Wat voor compressor is goed voor mij?

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Hallo!

Ik wil graag spijkers kunnen schieten! En een beetje perslucht binnen handbereik in het algemeen is misschien wel handig voor het schoonspuiten van spullen en het oppompen van fietsbanden. En veel meer heb ik ook niet nodig eigenlijk (kan je autobanden oppompen met een compressor? Scheelt toch weer zo'n 2 euro per jaar aan muntjes bij de pomp)

Heb eigenlijk nooit een compressor overwogen omdat ik hoor dat ze groot en luidruchtig zijn en ik heb een kleine werkplaats en deel een muur met de woonkamer, dus voor alleen een paar spijkertjes leek me dat niet de moeite. Nadeel van een accu aangedreven tacker is dan weer dat op het platform waar ik het batterijen van heb (Bosch Blauw) er geen tacker beschikbaar is. Ik heb nu een stanley pistooltje gekocht voor een paar tientjes maar die spijkertjes zijn maar 15mm. Liefst kan ik ook wat groter gebruiken :)

Dus, bestaan er ook redelijk kleine compressors die voldoen voor mijn eisen? Ik ben niet zo thuis in specificaties van compressors, dus kan niet goed beoordelen wat ik nou nodig heb aan volume en psi :)

Mijn focus is echt zo klein mogelijk voor het gebruik wat ik wil. Zou bijvoorbeeld zo'n schattig dingetje als deze Stanley voldoen voor zeg 16ga spijkers? Heb ik 16ga spijkers wel nodig? Ik ga geen huizen bouwen. Misschien is 18ga ook wel goed genoeg.

Dank!

Dirk
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Als je zoekt op het forum kom je genoeg informatie tegen bv. dit topic:

Mvg, :).
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Als je zoekt op het forum kom je genoeg informatie tegen bv. dit topic:

Mvg, :).
Ik had even gezocht maar denk teveel trefwoorden gebruikt want dit niet gevonden. Dank :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.144
2.627
Met zo'n accu tacker je banden oppompen zal nog niet meevallen. Een compressortje met een simpel tackertje kost weinig en gaat vele jaren mee. Voor accu tackers betwijfel ik dat. De meeste accusystemen redden het hoogstens een jaar of 10.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.181
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil graag spijkers kunnen schieten!
er zijn spijkers, nagels en familie, en brads (afwerkspijkertjes)
met mijn bostitch mrc6 schiet ik spijkers van 3 x 90 mm in naaldhout
is slechts 6 liter, dus moet dan regelmatig lucht happen
kost slechts rond de 150 euro, maar omdat ik die reeds 2 x heb moeten laten herstellen, heeft die mij nu reeds 250 euro gekocht
maakt een hels lawaai
voor rond de 150 euro heb je een stille compressor van 6 liter
ik denk dat er ook van 12 liter bestaan, maar zeker van rond de 24 liter
over stille compressors vind je hier heel wat info
hyundai is zo'n type
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo!

Ik wil graag spijkers kunnen schieten! En een beetje perslucht binnen handbereik in het algemeen is misschien wel handig voor het schoonspuiten van spullen en het oppompen van fietsbanden. En veel meer heb ik ook niet nodig eigenlijk (kan je autobanden oppompen met een compressor? Scheelt toch weer zo'n 2 euro per jaar aan muntjes bij de pomp)
Ja, gaat prima. Zorg wel voor een fatsoenlijke nippeladapter met 'manometer', zodat je een beetje betrouwbaar de bandenspanning kunt aflezen. Een eenvoudige compressor maakt idd een takkeherrie, maar je hoeft je autobanden maar 1 of 2 keer per jaar op/bij te pompen.

Voor fietsen is het een beetje overkill, maar het kan wel. Voor kruiwagenbanden is het daarentegen onontbeerlijk - die ga je met de hand niet vol krijgen, zeker niet als ze helemaal leeg zijn en je ze dus ook nog 'in de velg' moet pompen...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Voor fietsen is het een beetje overkill, maar het kan wel. Voor kruiwagenbanden is het daarentegen onontbeerlijk - die ga je met de hand niet vol krijgen, zeker niet als ze helemaal leeg zijn en je ze dus ook nog 'in de velg' moet pompen...
Tip: een kruiwagen band kun je heel vlot oppompen met een staande luchtpomp als die de juiste aansluiting heeft. Voor kruiwagens is een manometer misschien wel handig, de spanning op een fietsband kun je gemakkelijk voelen. kost geen 20 euro.
288x1200.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.144
2.627
Voor die tubeless bandjes beetje startpilot en een vuurtje en hij plopt er zo op.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Dat gaat, als de er geen binnenband is en de band losjes in de velg ligt, echt niet met een fietspomp, zoals Henk al schreef. Je hebt dan een flinke stoot lucht nodig, en zo'n fietspomp heeft gewoon niet genoeg volume.
Ah, dan heb ik binnenbanden in mijn kruiwagens. Ik herinner het mij niet meer.

Ik heb er onlangs 2 kruiwagen banden op metalen velgen en reeds voorzien van een as, gekocht, om er iets nieuws mee te bouwen. En die pomp ik ook zo op met een staande pomp. . Die zullen standaard dan ook binnenbanden hebben .

groeten
Ornament
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ja Jan , maar voor die prijs heeft hij 3 stanleys. Nadeel is eventueel het geluid.
Ik heb ongeveer dezelfde maar dan van airpress, ( toen ca70 euro) en die voldoet voor mij prima.
De herrie neem ik op de koop toe, ben toch al behoorlijk lawaai doof, omdat ik vroeger op de mts veel met een haakse slijper heb gewerkt, waar toen gehoorbescherming nog niet in het woordenboek voor kwam.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
Ja Jan , maar voor die prijs heeft hij 3 stanleys. Nadeel is eventueel het geluid.
Ik heb ongeveer dezelfde maar dan van airpress, ( toen ca70 euro) en die voldoet voor mij prima.
De herrie neem ik op de koop toe, ben toch al behoorlijk lawaai doof, omdat ik vroeger op de mts veel met een haakse slijper heb gewerkt, waar toen gehoorbescherming nog niet in het woordenboek voor kwam.
Oeps, ik had niet opgelet, wist niet dat er een budget was. Ik ben zeer slechthorend, maar mijn hoorapparaten doen hun werk zo goed dat mijn 40 jaar oude RODA nog steeds oorverdovend klinkt. De Low Noise van HBM kun je letterlijk en figuurlijk in de huiskamer zetten. Mijn doofheid komt niet van de scheepsmachinekamers waar ik als scheepswerktuigkundige heb gewerkt of de elektriciteitscentrales aan de wal. Nee...ik heb het motorrijden onderschat.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Oeps, ik had niet opgelet, wist niet dat er een budget was. Ik ben zeer slechthorend, maar mijn hoorapparaten doen hun werk zo goed dat mijn 40 jaar oude RODA nog steeds oorverdovend klinkt. De Low Noise van HBM kun je letterlijk en figuurlijk in de huiskamer zetten. Mijn doofheid komt niet van de scheepsmachinekamers waar ik als scheepswerktuigkundige heb gewerkt of de elektriciteitscentrales aan de wal. Nee...ik heb het motorrijden onderschat.
Budget is minder belangrijk dan het formaat. 30 liter klinkt vrij groot :) Heb inderdaad al gekeken naar die HBM low noise,die gaan tot 9 liter. Dat is denk ik wel makkelijk te proppen in een kastje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.