Compressor.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Afgelopen week bij airpress een VRB 6ltr compressortje gekocht.
Handig klein ding wat makkelijk is mee te nemen en voor een prijs van €70,- hoef je het niet te laten.:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb 2 grote compressors, zal ergens rond de 30 jaar oud zijn.
Geen slechte, maar maken flink herrie, zijn lomp groot en ze hebben nu echt onderhoud nodig.
1 staat nog bij mijn moeder, was van mijn vader en werkt niet meer, regel automaat is kapot.
een andere die ik heb staan ligt uit elkaar voor groot onderhoud, pakkingen moeten worden vervangen, zuigerveren en meer van dat. ligt al ruim 3 jaar te wachten, meer omdat ik niet weet waar ik het kwijt moet. Een dempende kist eromheen maken, wat een ellende allemaal.
Pakkingen, olie, zuigerveren en dat soort meer kost volgens mijn meer dan €70,-
En waar heb ik het voor nodig? Althans zo'n bakbeest dan.

Mijn oudste zoon heeft pas geleden ook een soortgelijk klein ding gekocht, ook niet duur, gen lawaai en compact. Nu zie ik die prijs. €70,- waar hebben we het over. Die 2 ouwe lellen gaan naar het oud ijzer .

Ik ga ook zo'n mooi kleintje halen 🥳
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan de pressostaat op de andere compressor zetten, dan heb je ook weer een werkende compressor.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaandeW

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Jawel, dat is ook wel zo, maar het blijft een groot lomp ding die herrie maakt.
Voor die zeldzame momenten die ik het gebruikt. De compressor waar de TS het over hebt kost €70,- in de BTW. Voor mij gaat er dan nog 21% vanaf, waar hebben we het dan over.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Jawel, dat is ook wel zo, maar het blijft een groot lomp ding die herrie maakt.
Voor die zeldzame momenten die ik het gebruikt. De compressor waar de TS het over hebt kost €70,- in de BTW. Voor mij gaat er dan nog 21% vanaf, waar hebben we het dan over.
Ja, maar je moet er wel rekening mee houden dat die kleine man zich ook behoorlijk laat horen😇
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik geloof nooit dat ze meer geluid maken dan die 2 oudjes die ik hebt.
daarin treed ik jou blindelings bij
op dit forum staan een paar draadjes over fluistercompressoren
en er is ook een draadje over het al dan niet gebruiken van de zoekfunktie alvorens een vraag in de woodworking-poel te werpen 🤣
zo'n stille compressor staat op mijn lijstje, maar niet op het lijstje dat ik dit jaar via de schoorsteen naar de sint gestuurd hebt
nu heb ik een kleine bostitch, mr6 denk ik, die ik binnenruimtes een hels lawaai maakt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja, op 7m afstand!:cool:
inderdaad
daar had ik over gelezen

ik heb verder gezocht
het type dat ik boven aangehaald heb, is 24 lt
ze hebben er ook eentje van 6 lt aan 134 euro incl
ook met 59 db op 7 mt

of er stillere op de markt zijn, weet ik niet
bij zoeken op 'hyundai compressor' in dit forum, lees ik dat @Musicus, @Knakkie en @thomasz die hebben

nu heb ik een bostitch mrc6
volgens stanley is dit het (afschuwelijk) geluid
1638605063400.png
blijkbaar zijn er voor het geluid verschillende eenheden of manier van meten

ander aspect: door op het geluid te wijzen, heb ik dit draadje in een andere richting gestuurd
@handig18, als je dit minder gepast vindt, dan laat ik het hier bij
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Als je een stille(re) zuigercompressor wil is het toerental van de motor bepalend voor de hoeveelheid geluid. Lagere toeren is beduidend stiller maar minder opbrengst. VFD op een grote compressor is de mooiste oplossing. Laag toeren als je weinig lucht gaat gebruiken en volle snelheid voor je straalcabine. Die maakt zoveel herrie, hoor je de compressor toch niet meer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Een langzaam lopende compressor levert niet minder lucht. Hij heeft zelfs een hoger rendement door minder warmte ontwikkeling. Hij is alleen duurder om te maken. Alle componenten moeten twee keer zo groot zijn bij een half zo hoog toerental. Gietijzeren compressorblok met dikke ribben scheelt ook aanmerkelijk in het geluid
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik heb die inderdaad staan en voor mij voldoet 6 liter prima. Ik gebruik hem vooral voor de tacker, afspuiten met perslucht en het oppompen van de autobanden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.