ik Zie aan de vraag van Scheppie dat er verwarring ontstaat. Dat komt omdat Ik ( en later Jan Willem

) dit topic gekaapt hebben. De oorspronkelijke vraagsteller is al een tijdje afgehaakt (Of leest mee maar reageert niet meer, wat prima is). Excuses voor het kapen. Ik merk wel dat het topic voor mij nog waardevol is.
antwoord op je vraag (en meer toelichting):
Ik wil vooral lang hout schaven en vlakken. Eiken en wellicht hardhout voor buiten. Soms vuren afwerklatten.
voor binnen tafels(bladen) En tuinmeubels. Vensterbanken, panelen enzo. Het grotere spul. Kleine frutsels, kistjes etc ben ik nog niet aan toe.
‘ik heb de mogelijkheid om op een eenvoudige manier krachtstroom op de juiste plek te leggen. Alles is voorbereid en het plafond ligt nog open. Dat ga ik dus sowieso aanleggen.
Nu heb ik een HM2 scheppach en daar begin ik uit te groeien.
Mijn ruimte in de werkplaats is beperkt, vandaar dat mijn keuze beperkt is tussen de Dewalt D27300 en een instap JET, hammer of ander merk (inzicht opgedaan door dit forum!) Afhankelijk van het ruimte is de breedte een 260mm of een 310 mm. De lengte mag Max 1500 mm zijn, anders past het niet. (dankzij Klusrob)
Een oudere machine zoals hierboven geadviseerd kan ook, maar kan ik moeilijker beoordelen. Dus vind ik lastig.
Gezien de levertijd van nieuw is er veel vraag naar tweedehands en is de kans dat ik die tweedehands kan kopen kleiner geworden. Daarom zit ik erg te dubben tussen een nieuwe de Dewalt of door sparen voor jet/hammer/etc. Ik verwacht nog minimaal 20 jaar en waarschijnlijk 40 jaar mee te gaan, dus nu een “beetje“ geld te besparen door een kleinere dan ik qua ruimte kwijt kan te kopen, is ook zonde. Overigens is een nieuwe hammer 310 met spiraal as, en goede afzuiging, boven mijn budget. :-(
vraagstukken die ik nog heb:
1. wat voor afzuiging?
2. hoe handig inschakelen van afzuiging en VVD (remote, schakelaar, trekkoord, trucje)
3. hopen op toevallig tegen een mooie tweedehands deal aan te lopen. Afzuiging en VVD.
Vraag 1 en 2 ga ik de zoekveld van dit forum nog eens goed gebruiken. Vraag drie zal ik (behalve hier) binnenkort ook op het marktplaats gedeelte stellen.
Tot die tijd blijf ik neuzen en verdiepen. (En sparen en de directie bewerken...)
Ongevraagd advies: van harte welkom!
En als iemand een mooie deal heeft, laat het me weten! Wordt gewaardeerd!
Als Jan-Willem ook toelichting wil geven is dat van harte welkom, dan blijven we dit topic samen kapen en maken er een verzamel topic van. Als Robert_T bezwaar heeft hoor ik het graag.