Verwarmen werkplaats

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Hoeveel kw moet ik dan nemen? Link naar de juiste airco mag ook!
Ik gok dat je richting de 7kw gaat een 5kw zou misschien kunnen maar is een beetje krap.
Welke is meer de vraag welke optie's je wil en geluids niveau.
Daar zit wat verschil in maar echt kwaliteit verschil is minimaal.
Zelf heb ik een AUX 3.5 en een 5kw in de werkplaats en huis.
Zijn de basis modellen dus geen auto programmering etc.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
130
Hoe hoog is die werkplaats. Gebruik je een gedeelte voor opslag wat je met een simpel wandje of gordijn kunt afscheiden. Is er een grote rolpoort die regelmatig open moet. Is er min of meer een vaste werkplek.
Dit soort vragen bepaald ook mede welke verwarming het beste past. Daarnaast moet je kijken naar investeringskosten vs exploitatiekosten en hoelang je nog denkt daar te blijven. In de basis is energie nog steeds goedkoop en zijn installaties duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit
Eens met Elzenmaa.
Daarnaast: als je genoeg hebt aan 15 graden (zoals TS schrijft) dan is een airco met een vermogen van 2 - 2,5 kW waarschijnlijk ruim voldoende.
En: heb je al eens gedacht aan het zelf bouwen van een massakachel of rocket mass heater?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik zou die berekening nog eens op nieuw doen. Hij wil er ook in de winter mee verwarmen. Dus ook als het vriest buiten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Het was niet aan jouw gericht, maar aan lightenergysaver. Ik denk dat 19 kw realistischer is dan 2,5 kw.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Maar misschien is die toch niet warm genoeg, en dat merk je dan eerst aan je voeten en handen, zelf heb ik zo'n verwarmde jas van AGU voor op de racefiets, werkt erg goed, lekker warm, en het is verbazend hoeveel minder koude vingers je dan hebt. De balans vinden is echter lastig, want je moet ook niet het idee hebben dat je als een schildpad in zijn schild gekookt wordt.
Thermo shirt en broek is ook nog wel een aanrader, en dat hoeft niet van Odlo of Under Armour of iets dergelijks te zijn, gewoon even naar de Decathlon.
Het voordeel daarvan is, dat je dan ook niet meteen een natte rug hebt als je wel even inspanning moet verrichten met sjouwen oid. Bij mij is dat wel als ik een katoenen t-shirt aan heb. En dan krijg je het daarna koud.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Een airco op 320 m3 x 60w ( zuinig 30W = 9.5 kW)geeft 19kW dan zou ik een plafond onderbouw nemen.

Fred
Is dit een soort kengetal of zo? Mijn warmtepomp voor mijn huis is bestelling, en volgens mij wordt dat een 8kW exemplaar. Bij 10 graden vorst moet die nog steeds 800 m3 kunnen warm houden (20 graden). Eén en ander hangt uiteraard af van de (mate van) isolatie en ook waar je woont (in Zeeland wordt het zelden kouder dan -10), maar ik denk dat je met een een 4 kW een heel eind moet kunnen komen.
 

Fontesb

Nieuw lid
14 nov 2021
14
4
Groningen
Excuses, ik heb een fout gemaakt met de aantal kuubs. De inhoud van de werkplaats is 250 m3 omdat ik de zolder niet dicht kan maken ben ik sowieso van plan om een plafond ventilator op te hangen om de warmte beter te kunnen laten circuleren dus ik denk dan zelf dat een 7 kw airco het zou kunnen doen. En verwarmde jas heb ik zelf ook van Bosch maar het gaat erom dat alles verwarmd word machines, accu's gereedschap etc.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
De meest energiezuinige verwarming is in der daad om het lijf zelf direct te verwarmen. Met zo'n jas gaat dat prima. De uitsteeksels van het lijf isoleren helpt. Klompen met stro en vingertoploze (wollen) handschoenen. Dan kom je de dag in de werkplaats wel door, onder het vriespunt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Een vraagje voor superkees. Die 8kw is dat verwarmingsvermogen, of elektrisch vermogen? En lucht lucht, Dus zonder buffervat?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Elektrisch vermogen (dus opgenomen maximaal vermogen). Water, maar zonder buffervat en met vloerverwarming .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.