Waar teken jij mee af?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik gebruik meestal een 0.5mm vulpotlood maar die puntjes breken te snel op hout. Uiteraard kan een gewoon potlood ook maar ik ben geadviseerd om een 0.7mm vulpotlood te nemen.

Dat zette mij uit nieuwsgierigheid aan het denken. Gebruik jij iets speciaals om nauwkeurig fijn houtwerk af te schrijven? (Ik bedoel anders dan een Ikea potloodje)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Voor mij juist (dus) dat IKEA-potloodje, om de reden die je zelf al noemt, het afbreken van de puntjes van de vulpotloden.
Heb ook een serie goedkope puntenslijpers in m'n lade en gereedschapsbak liggen dus slijp de punten regelmatig weer scherp.
En de potloden van de IKEA of andere bouwmarkten zijn juist zo fijn; als je die even kwijt moet en je steekt ze in je achterzak steken ze er niet uit (waardoor je anders overal tegenaan tikt of ze zelfs breken als je gaat zitten) zoals een gewoon lang potlood.

Wel heb ik voor het iets minder nauwkeurige werk een paar Lyra-diepgatmarkeerders, maar toch ook vulpotloden die ik dan meestal gebruik op gladder (plaat)materiaal. Maar eigenlijk alles wat schrijft, behalve bouwpotloden (heb er een hekel an om die te slijpen). En voor metaal de dunne watervaste (cd)stiften.

Heb zelf nog niet met markeermesjes gewerkt, maar wil dat ook wel een keer gaan uitproberen.

Mijn probleem is alleen dat ik vaak m'n potlood laat slingeren als ik op plek A aan het aftekenen ben en op plek B aan het afkorten of monteren (en dan toch nog even een streepje moet zetten), en dat ik daarom vaak een hele serie potloden bij me heb als ik bezig ben; vaak in m'n achterzak. Ook daarom al zijn de (goedkope) normale potloden, zeker de gratis variant, zo makkelijk. Is niet erg om er een paar meer van te hebben en/of ergens te laten slingeren. En een aftekenmes steek je ook niet zo makkelijk achter in je zak...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik ben een groot liefhebber van Pentel Graph Gear 1000 vulpotloden. Zelf heb ik er 4 die ik ook alle 4 regelmatig gebruik. 2x 0.5 mm en 2x 0.9 mm. Beide met HB en 2B. Deze potloden passen uitstekend in de uitsparingen van mijn liniaals. Voor de 0.5 mm versie heb ik ook een setje rode vullingen voor wanneer antraciet niet echt lekker zichtbaar is. Van breken had ik vroeger ook altijd last, maar sinds ik betere stiftjes gebruik is dat echt een heel stuk minder geworden.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Pfeil markeermes, Pica voor alles wat een kleurtje nodig heeft en een timmermanspotlood voor het grovere werk.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Voor echt fijne lijntjes gebruik ik markeermessen van Ashley Iles. Ik vind het fijn om zowel een linkse als een rechtse versie beschikbaar te hebben. Het voordeel van dit type mes is dat er nooit een handvat in de weg zit bij het markeren.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
*0.5mm Vulpotloden
(van de Hema, heb er meerdere rondslingeren)

*HB potloden
(ook hema, zo'n hele doos met een zwikje puntenslijpers)

*kraspen (voor metaal)

*Pfeil markeermes

*Kruisstaal


en wat ik een hele fijne vind voor mijn domino markeringen is deze zadelhoek, zo veel prettiger dan een winkelhaak.




zadelhoek.jpg



Tipje: dit soort spul telt allemaal aardig op, ik vraag dit soort dingen dan ook vaak voor mijn verjaardag/kerst/Sint et cetera.

Ik heb een bloedhekel aan nutteloze kado's vanweg de (geld)verspilling die daarmee gepaard gaat.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik gebruik ook alles wat @MaartenS gebruikt aangevuld met een pica, waar ik vullingen in verschillende kleuren voor heb en een paar wasco achtige vullingen (voor bijv metaal).
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Een felgroene pica voor het grovere werk; ik ben altijd m'n potloden en puntenslijpers kwijt, dit ding is niet te missen. Voor het fijnere werk een mesje; een Veritas mesje of een japanse kiridashi, die perfect tegen een referentie aan te leggen is. Voor de duidelijkheid kleur ik het lijntje vaak nog even in met een willekeurig potloodje wat overal en nergens rondslingert. Misschien moet ik een keer wat beter gaan organiseren :)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Beter organiseren lukt niet, gewoon zorgen dat overal en nergens het spul ligt :)

ik heb dat ook, ik leg mijn gereedschap altijd netjes weg en zorg voor mijn spullen en weet altijd waar alles is.

dit gaat echter helaas niet op voor mijn potloden etc. Ik heb altijd meerdere vulpotloden en potloden bij mijn project.

ik ben zelfs nu net begonnen dat ik een bakje heb waar ik mijn potloden, zadelhoekje, rolmaat en wat pennen en een stift in doe, even zien of dat prettig werkt :p
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik had ook altijd last van het veel te snel breken van 0.5mm staafjes. Tot ik hier op het forum leerde over een Zebra delguard 0.5mm mechanisch potlood. Deze hebben een afgeveerde 'kop', en hiermee moet je al echt bruut doen vooraleer er nog een staafje breekt.

Zebra_DelGuard_Mechanical_Pencil_0.5_mm-5_1024x1024.jpg

Het goedkoopst te vinden op Amazon, ik heb er afgelopen maand nog 2 bij besteld.

Ter aanvulling: Ik gebruik ook nog een Woodpeckers 0.7mm en voor het grovere werk gebruik ik een Expert Dry pen met witte/gele/rode/zwarte vullingen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik gebruik een timmermanspotlood en een hema vulpotlood en een zelfgemaakt mesje, allemaal afhankelijk van wat de klus nodig heeft.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik gebruik "gewone" HB potloden. Ik heb op MP een elektrische puntenslijper gescoord (zo'n ding als we vroeger op de basisschool ook in de klas hadden). Deze heeft een vaste plek en is dus nooit zoek (in tegenstelling tot de potloden :) )
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik 'verzamel' vulpotloden, heb er rond de zestien, zeventien stuks. Daarvan bevinden zich (hopelijk) tenminste twee in de borstzak van mijn overal (model tuinbroek dus), alwaar zij gezelschap hebben van een Hultafors timmermanspotlood (een soort Pica, maar beter), een Sharpie (zwart), en een gelpen (Muji 0,5 mm). Rechterbroekzak: één of twee Stanley knipmesjes (die Paul Sellers ook gebruikt), een stomp timmermanspotlood oude stijl, een rolmaat en een klein winkelhaakje.
Als je je zelf eraan houdt om na gebruik je vulpotlood terug te steken in de borstzak, hoef je nooit te zoeken — maar dat is natuurlijk de ideale situatie die zich niet al te vaak voordoet…
Wat betreft meten hou ik me aan de regel dat je best consequent één ding gebruikt. Dat is meestal een dunne Japanse stalen lineaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.