Waar vind je een gewone handschaaf?

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik heb op marktplaats ook twee schaafjes gevonden die je zelf zou kunnen opknappen:


(Deze advertentie gaat over 2 schaafjes maar de kleine is al verkocht)

Het lijkt misschien rampzalig met al die roest, maar ik heb afgelopen jaar meer dan 20 (nee, das geen hyperbool!) van zulke schaven opgeknapt die allemaal weer in prima staat te brengen waren. De losse onderdelen een nacht in een badje met azijn+zout, dan even opschuren/poetsen met een schuursponsje en dan ziet het er weer prima uit. Niet als nieuw, maar wat mij betreft goed genoeg. De handvaten kun je ook nog schuren en oliën of in de schellak zetten.

Onderstaand een foto van een reeks schaven voor het opknappen:

WhatsApp Image 2021-01-27 at 11.02.52.jpeg

En dit is de 2de schaaf in de rij, na oppoetsen:

WhatsApp Image 2021-01-27 at 11.04.38.jpeg




Mocht je dat te veel werk vinden, Henk heeft deze nu staan, die al in een stuk betere staat is:


De handelaren zoals Henk vragen er misschien wel meer voor, maar je hebt wel goede foto's en in het algemeen doen ze hun best om eventuele mankementen er bij te zetten zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

(Geen banden met deze verkopers)
 
Laatst bewerkt:

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Ik weet niet of andere mensen hierin mijn mening delen, maar schaven kopen is ook een deel geluk hebben. Persoonlijk heb ik alleen een #4 gekocht via MP, omdat ik deze echt wilde hebben. Maar mijn andere schaven ben ik allemaal toevallig tegen gekomen bij tweedehands winkels, kringloop of via via die nog iets had staan van opa.

Ik moet ook zeggen dat via MP vaak de hoofdprijs gevraagd wordt in vergelijking met andere locaties waar ik schaven gekocht heb. Zeker omdat veel schaven toch nog wel wat poets of vlak werk nodig hebben.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessante site van Hocktools. Ik kende Hocktools nog niet. Dank voor de verwijzing.

mvg
Klaas.
Als je het leuk vindt om te lezen; ik ben ik 2012 in Fort Bragg bij de school van Krenov op bezoek geweest. Ron Hock woont een paar straten verderop en b.v. ook Glen Drake.

Hock maakte messen en toen de school kwam de schaafbeitels voor Krenov en zijn leerlingen. Glen Drake is oud leerling en maakt gereedschap zoals Titemark Tite-Mark Marking Gauges Lie-Nielsen Toolworks.

hele verhaal staat hier Op houtbewerkers reis

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heb je advies opgevolgd, en iemand uit de buurt heeft me gecontacteerd.

Hij biedt een nr 4 van het merk Black Jack aan. Ik vind er online niet veel over terug behalve dat het een indisch merk zou zijn.

Iemand die meer zou kunnen zeggen over de kwaliteit van dit ding?
Op het eerste zicht ziet deze schaaf er niet slecht uit. Een dunne beitel wil niet veel zeggen. Stanley's hebben ook vaak dunne beitels. Ik heb een vervangbeitel van Ron Hock en die is ook behoorlijk dun.
Als je voor de dikte een A2 staal beitel uit een moderne schaaf neemt, zijn die oude beitels vaak erg dun. Maar dat maakt ze ook gemakkelijk te slijpen.
De schaaf heeft ook houten handvatten. Dat is nog een plus.
Als ze uit India komt, kan het een Anant zijn. Ik heb ook een Anant nr 6 en dat is zeker geen slechte schaaf.
Veel meer dan 10 euro zou ik er wel niet voor geven.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Als je het leuk vindt om te lezen; ik ben ik 2012 in Fort Bragg bij de school van Krenov op bezoek geweest. Ron Hock woont een paar straten verderop en b.v. ook Glen Drake.

Hock maakte messen en toen de school kwam de schaafbeitels voor Krenov en zijn leerlingen. Glen Drake is oud leerling en maakt gereedschap zoals Titemark Tite-Mark Marking Gauges Lie-Nielsen Toolworks.

hele verhaal staat hier Op houtbewerkers reis

jaap
Ik maak mijn schaven ook met de methode van krenov,is simpel te maken met weinig gereedschap en kosten.
in een boek van krenov staat beschreven hoe het in zijn werk gaat.

edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Deze nieuwe schaaf gebruik ik niet en wil hem verkopen.
Als het wat voor je is stuur een pb.
simon
 

Bijlagen

  • 1612002970629.png
    1612002970629.png
    327,8 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Deze nieuwe schaaf gebruik ik niet en wil hem verkopen.
Als het wat voor je is stuur een pb.
simon
Bedankt. Ik ben echter achter die schaaf geweest waar ik het over had.
Even wat op punt gesteld en voorlopig doet het ding het alvast een stuk beter dan dat Kreator prul.
Perfect is het zeker niet, maar voor 10 euro kan ik wel even verder.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
wat ie er mis met de huidige Stanley als basis?
De beitel moet het werk doen.
gooi de standaard beitel weg en zet er een alternatief in.
een losse beitel kost de hele wereld niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.