Verwarmen werkplaats

Fontesb

Nieuw lid
14 nov 2021
14
4
Groningen
Hallo allemaal,

Ik heb een werkplaats die ik graag 24/7 wil verwarmen. Inhoud is 320 m3 en is goed geïsoleerd. Verwarm hem momenteel met een dieselheater af en toe maar er komt teveel stank vanaf. Is airco een optie in combinatie met stof? Er moet sowieso een duidelijke thermostaat op zitten.

Iemand ideeën?
 
Laatst bewerkt:

DZ87

Nieuw lid
15 nov 2023
7
8
Alkmaar
Ik maak gebruik van een elektrische verwarming. Je hebt ook elektrische verwarmingen met een app, die je - in theorie - ook vanaf een afstand kan bedienen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Je kan de ruimte ook met een warmtepomp verwarmen als je geen gas hebt. Maar als je een cv ketel met een paar verwarmingen al duur vindt, dan ga je de warmtepomp optie zeker niet leuk vinden. Onze bedrijfshal is op beide verdiepingen voorzien van vloerverwarming. Dat maakt het verwarmen met een lage temperatuur al een stuk makkelijker.
 

Fontesb

Nieuw lid
14 nov 2021
14
4
Groningen
Je kan de ruimte ook met een warmtepomp verwarmen als je geen gas hebt. Maar als je een cv ketel met een paar verwarmingen al duur vindt, dan ga je de warmtepomp optie zeker niet leuk vinden. Onze bedrijfshal is op beide verdiepingen voorzien van vloerverwarming. Dat maakt het verwarmen met een lage temperatuur al een stuk makkelijker.
Ben ik ook bang voor :D Het hoeft bij mij ook geen 20 graden te zijn, 15 is al zat voldoende. Het is meer dat ik voor die 4 maandjes dat het koud is ik het een beetje zonde vind om daar zoveel geld aan uit te geven.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Elke verwarming met een ventilator is dan geen goed idee. Ik zou ook een airco overwegen. Minisplit is wat duurder dan monoblock, werkt wel goed..

Zelf heb ik wel cv voor de constante temperatuur en gebruik ik een 5kw heater op krachtstroom om de boel snel op te warmen. Dat is binnen een kwartier het geval en kan hij weer uit.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Airco (split) lijkt me een goede optie. Is het in de zomer te warm, kun je ook nog koelen. In huis is een airco voor warmte niet heel prettig (geluid, luchtstroom), maar daar heb je in je werkplaats geen last van. Is ook goedkoper dan alle varianten van CV.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Ik gebruik een spiraalbuis verwarming. Is electrisch en stof ongevoelig. Kan je gewoon op 10 graden afstellen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Een airco met inverter is volgens mij in de condities die je beschrijft de meest zuinige optie qua verbruik (na een warmtepomp). Ik krijg er ook een in mijn werkplaats, zodra de bouw ver genoeg gevorderd is. Bijkomend voordeel is niet alleen de mogelijkheid tot koeling in de zomer, maar ook dat zo'n ding in staat is de vochtigheid in je werkplaats te reguleren. Dat is zowel voor je gereedschap, als voor het beperken van het werken van het hout dat later eventueel als meubel in een huis wordt geplaatst erg fijn.
 

Fontesb

Nieuw lid
14 nov 2021
14
4
Groningen
Airco zou inderdaad het beste zijn in combinatie met verwarmen en koelen alleen las ik op andere forums dat het wellicht met stof geen goed idee zou zijn? Of zou het meevallen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Airco zou inderdaad het beste zijn in combinatie met verwarmen en koelen alleen las ik op andere forums dat het wellicht met stof geen goed idee zou zijn? Of zou het meevallen?
Ik denk dat het wel mee valt. Aan de binnenzijde wordt de lucht langs een radiator geblazen. Als de kap er makkelijk af kan, blaas je het met een compressor zo weer schoon.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Heb een split-airco hangen werkt perfect.
De roosters/filters zijn vrij simpel schoon te blazen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.