Videomeubel....XXL

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was precies waar ik ook aan zat te denken :)
Twijfelde alleen even mbt vervormen, maar dat zal wel goed komen

Vandaag de eerste hoek/bocht geschuurd en ruw op maat gezaagd, helaas wilde ik deze van de zaagbank pakken toen deze nog niet geheel stil stond dus een beetje auw (niks ernstigs)
Pleister er op en dan eerst maar even een pauze nemen en dan straks verder...

Foto's komen later
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na uitgehuild te zijn, een aai over mijn bol en een kus gehad te hebben weer even verder gegaan.

20150911_105016.jpg
Zoals ik al eerder schreef maak ik op de lintzaag de bogen, simpel maar effectief
ik heb 2 gaatjes in de goot geboord en daar doorheen van onderaf een houten plaatje op het bovenblad geschroefd
20150911_105002.jpg
Op dat blad schroef ik de te zagen delen vast en draai ze dan rond

20150911_102319.jpg
Met een klein beetje geduld staat er dan niet veel later een stapel waar ik weer mee verder kan

20150911_103240.jpg
Eenmaal de boog gezaagd moet het hart er nog uit
Dit is al van één zijde voor 80% geboord/gezaagd en de rest door ik van de andere kant, zo heb ik in ieder geval geen last van uitbreken

20150911_103645.jpg
De stapel van overtollig materiaal wordt steeds groter, daar moeten we nog maar eens wat voor verzinnen

20150911_104041.jpg
Ik heb een slee gemaakt waarop ik de bogen stapel en ze een redelijk gelijk kan houden

20150911_104942.jpg
En zo staat het andere deel ook klaar

20150913_135137.jpg
Ondertussen maak ik ook een schuurblok zodat ik de boel goed vlak (maar toch rond) kan schuren

20150913_135214.jpg
Simpel, maar effectief

20150913_135651.jpg
Om alles met het handje te schuren duurt me te lang, dus eerst maar een stuk met de schuurmachine

20150913_135657.jpg
Langzamerhand begint er vorm in te komen

20150913_140032.jpg
daarna het schuurblok met korrel60 en dan nog even met de kleinere schuurblokje en een fijnere korrel

20150913_104129.jpg
Hoe groot de bogen precies moeten worden én de kanten precies op elkaar haaks te zagen heb ik nog wat moeite mee, telt ook mee dat ik bang ben het te verprutsen
Dus ik zaag ze eerst meer iets ruimer, weghalen kan altijd nog

20150913_142233.jpg
En zó moet het er uit komen te zien

20150913_142239.jpg
Ik twijfel nog of er tussen het blad en de bocht ook een fineer laagje komt, ik denk het wel
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dat ging maar net goed met de afstand tot aan de muur :D Steeds benieuwder naar het eindresultaat!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
Wat wel eens gedaan wordt, omdat de houtnerf niet doorloopt, is een strookje aluminium infrezen. Zou hier denk ik wel heel storend zijn. Zou hier zelf kiezen voor een donkere strookje hout in te leggen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jeroentje, Mijn voorkeur heeft hout (fineer) dit vooral omdat het ook tussen de stroken van het blad zit

Als je de laatste 2 foto's bekijkt zie je dat door de boog het 2e blad feitelijk te kort is
Dat wordt met geborsteld RVS staat (12mm) overbrugd, althans dat is het voornemen, op die manier lijkt het of het blad min of meer zweeft in die ruimte
Dus als ik al voor een metaal kiest tussen de verbinding dan zou het RVS moeten worden en dát is nu weer erg lastig omdat er ook nog domino's doorheen moeten

Haha, da's een mooie Ekko, het valt mee hoor, 2 kleine winkelhaakjes, wel even een momentje van 'GAS TERUG en BETER OPLETTEN'

Seb, dank je.... leuk om te horen

Zojuist bedacht hoe ik die bogen op maat ga maken én goed haaks
Ik maak een schuurplank die 90 graden haaks is en beplak de binnenzijde van die hoek met schuurpapier, klem deze op de werkbank en dan kan ik de bogen daar in schuren totdat deze goed haaks en op maat zijn

De buiten zijde van de boog schuur ik met de schuurplank voor de binnen zijde heb ik bedacht om een stuk PVC pijp van een overeenkomende diameter te beplakken met schuurpapier en daarmee de binnenzijde mooi te schuren

De volgende stappen voelen goed aan, ik denk dat ik het op deze manier wel goed voor elkaar krijg
 
A

Athanor

Guest
Op de beide uiteinden van de samenstelling een exact haaks of vierkant plaatje MDF of multiplex schroeven en een strak plaatje op de niet te zagen kanten schroeven. Dan heb je al het ware een balkje gemaakt dat je haaks kunt zagen.....

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
Als je het echt toepast kan je beter eerst verlijmen. Dus de hoek verlijmen aan boven paneel. En dan met een dun zaagje of een freesje een gleuf maken waar je de strip in klopt. Wij hadden meen ik 3x10mm in de interieurbouw daarvoor en dat stak net geen 1 mm erboven ongeveer.
Voor die 12 mm er onder tja dat gaat een technisch uitdaging geven in RVS. Zou zelf gaan voor een mooi donkere houtsoort dwars op de draad. Ook een beetje kijken dat die houtsoort niet te veel werkt in de langsrichting. Zitten hier vast lui die uit ervaring en hoofd zeggen wat voor een soort je moet hebben. die zelfde houtsoort inleggen boven.

Ik hoop werkelijk dat je RVS gaat gebruiken wil de oplossing wel even zien. Misschien zo'n verbinding als bij keuken bladen maar dan met een stokschroef. De schroefzijde in de ronding en dan opspannen in je blad aan de tap zijde. In de RVS vijl je aan de onderzijde even gleufjes. Dan kan je ook nog na spannen want RVS of het hout zal iets gaan krimpen. Heb even een 3D schetsje in elkaar geflanst. Het hout heb ik even ge-translusent zodat je een doorkijkje krijg. Lijkt mij wel duidelijk toch zo ???

Hoekverbindiing.jpg
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tsjonge Toxiq, je maakt er wel werk van zeg zo met al die bogen....en eerst al die stukjes fineer.
Ik denk ook dat rvs ertussen prachtig zal staan, mooi gepolijst brons had het misschien ook wel goed gedaan?
Alles een kwestie van persoonlijke smaak tenslotte.
Ken dat gevoel wel dat je bang bent iets te verprutsen en door voorzichtig gaat zagen en daardoor soms extra zaagwerk hebt....
Gelukkig liep het met je duim goed af......je deed het toch niet voor die kus die je later kreeg? ;)
Je houdt ons wel prima op de hoogte van de vorderingen, het is bijna een live verslag!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jeroentje, dank je voor de tekening, erg duidelijk
Echter zou RVS er tussen extra veel werk meebrengen en aangezien ik vanaf half oktober een week of 6 uitgeschakeld word wil ik proberen voor die tijd de kast (zonder lades) af te hebben
Dan kan ik die vast in huis plaatsen

De rest, dank voor de complimenten, het is leuk om zo een draadje actief te vullen met foto's en tekst als daar regelmatig reacties op komen

------------

Gisteren niet veel gedaan, vandaag ook (nog) niet, ben opzoek naar een buis van ca 90mm zodat ik die kan beplakken met schuurpapier en de binnenkant van de ronding goed kan schuren
Helaas is alle PVC die hier regulier verkrijgbaar is kleiner of groter
Ik heb nog 1 adres waar ik straks even ga kijken, die verkopen het wel, maar in lengtes van 4 meter, da's weer een beetje erg veel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Retteketet reuzepret....
voor 8 eurie's een stuk buis met bijna de juiste diameter (bij warmteservice)
Dat bijna was precies was ik wilde, de buis is (na het aanbrengen van schuurpapier) een fractie kleiner
Dat betekend dat ik voornamelijk meer in de holling schuur en de randjes wat minder
Als ik de boel dan pas op de bladen staat daar nog een klein randje dat ik met een schuurklos handmatig weghaal en zo een strakke verbinding krijg (alhans, dat is wat ik hoop)

20150915_155720.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Neh....had er maar 6 nodig (en misschien een paar reserve) maar dit type (connector aan de achterkant) kon in bij nederlandse webshops niet vinden óf erg duur
In china het ik er voor iets van 9 dollar 100 en dat was incl. verzenden....tja, daar hoef ik dan niet lang over na te denken :)
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Aaah mss idee om ze door te verkopen onder mede forummers? :p
Wat is juist de bedoeling van deze connectoren? wordt dit doorverbonden naar je netwerk? opladen gsm's?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ze worden gebruikt om telefoons/tablets op te laden
ik wil een soort van laadstation in het meubel integreren

Als er iemand is die wat connectoren nodig heeft kan hij/zij altijd een berichtje sturen, zo help je elkaar...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.