Waar wordt een Varken voor gebrukt?

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het is wel hard gewerkt met zo'n schaaf Ernest, ik zat me nu gelijk te bedenken dat vroeger het hout niet kunstmatig gedroogd werd, het werd hoofdzakelijk aan de lucht gedroogd. Dan moet het m.i. ook wat makkelijker te bewerken als het kunstmatig gedroogd hout van tegenwoordig, met als bijkomend voordeel dat de beitel niet zo snel bot werd. Of was dat voordeel te verwaarlozen? Heb je de holling met een bolle schaaf eruit gekregen?

Groet Pel.
Het is inderdaad kunstmatig gedroogd vuren hout. Maar ik heb de stapel balken goed doorgezocht - heb een redelijk goed relatie met de medewerker daar bij Schuilenga - en de draad is heel fijn, net buiten het hart en weinig knoesten wat wil zeggen dat het hout schaft vrij makkelijk. Het (hard) werk zat in het duwen van de schaaf door de groeven nadat een diepte van meer ongeveer 25 mm bereikt was. Het lag tot zeker maat aan mijn techniek maar ook deels aan een oude schaaf die niet in perfect werkende orde was. Het is ook geen varken maar een ploegschaaf met geleider er af dus mogelijk was dat het ook. Het zou interessant zijn om te weten wat het werkelijk verschil tussen een echt varken en zo'n ploeg was dat het zou kunnen maken en een meerwaard aan een varken geven over hoe ik het hier heb gedaan. Toch vind het altijd prettiger met in de lucht gedroogd hout te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.