Waarom toch die obsessie met vlakke beitels?

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
België had in de 19e eeuw een zeer vooruitstrevende koning. Naast wat problemen met het eigenbelang zorgde hij ook dat de industrie goed bevorderd werd. Gelukkig hielp de aanwezigheid van kolen en staal ook een handje. Een Engelse reiziger zei na een bezoek aan Europa in de 19e eeuw dat als de wereld vergaat je in Nederland het beste af bent. Daar gebeurt alles 50 jaar later.

Ditis grappig. Een tijdje terug heb ik het gebruik van de keerbeitel in Nederland "onderzocht". De oudste referentie die ik kon vinden was wond 1830. Terwijl hij in Engeland en Amerika al in de 1780's gebruikt werd. Zie daar, 50 jaar later.
Maar dat is niet altijd zo geweest. In de gouden eeuw stond Nederland juist vooraan. We zijn daarna gewoon een paar eeuwen in slaap gevallen.

Als jullie oude boeken zoeken moeten jullie zeker in Google books zoeken. Er is vooral in het Engels en Duits heel veel te vinden uit de 18e en 19e eeuw. Het moeijlijkste is natuurlijk altijd de juiste zoektermen te bedenken, vooral omdat de taal in de tussentijd nogal veranderd is.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Ik haak nogal laat in op dit schrijfgesprek en heb ook niet alle reacties gelezen. De reden waarom je de achterkant van je beitel best ook vlakt (en dit hoeft niet over de ganse lengte) is eenvoudig. Wanneer deze niet gevlakt wordt en er dus kleine oneffenheden in het oppervlak zitten, dan kan de snee nooit helemaal recht zijn en krijg je de beitel nooit perfect scherp. Er zijn immers kleine hapjes uit de snee. Misschien is die beitel dan wel scherp genoeg voor het minder fijne werk, maar voor het fijne werk van een vioolbouwer bvb is dit eenvoudigweg niet scherp genoeg. Mensen die ervaring hebben met gevlamde esdoorn begrijpen dit maar al te goed :)

Groet,
Jeti
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.