Waar teken jij mee af?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je legt het het potlood tussen je middel en wijsvinger en beweegt je duim er langzaam overheen tijdens het aftekenen zodat je potlood draait en de punt veel langer schep blijft
met een dun potlood zonder verlopende afmeting gaat dat veel makkelijker
1711185407865.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij mij zijn de stiften van die vulpotloden altijd gruis na een paar keer van de werkbank rollen. Dus ik houdt het maar bij mijn timmermanspotloden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik gebruik graag de vulpotloden van Pentel. Gaf dit een paar jaar geleden ook als tip aan Alex van Classic Handtools, vind het wel leuk om mijn naam daar terug te zien.


jaap
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik gebruik graag de vulpotloden van Pentel. Gaf dit een paar jaar geleden ook als tip aan Alex van Classic Handtools, vind het wel leuk om mijn naam daar terug te zien.


jaap
Jaap heb jij ook problemen met dit type ik lees namelijk dat de lead na lang gebruik soms kan gaan haperen wat door sommigen als vervelend wordt ervaren

Maar Jaap dat is reclame voor jezelf maken,.....leuk man goed bezig:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Jaap heb jij ook problemen met dit type ik lees namelijk dat de lead na lang gebruik soms kan gaan haperen wat door sommigen als vervelend wordt ervaren

Maar Jaap dat is reclame voor jezelf maken,.....leuk man goed bezig:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
dat klopt op de tekenkamer waren ze naar 1-2 jaar meestal versleten zelfs als jee een dure van rotring of iets dergelijks gebruikt
 
  • Grrr
Waarderingen: 48rmc

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
De klassieke vulpotloden gingen (en gaan) eeuwig mee. De vulling schuift uit middels zwaartekracht als je het bekje ontspant, dus mechanisch gezien weinig dat fout kan gaan. De vullingen zijn steviger & met een schuurplankje heb je in no time een goed punt (desnoods a-symmetrisch voor bepaald werk). Ze zijn ook nog eens qua uiterlijk en maatvoering vrijwel identiek aan standaard potloden, dus geen gewenning nodig. Al met al perfect.
Dat gezegd hebbend heb ik er twee en daarnaast een stuk of 12, 13 nieuwerwetse vulpotloden… Ik ben gewoon dol op schrijf- en tekenwerktuig.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
dat klopt op de tekenkamer waren ze naar 1-2 jaar meestal versleten zelfs als jee een dure van rotring of iets dergelijks gebruikt
Ja een Pentel Graphgear 1000 kost toch al gauw een euro of 15 incl porto (Amazon), als je voor het goedkoopste gaat,....een Rotring 800 ben je zo rond de 48 euro incl "gratis" verzending, en daar las ik een hoop negatieve reviews over, en dat voor zo'n idioot hoog bedrag, je zou er toch meer van verwachten. Eerlijk gezegd vind ik het getikt alleen maar om een lijntje te zetten, wellicht is dit meer voor grafische wereld?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
De klassieke vulpotloden gingen (en gaan) eeuwig mee. De vulling schuift uit middels zwaartekracht als je het bekje ontspant, dus mechanisch gezien weinig dat fout kan gaan. De vullingen zijn steviger & met een schuurplankje heb je in no time een goed punt (desnoods a-symmetrisch voor bepaald werk). Ze zijn ook nog eens qua uiterlijk en maatvoering vrijwel identiek aan standaard potloden, dus geen gewenning nodig. Al met al perfect.
Dat gezegd hebbend heb ik er twee en daarnaast een stuk of 12, 13 nieuwerwetse vulpotloden… Ik ben gewoon dol op schrijf- en tekenwerktuig.
Over welke klassieke vulpotloden spreek jij? Heb je hiervan een plaatje? Dank!! Ik wil graag iets wat 100% werkt ook als ik 5 jaar verder ben,.......in de hoop dat ik er dan nog ben maar dat is een andere hoofdstuk
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap heb jij ook problemen met dit type ik lees namelijk dat de lead na lang gebruik soms kan gaan haperen wat door sommigen als vervelend wordt ervaren

Maar Jaap dat is reclame voor jezelf maken,.....leuk man goed bezig:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Ik geef het toe, het is een beetje ijdel... Nee geen problemen mee het is een erg fijn potlood en gebruik het voor van alles, punt breekt niet af en het mechanisme weigert nooit. Ik heb de o,7 versie en toen ik die een tijd kwijt was een o.9 bijgekocht. Toen de 0,7 weer boven water kwam, gebruik ik die toch wel het meest. Eente met witte stiften voor donker hout zou nog handig zijn.

jaap
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Wat is er fijner aan een graphgear dan een (ook pentel) p205? Ik vind de pentel p20x serie wel een stuk mooier dan de graphgear.
Zelf heb ik meestal een pica 3030 en een pentel p205 in mijn broek.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
2 jaar op een ouderwetse tekenkamer is ongeveer evenveel als een leven lang gemiddeld gebruik denk ik.
Met dunne stiften blijven ze soms plakken in de houder.
de truc is maar 1 stift er in te doen en niet de hele houder vol zoals ze geleverd worden.
verder doe je een nieuw stiftje er in door de schrijf zijde (knopje ingedrukt houden)

die rotring 800 is te zwaar in de praktijk en stuk als je hem een keer verkeerd laat vallen.
heb er twee gehad (kado) allebei puntje krom heb ze nog ergens liggen

de goedkope van roting doen niet onder voor die van pentel en koste vrijwel het zelfde
 
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Over welke klassieke vulpotloden spreek jij? Heb je hiervan een plaatje? Dank!! Ik wil graag iets wat 100% werkt ook als ik 5 jaar verder ben,.......in de hoop dat ik er dan nog ben maar dat is een andere hoofdstuk
Deze (even snel een foto gemaakt - het begint hier al donker te worden, sorry):

Vulpotlood.jpeg

Zolas je ziet is de punt niet scherp. Het dopje kun je eraf schroeven en daar zit een soort viervoudige schraper in om een punt mee te maken. Ik heb geen macro, dus daar geen foto van.
 
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Deze (even snel een foto gemaakt - het begint hier al donker te worden, sorry):

Zolas je ziet is de punt niet scherp. Het dopje kun je eraf schroeven en daar zit een soort viervoudige schraper in om een punt mee te maken. Ik heb geen macro, dus daar geen foto van.
Vriendelijk bedankt Bert, nu ik hem zo zie vanaf het plaatje, komt het me toch wel bekend (was het in zijn geheel vergeten) voor, volgens mij had mijn vader ook zoiets toen hij nog werkzaam was als techneut, wellicht heeft hij ze nog ergens in een la liggen? Bedankt voor de opfris les,.... duidelijk
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
2 jaar op een ouderwetse tekenkamer is ongeveer evenveel als een leven lang gemiddeld gebruik denk ik.
Met dunne stiften blijven ze soms plakken in de houder.
de truc is maar 1 stift er in te doen en niet de hele houder vol zoals ze geleverd worden.
verder doe je een nieuw stiftje er in door de schrijf zijde (knopje ingedrukt houden)

die rotring 800 is te zwaar in de praktijk en stuk als je hem een keer verkeerd laat vallen.
heb er twee gehad (kado) allebei puntje krom heb ze nog ergens liggen

de goedkope van roting doen niet onder voor die van pentel en koste vrijwel het zelfde
Dat zal zeker goed kunnen kloppen, iets wat dagelijks wordt gebruik, 8 uur per dag, en dat 356 dagen per jaar, en dat maal 2 staat gelijk aan een levenslange hobbyist houtbewerking.

Dat is een hele goeie TIP(y)(y)(y)(y) 1 stift per keer ipv de houder vol te proppen met reserve stiften, dank, dank, dank,........ wellicht is dat het probleem waar velen tegenaan lopen.

Ik zie dat die van Rotring Visupoint ook redelijk goedkoop zijn in aanschaf, wellicht van elk één uitproberen, een Rotring, Pentel, en Zebra Delguard en dan kopen bij Amazon betaal je misschien maar 1 keer voor je porto????

bedankt voor je bijdrage Boertje125!!!!! top
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Hier een heel aardige Youtube review over soorten potloden:

potloden

Deze man zullen een hoop mensen wel herkennen. Doet ook de reviews/commercials van Festool US. Je kan het aan de achtergrond ook een beetje zien :)

Wel kundig, maar een beetje hyper. Deze review is wel behoorlijk in-depth, maar uiteraard nog steeds een mening.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Hier een heel aardige Youtube review over soorten potloden:

potloden

Deze man zullen een hoop mensen wel herkennen. Doet ook de reviews/commercials van Festool US. Je kan het aan de achtergrond ook een beetje zien :)

Wel kundig, maar een beetje hyper. Deze review is wel behoorlijk in-depth, maar uiteraard nog steeds een mening.
Bedankt voor de tip ik ga kijken de video had ik nog niet gezien maar ik vind het een ENORME KWAL van een vent ongelooflijk wat een snob met zijn gladde Festool promotie filmpjes,.....hopelijk is het dit keer wat minder
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ha! Ik snap heel goed waar dat gevoel vandaan komt. Brian Sedgeley heeft inderdaad een enorme irritatiefactor. Ik hou het vaak ook maar een paar seconden vol. Hij doet me teveel denken aan een oud-docent van me uit New York met een gigantisch ADHD-niveau. Die man stond echt letterlijk te springen voor de groep. Maar tegelijkertijd moet ik Sedge ook de waardering geven die hij verdient, want hij weet echt veel van de producten die hij aanprijst. De manier waarop hij het doet is mij iets teveel van het Tell Sell-niveau met overpowered Duracellbatterijen, maar de kunde van de man is zeker niet gefaked. Blijkbaar zijn er toch veel mensen die dit gehypte grdrag wel kunnen waarderen, want er wordt erg veel naar hem gekeken. Iedereen zijn eigen kopje thee, denk ik dan maar...
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Voor het ruwe werk een pica of hultaforts maar meestal een pentel met 0,5mm, niet slijpen en heb een aantal aftekentools die 0,5mm gaten hebben.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ha! Ik snap heel goed waar dat gevoel vandaan komt. Brian Sedgeley heeft inderdaad een enorme irritatiefactor. Ik hou het vaak ook maar een paar seconden vol. Hij doet me teveel denken aan een oud-docent van me uit New York met een gigantisch ADHD-niveau. Die man stond echt letterlijk te springen voor de groep. Maar tegelijkertijd moet ik Sedge ook de waardering geven die hij verdient, want hij weet echt veel van de producten die hij aanprijst. De manier waarop hij het doet is mij iets teveel van het Tell Sell-niveau met overpowered Duracellbatterijen, maar de kunde van de man is zeker niet gefaked. Blijkbaar zijn er toch veel mensen die dit gehypte grdrag wel kunnen waarderen, want er wordt erg veel naar hem gekeken. Iedereen zijn eigen kopje thee, denk ik dan maar...


Ik geloof heel graag dat hij alles weet op Festool gebied, hij zal vast een prima leraar zijn, maar niet voor mij. Ik word op zijn zachts gezegd er een beetje onpasselijk van, tja ieder zo zijn ding hé.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.