Waar trekken we de grens?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Dit gaat over advertenties op het marktplein. De vraag is welke advertenties zijn gewenst en welke niet. Zie hier een deel van een post uit een draadje van het marktplein
.
@Emilio, ik begrijp je zorg, maar op het marktplein hebben we natuurlijk wel vaker aanbiedingen staan van mensen die alleen op Woodworking.nl aanmelden om wat te verkopen. Persoonlijk heb ik daar geen bezwaar tegen, als de forummers er een voordeel bij hebben.
We hebben ook posters gehad die in de andere rubrieken reclame gingen maken voor hun producten en dan heb je helemaal gelijk.

jaap
Emillio gaat hieronder verder,

Op zich niet oneens, alleen is altijd met iets dergelijks de vraag waar je de grens trekt. Hier gaat het niet om 1 advertentie, maar gelijk een stuk of 5 en dat is mij iets teveel MP en te weinig forum, ook al is het mogelijk nuttig. Ik heb andere fora zien veranderen in verkapte marktplaatsen met een paar fanatieke bijverdieners die alles gingen overheersen en dat zou ik hier zonde vinden....
Op zich niet oneens, alleen is altijd met iets dergelijks de vraag waar je de grens trekt. Hier gaat het niet om 1 advertentie, maar gelijk een stuk of 5 en dat is mij iets teveel MP en te weinig forum, ook al is het mogelijk nuttig. Ik heb andere fora zien veranderen in verkapte marktplaatsen met een paar fanatieke bijverdieners die alles gingen overheersen en dat zou ik hier zonde vinden....

Mijn mening:

Als eerste zou ik zeggen wat zijn de spelregels op het marktplein. Nu er staat niet in dat het niet mag. En niet geheel onbelangrijk het forum is niet democratisch. De beheerder is #baas of#jaap . Dat wil niet zeggen dat er niet geluisterd word. Er zijn best meerdere bedrijven die hun overtollige voorraad aanbieden. Fineer, stokken, bestekbakken etc etc.
Ik vind dat prima er mag best wel wat commercie zijn. Wel vind ik dat je dit open en eerlijk moet vermelden (er is geen regel dat dit moet) gewoon een kwestie van goede manieren. Stel je voor en leg uit wat je doet. Niet verplicht maar ik vind dit gewoon fijn.
Natuurlijk zou ik het heel jammer vinden als reclame ontspoord. Daar hebben we moderatoren voor. Gelukkig hoeven die nauwelijks in te grijpen.
Ik ben wel voor een stukje vrijheid mits we elkaar in zijn waarde laten. Kritiek mag maar fundeer dat. En wees een vent als er toch anders gedacht/besloten wordt.

Ik wens Jaap veel wijsheid toe. Ben benieuwd of hij al volop met de opendag hout bezig is of zijn messen aan het slijpen en polijsten is.

Ik zou zeggen gooi jullie meningen maar in de groep.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ga geen definitieve 'voor' of 'tegen' roepen. Ik koop ook wel eens wat van Marco's meubelbeslag, maar hij biedt het ook overduidelijk voor dumpprijzen aan en ook de spullen die de woodworkers onderling verkopen (vaak 2ehands) zijn dan vriendelijk geprijsd.

Dus vanuit het forum bezien zou ik er niet teveel op tegen hebben, maar als een ondernemer zonder bijdrage aan het forum (in enerlei vorm) wel wil profiteren van het forum vind ik dat oneerlijk. Die bijdrage moet mijn inziens meer zijn dan puur 'melden dat hij ook wat te koop heeft' - dat kunnen we zelf ook wel op internet vinden.

Dus mijn redenering zou zijn dat als een ondernemer regelmatig bijdraagt aan het forum (delen van projecten, technieken, maar ook referenties, tips of eventueel een donatie aan het runnen van dit forum) hij/zij daar ook wat voor terug mag krijgen van ons zoals in dit geval de ruimte om wat van zijn/haar waren aan te bieden.

Maar als een ondernemer koud binnen komt vallen en het feit dat hij spullen verkoopt die toevallig aansluiten bij deze doelgroep als genoeg bijdrage ziet om het gebruik van ons forum te waarborgen, ben ik het daar niet mee eens, dat is gewoon meeliften.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Een hele stapel advertenties moet kunnen m.i. Zolang het geen spam wordt. Als er gebruik wordt gemaakt door mede-forummers die goedkoop lade geleiders of whatever kopen op deze manier, helemaal goed. Als de voorpagina van de marktplaats alleen maar groothandels zijn die hun eigen topic omhoog schoppen gaat het te ver.

Persoonlijk nog niet het idee dat het te ver gaat, maar viel wel op inderdaad. Houd het in de gaten zou ik zeggen, maar denk niet dat ingrijpen al nodig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
V
Er zijn toch mensen hier die toezicht houden , zo lang die het goed keuren moet het goed zijn toch ,
Maar het is nooit verkeerd om op een goede manier je mening te geven ,
Ja het klopt dat er achteraf toezicht is maar hoe eerder iets gesignaleerd wordt des te sneller kan er ingegrepen worden. Ik houd niet van slaafs volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Ik ga geen definitieve 'voor' of 'tegen' roepen. Ik koop ook wel eens wat van Marco's meubelbeslag, maar hij biedt het ook overduidelijk voor dumpprijzen aan en ook de spullen die de woodworkers onderling verkopen (vaak 2ehands) zijn dan vriendelijk geprijsd.

Dus vanuit het forum bezien zou ik er niet teveel op tegen hebben, maar als een ondernemer zonder bijdrage aan het forum (in enerlei vorm) wel wil profiteren van het forum vind ik dat oneerlijk. Die bijdrage moet mijn inziens meer zijn dan puur 'melden dat hij ook wat te koop heeft' - dat kunnen we zelf ook wel op internet vinden.

Dus mijn redenering zou zijn dat als een ondernemer regelmatig bijdraagt aan het forum (delen van projecten, technieken, maar ook referenties, tips of eventueel een donatie aan het runnen van dit forum) hij/zij daar ook wat voor terug mag krijgen van ons zoals in dit geval de ruimte om wat van zijn/haar waren aan te bieden.

Maar als een ondernemer koud binnen komt vallen en het feit dat hij spullen verkoopt die toevallig aansluiten bij deze doelgroep als genoeg bijdrage ziet om het gebruik van ons forum te waarborgen, ben ik het daar niet mee eens, dat is gewoon meeliften.
De redenering van bijdragen aan dit forum is zeer waardevol. Dit kan zijn door regelmatig ter zake kundig advies te geven of door scherpe prijzen daar hebben we (enkele van ons) ook voordeel aan. Er zijn vele manieren van bijdragen. Ook een interessant artikel onder de aandacht brengen kan waardevol zijn.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
974
397
hilversum
Of misschien heel simpel gedacht.
Een aparte sectie voor de handel.
Zo blijft het overzicht voor leden topics en handelaren gescheiden.

Ik snap dat forum input gewaardeerd zou worden.
Maar een handelaar die alleen wat wil verkopen zit daar niet op te wachten denk ik.( tuurlijk zijn er die het wel doen)
En wat zou de criteria zijn ?
1 post per week/maand/jaar?
Dat zou ook dan weer bijgehouden moeten worden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.719
2.581
Gaanderen
Input is ook een scherpe actie. Bijhouden daar is geen beginnen aan. Het moet gewoon een goede bijdrage zijn. Scherpe prijs of informatie en nog wel andere zaken zijn ook waardevol. Het hoeven geen antwoorden op posts te zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Ben het helemaal eens met @Rdl - gewoon opdelen in bedrijven en personen. En dan zou het leuk zijn als die bedrijven een geldelijke bijdrage doen, maar ik ga niet over moraal...

Even aanvullend: de gemelde poster die de laatste tijd vaker wat aanbiedt namens zijn bedrijf houdt zich (in tegenstelling tot veel 'particulieren') wel aan de regels, dus vermeldt netjes vraagprijs en zo voorts. Vind ik ook heel wat waard.
(Disclaimer: ik heb bij die firma ook wat aanbiedingen gescoord…)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Gezien wat er aangeboden wordt is dit een koopje. Natuurlijk, houten of plastic mallen zijn voordeliger en dan met name als ze maar voor 1 maat zijn. Maar het scheelt ook weer niet zoveel, en zeker als je vaak deuren of ramen ter plekke moet frezen lijkt dit me een mooie set. Een aanbieding als deze is er inderdaad niet voor iedereen, maar er zijn vast leden die er wel mee gebaat zijn.

Misschien moet er een speciale status komen voor commerciële partijen, die goed te onderscheiden is. Zodat mensen makkelijker zelf kunnen beslissen of ze aan een dergelijke partij hun machine willen verkopen, er überhaupt zaken mee willen doen of zelfs maar de post willen openen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ik zie dat je als gebruiker in je profiel de mogelijkheid hebt om posts met bepaalde steekwoorden te negeren. Zou het een idee zijn om verkopers te verplichten een vaste tag te gebruiken die aangeeft dat de post commercieel bedoeld is? Dan kunnen de mensen die dat minder prettig vinden deze partijen middels het filter onzichtbaar maken. Op die manier heb je beide zijden van de medaille tot je beschikking. Mensen die zich er niet aan storen kunnen doorgaan zoals het is, en mensen die zich er wel aan storen hoeven slechts een keer de betreffende tag toe te voegen aan het filter in hun profiel. Dat betekent wel dat ze eenmalig iets moeten doen, maar een echt grote moeite is dat niet.

Overigens kan ik me wel vinden in de opmerkingen hierboven dat het uitmaakt hoe de boel benaderd wordt. Als het echt een eenzijdige commerciële aangelegenheid is (iets pushen), dan hoeft het voor mij ook niet. Maar als het duidelijk is dat de betreffende aanbieder de leden van dit forum iets leuks qua product of prijs kan aanbieden dat ze niet zomaar elders op het internet tegen zouden komen, waarom niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort en Wim Kluck

Rdl

Post veel
7 okt 2021
974
397
hilversum
Ik zie dat je als gebruiker in je profiel de mogelijkheid hebt om posts met bepaalde steekwoorden te negeren. Zou het een idee zijn om verkopers te verplichten een vaste tag te gebruiken die aangeeft dat de post commercieel bedoeld is? Dan kunnen de mensen die dat minder prettig vinden deze partijen middels het filter onzichtbaar maken. Op die manier heb je beide zijden van de medaille tot je beschikking. Mensen die zich er niet aan storen kunnen doorgaan zoals het is, en mensen die zich er wel aan storen hoeven slechts een keer de betreffende tag toe te voegen aan het filter in hun profiel. Dat betekent wel dat ze eenmalig iets moeten doen, maar een echt grote moeite is dat niet.

Overigens kan ik me wel vinden in de opmerkingen hierboven dat het uitmaakt hoe de boel benaderd wordt. Als het echt een eenzijdige commerciële aangelegenheid is (iets pushen), dan hoeft het voor mij ook niet. Maar als het duidelijk is dat de betreffende aanbieder de leden van dit forum iets leuks qua product of prijs kan aanbieden dat ze niet zomaar elders op het internet tegen zouden komen, waarom niet?

Verplicht een tag toevoegen betekent dat het ook gecontroleerd zal moeten worden.

Aangezien ik vermoed dat merendeel niet de regels leest voor het posten.
 

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
62
57
Ik zie op andere fora vaker voorbij komen dat er gesponsorde sticky threads bovenaan geplaatst worden. Dit zal dan uiteraard na donatie aan het forum zijn en in overleg met moderatoren. Dan kunnen zij bepalen of ze een bepaalde aanbieder "sticky waardig" vinden en het daadwerkelijk een meerwaarde is voor het forum. Is het ook direct voor iedereen helder dat er een winstoogmerk aan zit omdat het een commerciële partij betreft (al dan niet ook verder actief op het forum).

Persoonlijk zou ik dan ook gewoon een thread per aanbieder maken en niet toelaten dat zij wel tig losse advertenties mogen maken.

Als zomaar elk bedrijf wordt toegelaten mits er een tag wordt gebruikt heb je zo meteen enkel advertenties en geen particuliere verkopen meer op het marktplein staan lijkt mij.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
mijn duit in het zakje. een enkele advertenties is prima. Een hele serie advertenties (goedkope aanbieding of niet) verpest voor mij de rubriek 'wat is er nieuw'. Dit is juist de pagina die ik wil volgen. Deze week werd ik overladen met goedkope lades (gebruik nooit), bestekbakken (gebruik ik ook niet), scharnieren (heb ik niets mee) en andere producten waar ik niets mee heb. Ik had het forum dus ook meteen gesloten. Ik ben dus blij met deze posts.

Wetend dat het altijd lastig is om een grens te trekken. Een forum is geen marktplaats. Een commerciële partij mag wat mij betreft wel zijn naamsbekendheid verhogen door het posten van technieken en andere zaken die met woodworking te maken hebben.
 

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
79
17
Vlaanderen
mijn duit in het zakje. een enkele advertenties is prima. Een hele serie advertenties (goedkope aanbieding of niet) verpest voor mij de rubriek 'wat is er nieuw'. Dit is juist de pagina die ik wil volgen. Deze week werd ik overladen met goedkope lades (gebruik nooit), bestekbakken (gebruik ik ook niet), scharnieren (heb ik niets mee) en andere producten waar ik niets mee heb. Ik had het forum dus ook meteen gesloten. Ik ben dus blij met deze posts.

Wetend dat het altijd lastig is om een grens te trekken. Een forum is geen marktplaats. Een commerciële partij mag wat mij betreft wel zijn naamsbekendheid verhogen door het posten van technieken en andere zaken die met woodworking te maken hebben.
Kijk, als trouwe volger van dit forum , volg ik deze redenering. Ik ook heb me de laatste tijd geërgerd aan de toenemende "nieuwe leden" die eigenlijk commercieel iets aanbieden. Mijn reactie is idem die van Henk H
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Als je bepaalde aanbiedingen/ advertenties niet wil zien kun je toch die desbetreffende aanbieder/ lid op negeren zetten? Kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij/zij de post van die persoon wil zien of niet. Een Marco, heb zelf ook wel bij hem besteld, of een ander krijg je dan niet meer te zien. Correct me if I’m wrong.

in het geval van de mal voor scharnieren denk ik dat een ieder hier die dit vaak doet al is voorzien of zijn eigen mal heeft gemaakt, en dus dat deze verkoper misschien een of twee sets zal verkopen en wellicht niets meer van zich zal laten horen. Mocht hij wel willen deelnemen aan diverse draadjes is dat alleen maar mooi.

Geef iemand de ruimte om het forum te leren kennen en deel te nemen. En oordeel niet meteen. Als het niet interessant genoeg is, commercieel of uit interesse , dan haakt diegene vanzelf af denk ik. Mocht het dan nog de spuigaten uitlopen hebben we de moderator en baas om hier iets mee te doen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ben op meerdere fora/forums (?) actief, en op een van die andere fora is het zo dat commerciële advertenties niet zijn toegestaan op het verkoopgedeelte.
Commerciële partijen mogen wel reclame maken, ze zijn dan forumsponsors en krijgen dan ook een banner in een scrollende balk op het betreffende forum. En er is een rubriek voor de commerciële advertenties/berichten (die moeten worden goedgekeurd door een mod voordat ze zichtbaar worden). Het nadeel daar is wel dat ook in alle andere topics geen bedrijfsnamen mogen worden genoemd die geen sponsor zijn. Zoals een vraag "waar kan ik dit en dat het beste kopen?" zou dan alleen beantwoord mogen worden met "bij forumsponsor x", en een bedrijf dat geen sponsor is mag niet worden genoemd. Dat is m.i. ook geen goede zaak, juist omdat we hier zo open zijn en geen enkele winkel/merk voortrekken omdat ze toevallig de weg naar ons forum wel of niet hebben weten te vinden (waardoor we ook iemand het juiste en vooral een eerlijk advies kunnen geven).

Maar zoals hierboven al opgemerkt door anderen, ook ik vind de laatste tijd ook dat er (te)veel spam-posters komen in ons marktplein. Jammer, want inderdaad dan kijk je er eigenlijk niet meer omdat er teveel niet-relevante topics bij staan. Maar helemaal verbieden dat een commerciële partij hier iets te koop zet kan/wil je ook niet, want dan zou een aanzienlijk deel van onze leden geen verkooptopic meer mogen starten omdat ze toevallig een meubelmakersbedrijf oid hebben en een niet meer gebruikt stuk gereedschap willen verkopen? Alleen er zijn nu enkele mensen die puur hier een veelvoud aan verkooptopics openen en verder geen enkele inbreng hebben in de rest van het forum. Dat is iets dat ik persoonlijk minder wenselijk vind en waar m.i. wel een eis aan gesteld mag worden, omdat het dan puur commercieel belang is en geen inhoudelijke meerwaarde voor het forum an sich.
Dat is ook waarom ik tegenwoordig de bekende verkoopsite Marktplaats niet vaak meer bezoek. Als je daar nu iets op gaat zoeken moet je ook eerst tientallen advertenties van bedrijven doorscrollen voordat je een particuliere aanbieder vindt die zijn spullen een tweede kans wil geven. We moeten denk ik voorkomen dat dat hier ook zo wordt.

Maar, zeker ook heel belangrijk, we moeten het samen hier gezellig houden, en vooral ook voorkomen dat er trouwe leden afhaken door randzaken zoals dit.
Uiteindelijk moeten @jaap en de overige mods beslissen wat zij wenselijk vinden, waarbij het mooi zou zijn als ze van ons inbreng krijgen over wat wij belangrijk vinden, en hun keuze daarop ook baseren. Maar wat zij ook besluiten, dat moeten wij wel respecteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en H@ns

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Persoonlijk heb ik daar geen bezwaar tegen, als de forummers er een voordeel bij hebben.
In deze quote van Jaap kan ik me goed vinden. Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen met die zogenaamde "spamverkopers". Zo heel veel is het nu weer niet, nooit geweest ook en gemiddeld genomen heeft het aangebodene raakvlakken met iets omtrent houtbewerken. En ik vind het altijd weer verbazingwekkend hoe er toch altijd weer interesse is voor de aangeboden producten. Dus blijkbaar worden er mensen beter van, hoe kun je daar dan tegen zijn?

Zolang er geen tamme ratelslangen of paradijsvogels te koop aangeboden worden, is er mijns inziens niet veel mis mee.

Waar ik mij persoonlijk veel en veel meer aan erger zijn al die "wannabe moderatoren" die hele discussies gaan houden in advertenties zonder dat ze er een belang bij hebben. Waar komt toch die bemoeizucht vandaan dat er tot in den treure op gewezen wordt dat er een prijs en afhaalplaats bij moet staan, soms tot 3 of 4 aan toe? Na 1 keer is de boodschap wel duidelijk. Of mensen die hun zegje doen over de prijs of kwaliteit van het aangebodene zonder dat ze het product willen kopen, of een mening hebben over hoe de verkoper zijn verkopen moet aanpakken... Ik vind dat grotere marktpleinvervuiling dan advertenties met ladegeleiders van een handelaar.

Ik denk dat het marktplein zal verbeteren zonder al die discussies van de mensen die toch bij voorbaat al geen voornemen hebben om te bieden of te willen kopen. Laat de advertenties en adverteerders in hun waarde en reageer niet als je er toch geen belang bij hebt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
In deze quote van Jaap kan ik me goed vinden. Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel meevallen met die zogenaamde "spamverkopers". Zo heel veel is het nu weer niet, nooit geweest ook en gemiddeld genomen heeft het aangebodene raakvlakken met iets omtrent houtbewerken. En ik vind het altijd weer verbazingwekkend hoe er toch altijd weer interesse is voor de aangeboden producten. Dus blijkbaar worden er mensen beter van, hoe kun je daar dan tegen zijn?

Zolang er geen tamme ratelslangen of paradijsvogels te koop aangeboden worden, is er mijns inziens niet veel mis mee.

Waar ik mij persoonlijk veel en veel meer aan erger zijn al die "wannabe moderatoren" die hele discussies gaan houden in advertenties zonder dat ze er een belang bij hebben. Waar komt toch die bemoeizucht vandaan dat er tot in den treure op gewezen wordt dat er een prijs en afhaalplaats bij moet staan, soms tot 3 of 4 aan toe? Na 1 keer is de boodschap wel duidelijk. Of mensen die hun zegje doen over de prijs of kwaliteit van het aangebodene zonder dat ze het product willen kopen, of een mening hebben over hoe de verkoper zijn verkopen moet aanpakken... Ik vind dat grotere marktpleinvervuiling dan advertenties met ladegeleiders van een handelaar.

Ik denk dat het marktplein zal verbeteren zonder al die discussies van de mensen die toch bij voorbaat al geen voornemen hebben om te bieden of te willen kopen. Laat de advertenties en adverteerders in hun waarde en reageer niet als je er toch geen belang bij hebt.
Over irrelevant duiden van anderen gesproken, mooie pot verwijt de ketel....
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns en Wilco Flier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb er allemaal niet zo'n probleem mee. Bij onze "beslagverkoper" is het glashelder wie, wat hoe en waarom. Dat mist bij anderen nog wel eens.

Op andere fora die ik ken worden commerciele deelnemers als zodanig gemarkeerd. In het houtgebeuren is dat nogal lastig. Een timmerman is op zich ook commecieel betrokken, ook al verkoopt die niets kan er wel commecieel baat bij antwoorden op vragen zijn. Dat gaat mij allemaal te ver.

In het door @Wim Kluck vermelde draadje wordt naar de achtergrond gevraagd en een antwoord gegeven. Daarmee is wat mij betreft de kous af zolang er geen klachten komen over het geleverde materiaal. Dat zelfregulerende werkt prima.

Ten slotte, wanneer ben je een commerciele partij? Als de commerciele koper de BTW kan terugvragen? Als dat zo is dan lijkt het me redelijk dat in de advertentievoorwaarden te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.