We knutselen een knutselbureau

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We hebben een nieuwe kamer opgeknapt en ingericht voor onze dochter, en zij houd heel erg van knutselen. Geef haar wat oud karton en tijdschriften en er rolt een monster of iets anders geks uit. Ze wil dus een bureau dat niet alleen plaats heeft voor deze bezigheden, maar ook een beetje bij haar 'stijl' past, en zo'n kleurrijk palletbureau leek haar leuker dan een strak bureau uit luxe hout.

Het was flink zweten en ik heb er geen foto's van gemaakt, maar na een middag hard werken heb ik dit voor elkaar:

1692201395188.jpeg

de volgende stap is om deze in stukken van 25cm aan elkaar te lijmen, dan nogmaals te vlakken en dan met deuvels verlijmen zodat alles op zijn plek blijft. Daarna ga ik de vorm erin zagen - van links naar rechts 180cm breed, van voor naar achter ~70cm maar ~120cm op het rechtergedeelte. Er komen twee bochten in, eentje links om aan te sluiten op een kast die er al is, en eentje in de overgang naar het rechtergedeelte. Achterin maak ik een kabeldoorvoer.

Omdat deze methode van verlijmen niet veel stevigheid biedt tegen doorzakken, moet er uiteraard een frame onder, maar ik heb vast nog wel wat resthout ergens om dat in elkaar te drukken. Ik koos toch voor deze opzet omdat ik dan een mooie radius kon maken naar de extensie rechts. Wordt vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Dirkie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Mooi onderstelletje van metaal maken. Je hebt nu een lasmachine. Paar gratis kantinetafels bij je in de buurt ophalen voor het ijzer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, goed idee. Kon geen geschikt ijzer in de buurt vinden maar vond wel iemand met een partij kokerprofielen die geschikt zijn, dus daar ga ik even achteraan. Moet ik wel een verstekzaag hebben voor metaal...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt toch een slijptol? En daar kan je ook mee afbramen. Daar hoef je dan ook niet gelijk een bandschuurmachine voor te kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
In daarle heeft er nog iemand een hele oude bewo in de aanbieding. Dat is redelijk bij je in de buurt. Heeft een 225mm zaagblad. Dat is wel klein. De mijne is 250 mm, maar dat is ook vrij beperkt. Maar hij was goedkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis84

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zet even een lijntje met een kraspen. Dan is het zaak om aan de goede kant van het lijntje te slijpen. Het voordeel van metaal en een lasmachine is, dat je ruime passingen gewoon dicht kan baggeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman en rmenkveld

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een tekening van het frame gemaakt zoals ik het nodig heb, inclusief een schuine hoek rechts achterin om kabels achterlangs te kunnen voeren. Het gaat om ongeveer 6 meter kokerprofiel. Als ik 30x30x3 vierkante zwartstalen kokers voorgezaagd inclusief 2 poten bestel via metaalshopper betaal ik ~120 euro inclusief levering. Ik hoef dan letterlijk alleen nog de zijdes tegen elkaar te leggen en vast te lassen + de naden glad slijpen.

Koop ik via diezelfde tent gewoon 6 meter koker betaal ik ruwweg de helft, maar dan moet ik zelf alles perfect recht slijpen (en 45 graden waar nodig) en ook op de juiste maat/lengte...

Dan is het dus de vraag of ik 60 euro over heb zodat zij al het voorwerk doen. Scheelt me niet alleen tijd, maar ook frustratie. Ik heb ook nog een prijs opgevraagd van een marktplaatsverkoper die kokerprofielen aanbiedt hier in Emmen, maar dan 40x40 - iets dikker dan ik wilde, hopelijk antwoordt hij een beetje vlot.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
30 x 30 is wel iel. Meestal voor liggers 40 x 20. Poten 40 x 40, of rond 5/4 of 1 1/2. Hou er met lassen wel rekening mee, dat die dunwandige kokers trekken als de ziekte. Als je ze gewoon neerlegt en aan elkaar bakt, dan zal je zien dat geen van de hoeken in de buurt komt van de gewenste haakse hoek. Er zit toch in je buurt wel een klein constructiebedrijfje? Daar zou ik eerst eens naar binnen wandelen. Die kopen het goedkoper in, je hebt geen transportkosten en ze kunnen het gelijk voor je zagen. Vaak ligt er ook nog allemaal restmateriaal onder de zaagmachine. Dat is voor jouw prima om wat mee te knutselen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, maar als ik alles zo optel word het wel een duur frame. Ik had berekend 2 poten en dan aan de muur maar de muur blijkt gipswand... dus ik vermoed dat het toch een volledig houten frame gaat worden, als ik het goed glad schuur en zwart spuit ziet dat er ook netjes uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er zitten toch rachels achter die gipswand? Daar kan je toch een latje op vast schroeven? Dan heb je alleen aan de voorkant twee poten nodig en een tussenliggertje.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
om te lassen bestaan er prachtige magneten
maar gewoon ergens op vastklemmen en dan even vastpikken wekt ook prima.

het is niet nodig om exact te slijpen bij een lasverbinding een klein beetje speling las je gewoon dicht

de dikte is veel belangrijker dan de afmeting voor een beginnend lasser met 3 mm moet dat primma gaan poten vierkant 30.3 zijn mijn inziens sterk zat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Sterk zat, maar dan lijkt het net een campingtafel. Die magneten zijn leuk als je hebt geleerd om met warmte te spelen. Hij heeft een flexicore machientje. Dat heeft weinig vermogen en je moet slepend lassen, waardoor je veel warmte inbrengt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Sterk zat, maar dan lijkt het net een campingtafel. Die magneten zijn leuk als je hebt geleerd om met warmte te spelen. Hij heeft een flexicore machientje. Dat heeft weinig vermogen en je moet slepend lassen, waardoor je veel warmte inbrengt.
200 ampere doet 'ie. Weet niet of dat weinig is. Die marktplaatskerel bied 5 kokers, 40x40x3 bij 2400mm aan voor 70 euro. Dat is 12+ meter koker, maar dan moet ik wel alles zelf lassen. Kan een optie zijn. De reden dat ik liever voor 30x30 ga is omdat het blad ongeveer 38mm gaat zijn, na bewerking. Ik ben bang dat als de liggers dikker zijn dan het blad, dat het er raar uit gaan zien.

Als ik jouw truc toepas met de kraslijnen en zorgvuldig werk.... kan ik voor minder dan 100 euro dat hele frame bouwen, maar gebruik makend van wat ik aan voorraad hout hebt liggen lukt me dat ook. In beide gevallen moet ik met verf aan de slag, om het zwart te maken. Verf kan ik niet zelf maken helaas.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zal vast iets niet goed begrijpen, maar je hebt toch alleen 2 poten en een tussenligger nodig? Dan heb je toch van 2 kokers al over? En als je de ligger iets terug laat vallen ten opzichte van de rand van het blad , dan valt hij al weg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat er 200 amp op je lasmachine staat, wil niet zeggen dat je met 200 amp kan lassen. Op een 16 amp groep is je max 160 amp. Je lasspanning is ergens rond de 21, 22 volt. Maar dat ga je in de praktijk ook nooit halen. Daar kan je machine niet genoeg draad voor aanvoeren. Dat is dus waar je mee moet werken. Je moet slepend lassen en om genoeg lashoogte te krijgen, kan je beter in bijvoorbeeld 3 lagen lassen. En met flexcore vooral buiten. Je stikt de rotmoord van de gassen die er van af komen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik heb geen idee welke lasmachine trigger heeft
Maar ik ging uit van en inverter met electrode en daarmee is 3 mm dik staal primma te doen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb geen idee welke lasmachine trigger heeft
Maar ik ging uit van en inverter met electrode en daarmee is 3 mm dik staal primma te doen

Qua updates voor het eigenlijk project is het momenteel heel saai:

1692294995898.jpeg

en vooral repetitief.

1692295011327.jpeg

ik verlijm alles in secties die nog door de VVD passen en kom uiteraard (running gag hier bij de woodworkers) lijmklemmen tekort, dus dat beperkt nu mijn werksnelheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.