Wat is een goede houtsoort voor stelten?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20201208_202229.jpg

Eerst een plak eraf gehaald voor wat later de voetsteunen moeten worden, vervolgens de balk over de zaagtafel gehaald met een schulpblad en 3 palen gemaakt (één reserve). Die vervolgens weer verdikt (verdund, eigenlijk dus ;)) naar wat ik een comfortabele dikte vind. Het is wellicht met ~3.8cm nog wel iets té, maar ik wil niet teveel zijwaartse beweging toestaan. In principe moet ik er met mijn 85 kilo ook op kunnen staan, om zeker te weten dat ze bij mijn kinderen veilig zullen zijn.

Wel beetje dom geweest, ik heb de plak die over was alleen verdikt tot dat hij vlak was, en daarna in tweeën gezaagd om twee vierkanten te creëren waarmee ik later de voetsteuntjes wil maken. Hij is echter nog veel te dik nu, echter te kort (lengte) om nog te verdikken in de machine. Dat word waarschijnlijk in de lengte doorzagen met de zaagtafel...

Daarnaast vraag ik me af hoe ik de draad/nerf van de voetsteunen moet plaatsen. Moet ik de nerf daarvan 'mee' laten lopen (parallel aan) met die van de stelt zelf? Of juist dwars erop? Ik ben voornemens een verborgen pen-gat verbinding te benutten, maar speel met het idee om binnen het gat, richting de bovenzijde van de stelt een klein gat te boren, en dan de pen ook een klein extra 'pennetje' op de bovenzijde te geven. Op die manier steek je de pen eerst van onder naar boven in dat gat alvorens de gehele pen in de stelt te zetten. Hij heeft dan extra zekering tegen uitbreken zodra er gewicht van boven naar onder op komt. Ideëen?

...of is het slimmer om te voetsteunen gewoon met verzonken (lange) schroeven door de stelt heen de monteren? Of beide? Met lijm? :p.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Kerst is bij ons vooral een gezinsfeestje, dus geen indivuele kadootjes, da's meer met sinterklaas.

Vrouwlief heeft een bestelling geplaatst voor een paar ouderwetse stelten voor de kinderen. Dat is niet zo'n ingewikkeld om te maken, maar het gaat wel mishandeld worden. Het zal krachten in alle richtingen te verduren krijgen, dus wat is een taaie houtsoort die dat aankan?

En weten jullie er ook een fijn adresje voor?

vlg mij ook essen, letten op fijn rechtdradig hout; naaldhout is mij te splinterig voor deze toepassing. Kastanje zou wellicht ook kunnen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ladders worden ook met Douglas gemaakt, dus waarom dat niet voor stelten gebruiken? Als ik zie hoe de treden gemaakt worden en bevestigd zijn, kun je dan een-op-een toepassen voor de voetsteunen: kwartiers of dosse met doorstekende pen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ladders worden ook met Douglas gemaakt, dus waarom dat niet voor stelten gebruiken? Als ik zie hoe de treden gemaakt worden en bevestigd zijn, kun je dan een-op-een toepassen voor de voetsteunen: kwartiers of dosse met doorstekende pen.
Een ladder heeft voor de sporten aan beide zijden steun, een stelt niet. Die krijgt dus hele andere krachten te verduren. Ik wil de stelt niet verzwakken door teveel materiaal weg te halen, maar een bout of schroef erdoor (als het moet dan moet het) vind ik minder mooi. Heb liever een schroefloze verbinding als dat veilig mogelijk is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Met iets meer dan de helft van de hoogte van de tree voor de pen, gesitueerd bovenaan, gecombineerd met een of twee wiggen, is het sterk genoeg (verlijmd dus). Ik zou het niet 'overdenken'...
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Stelten dat is al weer jaren geleden ,
Meen mij te herinneren driehoek op stappers gewoon geschroefd , meen alles van greenen hout ,
Drie hoogtes waar van de bovenste zelden gebruikt werd,
Die opstappers gingen nog wel eens kapot, mischien die van kunstof maken?
Want hoe je die ook uit hout zaagt zo een drie hoek blijft zwak ,
In werken in de staander wordt ook een zwak punt, in de staander
Zware houten stelten daar krijgen de kinderen spierballen van.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
een bout of schroef erdoor (als het moet dan moet het) vind ik minder mooi. Heb liever een schroefloze verbinding als dat veilig mogelijk is.
Eventueel een schroef in een verzonken gat en afdekken met een prop van hetzelfde hout (met de nerven in dezelfde richting), dan is het wel stevig maar minder opvallend.
Of juist een prop van een afwijkende houtsoort om het juist wel te accentueren?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Stelten dat is al weer jaren geleden ,
Meen mij te herinneren driehoek op stapels gewoon geschroefd , meen alles van greenen hout ,
Drie hoogtes waar van de bovenste zelden gebruikt werd,
Die opstappers gingen nog wel eens kapot, mischien die van kunstof maken?
Want hoe je die ook uit hout zaagt zo een drie hoek blijft zwak ,
In werken in de staander wordt ook een zwak punt, in de staander
Zware houten stelten daar krijgen de kinderen spierballen van.
Als ik de houten driehoeken van hetzelfde hout maak en de nerf mee laten lopen zouden ze ook gelijkmatig moeten werken? Of ligt het zo simpel niet?

Wellicht moet ik een combinatie maken van een ondiepe sleuf, puur om de lijm meer oppervlakte te geven, en twee lange schroeven door de achterkant?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20201209_145819.jpg

Ik heb één van de blokken 'gehalveerd' op de zaagtafel en daarna in een frame gemonteerd waardoor ik ze alsnog door de vlakbank kon halen. Ik moet ze nog mooi vlak schuren en je merkt dat er toch spanning in het hout zat, maar ik heb nu een stelt van ruwweg 38mm dik en een voetsteun van ongeveer 18mm dik. Ik denk erover de stelten nog iets dunner te maken voor de kinderhandjes, het gewicht is namelijk ook nog wel behoorlijk.

Ik kan de vierkanten in driehoeken verdelen en dan heb ik in principe 4 steps. Ik zou de 'punt' van de driehoek daarna wel vlak maken zodat je een veelhoek krijgt, maar heb ik dan voldoende materiaal over qua stevigheid van boven naar beneden? Twijfels twijfels twijfels...
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Van de bovenste driehoek naar onder toe dik laten daar komt de meeste kracht op ,dan naar boven wat dunner,
Driehoek of wat daar op lijkt aan de onderkant 5a8 mm in werken zo gelijkelijk aan van boven ,naar beneden,
Kan de driehoek nooit zakken en houden de schroeven de zijwaartse kracht dat tezamen met lijm.
Des noods zet je net onder de punt van de driehoek ook een schroeven voor de sterkte ,
Maar mischen zijn er anderen die er betere oplossingen voor hebben ,

Er zijn kinderen die krijgen echt alles kapot ,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik ben voor een combinatieverbinding gegaan.

20201209_185953.jpg

Voorzichtig een sleuf uitbeitelen waar de step precies mooi in past. Ik zeg precies mooi, maar dat is nog verdomd lastig werken, ik kan wel merken dat ik nog flink veel moet oefenen met dit soort werk. Zeker omdat je deze verbinding niet kan 'verbergen'. Gelukkig komt er een kitrandje van woodmax lijm omheen straks.

20201209_191723.jpg

Onderzijdes een beetje afgepunt met de schaaf tegen het splinteren/splijten.

20201209_203523.jpg

20201209_203527.jpg

Ik heb uiteindelijk met een 4mm boortje door de stelt geboord, daarmee de juiste plek op de step bepaald en daar ook voorgeboord met 4mm. Daarna een set 5x80 schroeven gebruikt, verzonken, en de verbinding vanbinnen volgekit met Woodmax. Deze lijm droogt heel langzaam (24 uur), is vreselijk stevig en word niet broos zoals sommige andere lijmen, maar laat een paar procent 'flex' toe. Dat zorgt er hopelijk voor dat de verbinding stabiel blijft terwijl erop geleund en gelopen word. Met deze lijm heb ik bijvoorbeeld ook de 13x13cm balken van het 'blad' van het kleine werkbankje aan elkaar gelijmd. Komt nooit meer los.

En dan hebben we een stelt klaar. Ik moet de andere nog één sleufje uitbeitelen en daarna ook daar voorboren, lijmen en schroeven. Daarna de hele boel heel fijn opschuren (400) en in de olie. Maar ik vond het welletjes voor vanavond, nu lekker met een boek op de bank.

20201209_203531.jpg

Fijn hout om mee te werken dat essen, zo leer ik. Prettige geur, goeie mix van stevig en hard, maar niet zo kneiterhard dat je er niet doorheen komt. Mooie tekening en niet onbetaalbaar :).
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
wat we did was have the footrest just a little lower so you would not slide off of them.

Ik weet niet of dat dat perse een aanrader is, want als je wankelt wil je direct je voet naar de grond kunnen brengen en dan wil je zeker niet zijdelings ergens achter blijven haken. Mocht het hout te glad blijken, dan zou je misschien wel wat lak+zand (of de officiele anti-slip variant daarvan) op de bovenkant van steps kunnen smeren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik weet niet of dat dat perse een aanrader is, want als je wankelt wil je direct je voet naar de grond kunnen brengen en dan wil je zeker niet zijdelings ergens achter blijven haken. Mocht het hout te glad blijken, dan zou je misschien wel wat lak+zand (of de officiele anti-slip variant daarvan) op de bovenkant van steps kunnen smeren.
Ik zat eraan te denken om wellicht met een vijl een ruw profiel te maken, zoals kleine driehoekjes? Soortement van tandjes erop maken, zeg maar. Lak plus zand zou ook een hele mooi zijn inderdaad.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb er uiteindelijk niet voor gekozen iets op de steps te maken. Omdat het kopshout is zijn ze sowieso niet erg glad (je voelt de nerf heel mooi, zeker na het olieën zit er een relief in) ik redeneerde dat het altijd achteraf nog kan mocht ik me bedenken. Ik ben dus met korrel 120 en daarna 400 aan de slag gegaan en lijnolie als afwerking.

Wat me opviel is dat bij dit hout vooral de nerf geaccentueerd word met olie, een heel ander effect dan bij Douglas. Ik ben niet persé fan van de kleur die het opleverde (misschien was een beits mooier geweest) maar wel heel enthousiast over het hout zelf, erg fijn werken.

20201211_142258.jpg

Ik heb ze uiteraard persoonlijk getest en kan tot mijn blijdschap melden dat ze mijn ~85 kilo makkelijk konden hebben, zeker stevig genoeg voor de kinderen dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie stelten trigger, 2thumbsup.gif


Ik kan me goed herinneren de stelten die Ik als een jongen had, Heb er enkele voor mijn jongens hier gemaakt.
Er was altijd de kwestie om hoger te gaan, zo de laatste die Ik gemaakt heb zijn verstelbaar.
Gemaakt met Aluminium pijp die een rij gaten er in hebben, ongeveer 15 cm apart, the step is gemaakt van rond
staal 6mm dik dat om de pijp past en twee einden er onder dat een pin heeft dat in een gat past, je lift de step omhoog zodat de pin uit het gat komt en kunt het dan hoger of lager plaatsen, het was een success en de stelten zijn met de jongens mee gegaan, Ik heb ergens foto's er van, maar kan ze nu niet vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.