van linksboven naar rechtsonder, dezelfde radius gebruik ik ook rechtsachter zodat het net een riviertje lijkt.
Dat betekent dus ook een rank frame. Mijn vrouw vind dat ik gewone poten moet gebruiken want 'dat stofzuigt makkelijker' dus ik heb even 4 poten gemaakt en vastgeklemd:
uiteraard zouden er dan nog dwarsliggers komen links, rechts en achter om de poten ook goed bij elkaar te houden maar eerlijk gezegd vind ik dat het ontwerp een beetje opbreken. Wat ik eigenlijk zou willen doen is een wat bredere voet maken (ietsje breder dan de dikte van de poten), die een beetje elegant vormgeven en dan daar de stelpootjes in maken. Beetje zoals hier:
Sowieso ga ik alle latten met een 'roundover bit' bewerken met de frees zodat er geen harde hoeken meer te zien zijn straks, dus het zou passen om de poten ook, zoals in de foto hierboven, naar beneden af te ronden.
Wat denkt men hier?