Volledig demontabel bed maken met blinde verbindingen

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden
MDF is al afgevallen, dus daar zie ik vanaf. Omdat ik het wil verven/lakken wil ik niet onnodig duur hout gebruiken dus zal ik vermoedelijk eindigen bij vuren.

Dat moet gewoon stevig vind ik
Dat vind ik ook, en daar ga ik ook geen consessies doen.

Nog een andere gedachte: stel ik zorg er voor dat hoofd en voeteind wel wordt verlijmd. Dus 2 eiken poten met daartussen verlijmd de 2 vurenhouten planken. Als ik dit uitvoer moet lamello's (dit heb ik wel), is dan stevig zat voor de krachten die er mogelijk vrij kunnen komen? Zonder extra schroeven dus. Het bed is dan niet meer volledig demontabel natuurlijk, maar wel deels demontabel en nog redelijk verhuis / vervoerbaar. De afmeting van het hoofd/voeteneind is dan 95 x 125 cm.

Voor de lange delen kan ik dan de ledikanthaken gebruiken voor de planken waar lattenbodem/matras op komt, en de andere verbinders voor de bovenste plank.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
576
260
Koekelare
Ik heb dit beslag gevonden:
Gek genoeg kan ik hier echt heel weinig over vinden, maar het lijkt me een mooi product. Omdat de bovenste 2 planken ieders 23cm hoog zijn, zou ik wel 2 stuks nodig hebben per verbinding lijkt me om te voorkomen dat het kan 'wiebelen'. Voor de zekerheid heb ik onderin ook nog 3 planken geplaatst, met de gedachte dat het geheel nog steviger zou worden, al vraag ik me af of het nodig zal zijn.

Heeft er iemand ervaring met dit product? Of kent er iemand een vergelijkbaar/beter/goedkoper product?
Voor het deel waar de lattenbodem en matras in komt te hangen lijkt het me uitstekend geschikt. Voor het deel daarboven en de smalle strook onder vraag ik me af hoe eenvoudig het los komt. Met andere woorden: zal een plank makkelijk op te tillen zijn?
Ik heb dit nog gebruikt om kastjes aan de muur op te hangen. Ingefreesd in het corpus van de kast en mooi onzichtbaar. Eigenlijk werkt het als een soort "french cleat". Compact en onzichtbaar, maar jammergenoeg niet regelbaar waardoor je wel heel exact moet positioneren of het kastje (in mijn geval) hangt iets te hoog/laag of schuin
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden
Ik heb dit nog gebruikt om kastjes aan de muur op te hangen. Ingefreesd in het corpus van de kast en mooi onzichtbaar. Eigenlijk werkt het als een soort "french cleat". Compact en onzichtbaar, maar jammergenoeg niet regelbaar waardoor je wel heel exact moet positioneren of het kastje (in mijn geval) hangt iets te hoog/laag of schuin
Ah fijn! Een ervaringsdeskundige! Kan me voorstellen dat positioneren met jou toepassing lastiger kan zijn. In mijn geval verwacht ik daar niet veel problemen mee. Heb het juiste gereedschap om precies te werken.

klikken deze delen op het eind ook vast? Of hangen ze er volledig los in?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.543
696
Leeuwarden
MDF is al afgevallen, dus daar zie ik vanaf. Omdat ik het wil verven/lakken wil ik niet onnodig duur hout gebruiken dus zal ik vermoedelijk eindigen bij vuren.
Tulpenboomhout is niet duur en zal veel makkelijker schilderbaar zijn….

Als ik je met de Domino machine kan helpen geef je maar een seintje!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden
Wat betreft de houtkeus: is multiplex eventueel ook geschikt voor deze constructie?

en als het gaat om lijmverbindingen zonder schroeven, kan je op eikenhout alles verlijmen, zoals MDF, vuren of multiplex? Misschien een gekke vraag, maar ik dacht misschien explodeert de wereld als je zoiets doet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
5.682
1.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
is multiplex eventueel ook geschikt voor deze constructie?
alles is beter dan mdf
nog een alternatief is cls/sls
deze week vond ik bij mijn houtboer dat in de maat 38x220 mm aan 6 euro/m ex btw

als het gaat om lijmverbindingen zonder schroeven, kan je op eikenhout alles verlijmen, zoals MDF, vuren of multiplex?
je kan alle hout op eik verlijmen
het zal jou ondertussen duidelijk zijn dat mdf niet echt als hout beschouwd wordt
horizontale houten delen enkel met lijm aan eiken poten vast zetten zit op de grens van het haalbare
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
4.382
964
Ouderwetse bedhaken van ijzer zijn erg sterk. Ze zijn wat taps en trekken zich zelf en het hout vast. Je hebt een hamer nodig om ze weer te demonteren. De haken zitten ook verder uit elkaar. Ik weet alleen even niemand die ze levert. Zamak zou niet direct mijn keuze zijn. De blikken bedhaken zijn om op te bouwen. Die zitten aan de binnenkant in het zicht. Daar heb ik vroeger eens een bed mee gemaakt en als het bij mij heel blijft, zullen je kinderen ook geen probleem zijn.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
289
58
Zuidoost Brabant
Ik heb het bed voor mijn dochter gemaakt met een vuren frame en 18 mm MDF. Uiteindelijk in 11 delen demontabel. Allemaal 'verborgen' verbindingen door middel van M6 rampamoeren en lange meubelschroeven. Ik had die dingen van meubelbeslagonline ook gekocht die jij hebt besteld maar uiteindelijk niet gebruikt en overal meubelschroeven met rampa gebruikt...
 

Bijlagen

  • Verbindingsbeslag.jpg
    Verbindingsbeslag.jpg
    17,1 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
4.382
964
Als je op bed rail fastener hooks zoekt, zie je voorbeelden van wat ik bedoel. Daar zit mijn huidige bed mee in elkaar, maar de haken komen uit een oud bed. Die heb ik dus niet gekocht.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden
Die had ik op mijn oude bed. Zijn prima, maar zitten in het zicht.
Klopt inderdaad. Deze ga ik gebruiken voor het deel waar de lattenbodem en matras komt. Dus daar is stevig het grootste belang. Het ander beslag dat je tipte is wel een mooi alternatief voor wat ik had gevonden, zeker als het vastklemt. Kan ze alleen ook nog niet vinden. Voordat ik nog meer materiaal bestel wil ik toch graag mijn eigen uitgezochte beslag een kans geven voor de overige verbindingen.

Wordt vervolgd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Vener

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden
Goedemiddag allemaal,

Ik ben weer even aan het uitzoeken geweest hoe ik het wil hebben. Vanmiddag een bezoek gebracht aan Inlands Hout in Bergum. Tulpenhout was nog aanwezig, maar omdat het toch geverfd wordt hebben we een rondje gedaan, en besloten dat voor deze toepassing Lariks ook een hele goede kandidaat is! Het is sterk en laat zich mooi aflakken. Ik heb een afvalstukje meegenomen en die ga ik even bewerken om te bepalen of het voldoende is.

De palen nog steeds van eiken, maar nu berekend op een dikte van 70x70. Oorspronkelijk zou dit 50x50 zijn, maar Michiel liet mij zien dat een balk eikenhout van 50x50 op een lengte van 125cm zeker nog wel kan doorbuigen, en dat willen we niet hebben met een bed natuurlijk. Zijn motivatie was voor als er eens een meisje blijft slapen, al zal dat nog even duren, gezien de oudste nu 3 jaar oud is, haha!

Het idee voor de constructie is nu, om het hoofd en voeteneind te verlijmen. Dus tweemaal dit:
1634135021465.png

Deze planken dragen uiteindelijk niet de lattenbodem, maar houden het geheel wel in verbinding. Deze verbindingen wil ik graag blind maken. Als ik dit doe met 2 deuvels per verbinding en goede houtlijm, is dit dan voldoende?

De lange zijdes wil ik graag demontabel houden. Voor de onderste planken wil ik hiervoor de bedhaken gebruiken. Deze zie je niet meer als het matras is geplaatst. De bovenste planken moeten ook goed vast en hier wil ik geen risico's mee lopen. Het idee nu is om ook 2 deuvels per verbinding te gebruiken, aangevuld met 2 rampa moeren. Dan twee gaten door de paal heen, en dan voorzien van een inbusbout. Deze kan ik verzinkt plaatsen. Is dit stevig genoeg? En gaat dit nog problemen geven met het eikenhout als het gaat om verkleuringen?


1634135379707.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.330
684
Omgeving Eindhoven
en besloten dat voor deze toepassing Lariks ook een hele goede kandidaat is! Het is sterk en laat zich mooi aflakken. Ik heb een afvalstukje meegenomen en die ga ik even bewerken om te bepalen of het voldoende is.
Het gaat hier om de groene delen in je ontwerp ga ik vanuit?
Kijk wel naar de vochtigheidsgraad van het hout. Lariks (en douglas, wordt vaak door elkaar gebruikt/verkocht en heeft redelijk vergelijkbare eigenschappen) wordt meestal gebruikt als tuinhout en is dan winddroog (18-20% vocht). Ga je dit binnen gebruiken, dan gaat het verder drogen (naar 8-10%) en gaat het dus scheuren en werken.
Voor binnentoepassing in meubels dus geen winddroog (18%) maar ovengedroogd / KD hout (8-10%) kopen.
Al vermoed ik dat je bij Inlands Hout gedroogd hout krijgt, maar wel even controleren voor de zekerheid!

Verder heeft lariks/douglas sowieso de neiging om te scheuren/werken/kromtrekken. Houd daar wel rekening mee, dat dit dus ook scheuren in de verflaag geeft.. Ook hoe het gezaagd is; als het hart er nog (deels) in zit, weet je dit al bijna zeker... En dit hout is ook nog eens vrij grof generfd (althans, het meeste lariks wel), dus of het wel echt zo strak te schilderen is twijfel ik aan. Ook doordat het veel hars bevat, ook in pockets die kunnen 'bloeden'.
Dan kan je denk ik bijna beter vuren nemen en daarvan (liefst door smalle delen op elkaar te lijmen, met het hart om en om zoals je ook een tafelblad maakt) de gewenste maten uit halen, als het toch geschilderd wordt. Gezien de hoogte die je wilt (23 cm per plank las ik in je openingspost) is verlijmen vanuit smallere delen met bijna alle houtsoorten trouwens wel aangeraden om schotelen te voorkomen.
Al kan je als het toch geschilderd wordt, ook voor plaatmateriaal (multiplex, geen mdf) kiezen, dat is zeker stabiel qua werking/scheuren.

De lange zijdes wil ik graag demontabel houden. (...) De bovenste planken moeten ook goed vast en hier wil ik geen risico's mee lopen. Het idee nu is om ook 2 deuvels per verbinding te gebruiken, aangevuld met 2 rampa moeren. Dan twee gaten door de paal heen, en dan voorzien van een inbusbout. Deze kan ik verzinkt plaatsen. Is dit stevig genoeg? En gaat dit nog problemen geven met het eikenhout als het gaat om verkleuringen?
Hoe dik worden je planken? Want rampamoeren in kops hout, zeker van beperkte dikte, is niet echt stevig.
Je kunt dan beter dwarsmoeren gebruiken zoals getoond in post #11.
Dat zijn dezelfde die @DitchDeurne bedoelt in post #32, al noemt hij ze rampamoeren terwijl ze dat niet zijn.
Of bedoel jij diezelfde ook maar ben je daardoor op het verkeerde been gezet?
Want met dwarsmoeren en een inbusbout is het stevig genoeg. Half IKEA zit daarmee aan elkaar, als dat meteen zou inzakken zouden zij het niet nog steeds gebruiken.
In droog eikenhout ga je geen verkleuringen krijgen normaal met verzinkte bouten (alleen niet de zwarte/onbehandelde gebruiken die je op de foto laat zien!). Wil je helemaal zeker zijn, dan RVS bevestigingsmateriaal kopen. Bijvoorbeeld deze dwarsmoeren met deze bouten.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
401
170
Leeuwarden
Het gaat hier om de groene delen in je ontwerp ga ik vanuit?
Klopt!


Kijk wel naar de vochtigheidsgraad van het hout
Dit is vanmiddag wel aan bod gekomen. Hij heeft geadviseerd de planken eerst in huis te leggen 2 weken alvorens op maat te zagen en te verwerken.


Verder heeft lariks/douglas sowieso de neiging om te scheuren/werken/kromtrekken
Heb me laten vertellen dat we een groot verschil zit in lariks en Douglas. Deze in 1 noemen is onterecht, zeker als het goede kwaliteit Lariks is, en dat is wat hij heeft liggen. Zal het wel even navragen!


Hoe dik worden je planken?
Idee nu is om op 22mm uit te komen.

Rampamoeren waren niet fout benoemd, dat bedoel ik wel. Maar dat het niet stevig zou zijn in kops hout had ik nog niet over nagedacht! Dwars moeren had niet de voorkeur omdat ik dan die gaten in het zicht heb aan de binnenzijde van de planken. Maar zo te horen ontkom ik daar niet aan als ik een demontabel bed wil maken. Ik twijfel ook niet aan de werking, maar ik ambieer niet om een IKEA bed te maken!



In droog eikenhout ga je geen verkleuringen krijgen
Dat is mooi! De zwarten leken me wel mooi maar dus niet geschikt, helaas!

Bedankt voor alle input! Zal er weer even over nadenken 😀
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
5.682
1.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb me laten vertellen dat we een groot verschil zit in lariks en Douglas.
met lariks heb ik nog niet gewerkt, omdat ik de kwaliteit-prijs-verhouding niet verleidelijk vind
duurzaam zou het wel zijn
mijn houtgroothandel is er niet voor te vinden omdat het zich wentelt tot een propeller van een vliegtuig
mijn ramen-& deuren-fabrikant gebruikt wel lariks - alhoewel niet standaard -, maar die verzaagt alle balken, en lijmt ze nadien aan mekaar om stabiel hout te bekomen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.